Tilburgse horeca strijdt om titel ‘Lekkerste Gehaktbal van Tilburg’

16 november 2016 | Jorien Slager

Wie maakt ‘De Lekkerste Gehaktbal van Tilburg’? Op dinsdag 22 november om 19:00 uur wordt deze vraag beantwoord in Café Bakker aan de Korte Heuvel. Zowel Tilburgse sterrenrestaurants als eetcafés kunnen zich tot 20 november inschrijven voor de horecawedstrijd. Zij schotelen de jury én het publiek hun lekkerste gehaktbal voor.
“Dit betaalbare stukje vlees met enorm veel mogelijkheden en Hollandse roots mag wel wat extra aandacht krijgen”, vindt initiator Paul Smits. “Daarom haalden we de wedstrijd, die al een tijdje bestaat, naar Tilburg.”

Wedstrijd

Tot 20 november kunnen Tilburgse horecazaken zich inschrijven via info@cafebakker.nl. “Iedereen mag meedoen, van sterrenzaak tot cafetaria. Voorwaarde is alleen dat mensen de winnende gehaktbal ook echt ergens kunnen eten.” Cateringbedrijven zijn dus helaas uitgesloten. Bovendien moet de lekkerste gehaktbal ‘op grootmoeders wijze’ bereid zijn, ingrediënten als ganzenlever of truffel zijn niet toegestaan: “Het moet een gehaktbal zijn die iedereen kan proeven en kopen.”

Bal-lotage

Deelnemers bereiden vlak voor de wedstrijd drie gehaktballen van ongeveer 150 gram per stuk binnen hun eigen horecazaak. Op 2 november kunnen de ballen in de oven, magnetron, pan of frituur opgewarmd worden bij Café Bakker. Één van de ballen gaat naar de jury, de andere twee gehaktballen worden in stukjes uitgedeeld aan het publiek, dat vanaf 19:00 uur welkom is.

Jury

De jury proeft de gehaktballen ‘blind’ en zonder saus of jus. Beoordelaars zijn Hein de Kok (voorzitter), Ton van Olphen (Van Olphen Viande Select), Jacques de Laat (Walraven Sax), Jean-Maurice Lejeune (Slagerij LeJeune) en Jan de Kort (Broodje Jantje). De prijs is een gewilde wisselbeker, een toepasselijk T-shirt en natuurlijk de eer. Ook mag het logo van ‘de Lekkerste Gehaktbal van Tilburg’ gebruikt worden ter promotie.

De lekkerste gehaktbal van Tilburg

Na een aantal succesvolle edities in Oisterwijk en Oirschot, werd de verkiezing ‘Lekkerste Gehaktbal’ in 2015 voor het eerst in Tilburg georganiseerd. Vorig jaar mocht Mercure (tevens de keuken van Hotel ibis) zich de ‘gehaktbalbaas’ van Tilburg noemen. Eetcafé Bolle (2) en De Druiventros (3) maakten de top-3 compleet.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: