Studio 54: Burgerzaak met een biologisch hart

13 april 2016 |
Studio 54: Burgerzaak met een biologisch hart<

Tommy (chef) en Stefanie (barvrouw) werken met veel plezier bij de biologische burgerbar Studio 54 in Sittard. Studio 54 is samen met zaken
als Bagels & Beans en verschillende (eet)cafés gevestigd in de Sittardse Putstraat. Deze straat verbindt de Markt met de Kollenberg en is een van de oudste straten van de Limburgse stad. De circa 350 meter lange Putstraat ligt binnen het beschermd stadsgezicht van Sittard en kent een groot aantal historische panden met bijzondere gevels in verschillende stijlen. De herinnering aan fastfood is in Studio 54 ver weg, want alle burgers worden gemaakt van biologisch Hereford rundvlees. Daarnaast maakt het duo ook zelfgemaakte ice tea. Een bijzondere burgerbar dus.

Burgers zijn hot
Hamburgers veroveren de culinaire wereld en dat merken we vooral de laatste twee jaar in ons land. In vrijwel alle grote steden openden een of meer burgerconcepten hun deuren. Zo ging vorig jaar de eerste Halal-hamburgerzaak The BurgerHouse in Rotterdam open. De Maasstad heeft, net als Amsterdam, ook de van oorsprong Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger verwelkomd. In Utrecht kunnen burgerliefhebbers onder andere terecht bij Pickles Burgers & Wine en Meneer Smakers. De opkomst van burgerzaken past perfect bij de trend van fast casual dining. Ook in veel andere landen is de opkomst van de kwaliteitshamburger niet te stuiten. Bekend in de Verenigde Staten zijn onder andere Shake Shack, Burger Joint Le Meridien en Bouchon Bakery. In Londen zijn kleinere ketens zoals Byron Burger (met alleen al 37 vestigingen in London) en Gourmet Burger Kitchen (met 60 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk) aan een opkomst bezig. Elke zaak onderscheidt zich door de ingrediëntkeuze en het concept. Bij burgerbar Studio 54 staan lokaal, biologisch, origineel en zelfgemaakt centraal. Zo is de keuze voor Hereford vlees voor chef Tommy vanzelfsprekend. “Het vlees is van zeer goede kwaliteit, biologisch en combineert perfect met de andere ingrediënten op de burger en met de sauzen. We willen de gast het beste bieden.” De dranken in Studio 54 zijn afkomstig van De Klok Dranken en de burgerbroodjes zijn afkomstig van Bakkerij Koos van Eijndhoven uit Valkenburg. Alle overige producten haalt het duo bij de groothandel. Tommy: “Wij proberen daarnaast zoveel mogelijk lokale producten aan te bieden. Zo haal ik veel groente van de plaatselijke markt. Bijvoorbeeld portobello voor onze vegetarische burger en standaardgroenten als tomaten, sla en komkommer.”


Zelfgemaakte ice tea en cocktails
Stefanie en Tommy zijn erg trots op hun zelfgemaakte ice tea die bij de gasten zeer populair is. “We maken de ice tea met verse limonade op basis van thee. Vervolgens voegen we vers fruit en kruiden toe. Ook verrijken we de zomerse drank soms met kaneel of munt. We presenteren de ice tea ook mooi in grote jars.” Vooral Stefanie richt zich op de dranken. Zo stelt zij ook de cocktails samen. “Ik vind het leuk om drankcombinaties zelf uit te proberen en om steeds iets anders te doen. We serveren bijvoorbeeld een cocktail die ik ‘Mojito-Zen’ heb genoemd. Het is een cocktail van witte rum, limoen, munt, suiker, gember en ginger beer.”

Seizoensburgers
Buiten de kaart serveert de Sittardse zaak ook seizoensburgers. Tommy: “Afgelopen zomer hadden we een Hawaii-5-ounce op de kaart staan met ananas, kaas, tomaat, ui en ananas-mango mayonaise. In de herfst hadden we de John Deer-burger met hertenvlees, frambozensaus, spinazie, rode ui- compote en foie gras. Over de lente- en wintervariant denken we nog na. Met deze burgers onderscheiden we ons van andere burgerbars en blijven we de gast verrassen. Het is daarnaast erg leuk om zelf burgers te bedenken, dus wie weet volgen er nog meer. De seizoensburgers zijn erg populair en generen meer omzet.” Bij de burgers kunnen gasten behalve de gewone aardappelfriet ook cassavefriet bestellen. Deze friet is gemaakt van de cassavewortel en wordt volgens Tommy steeds populairder.

Foodtruckfestivals en promotie
Burgers passen perfect op een foodtruckfestival. Hoe staat het tweetal hier tegenover? “Wij hebben al een foodtruck aangeschaft uit Zwitserland, dus het begin is er”, lacht Tommy. “Het lijkt ons zeer leuk om op evenementen te staan om onze burgers te promoten en Studio 54 nog meer op de kaart te zetten.” Daarnaast wil het duo meer inhaken op plaatselijke activiteiten in Sittard. Stefanie: “Dit willen we vooral om de bar lopend te krijgen. Op dit moment is het op vrijdag- en zaterdagavond rustig en dat willen we veranderen.”


Social media vs. mond-tot-mondreclame
Studio 54 is aanwezig op Facebook en Instagram, maar volgens Stefanie en Tommy werkt mond-tot-mond reclame nog altijd het beste. Wel is Facebook een ideaal kanaal om contact te houden met gasten. Stefanie: “Laatst kregen we via Facebook een groot compliment van een gast met een allergie. Ze was erg enthousiast over het feit dat we zo ons best doen door er rekening mee te houden en zodoende ook haar een geweldige avond bezorgen. Dit is natuurlijk perfecte reclame.”

Toekomst
In de toekomst wil het duo blijven groeien en blijven experimenteren met ingrediënten en zelfgemaakte producten. “We willen blijven verrassen en de verwachtingen steeds overtreffen. Het is belangrijk om niet stil te zitten en trendzettend te blijven”, besluit het duo.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Culinair Coronacrisis
Wellnessboot: van badjassenparadijs naar smaakvol pop-up restaurant

Een fijne cruise maken zit er vanwege de coronacrisis momenteel niet in. Maar wie toch een avondje dat heerlijke vakantiegevoel wil ervaren en tegelijkertijd wil genieten van een heerlijk diner kan vanaf 1 juni terecht op de Wellnessboot bij City Resort Hotel Mill. De Wellnessboot is normaal gezien ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
VCHO, ProFri en NHG vragen om verduidelijking enkele regels 

Premier Mark Rutte heeft gesproken; de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juni om 12.00 uur mag het zitgedeelte van cafetaria’s en restaurants weer open voor maximaal 30 eters ter plekke. Ook mogen de terrassen weer in gebruik worden genomen. Veel ondernemers waren zich al aan het voorbereiden; ee...

KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

Coronacrisis
Horeca per 1 juni open: dertig mensen exclusief personeel weer welkom

De horeca in Nederland mag op 1 juni vanaf 12.00 uur weer open. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. In tegenstelling tot de eerder afgekondigde versoepelingen van de maatregelen, worden personeelsleden niet meegetelt in de '30-mensenregel'. Dat betekent dat er...

Economie Coronacrisis
Horecaondernemers verliezen 39% van de inkomsten tijdens lockdown

Kleine ondernemers in de horeca zagen hun inkomsten flink teruglopen sinds de eerste coronamaatregelen. Horecaondernemers moesten genoegen nemen met 39% minder inkomsten. Dit en meer blijkt uit een onderzoek door Knab, op basis van geanonimiseerde transactiedata van ruim 150.000 eenmanszaken en bv&r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: