Studio 54: Burgerzaak met een biologisch hart

13 april 2016 |
Studio 54: Burgerzaak met een biologisch hart<

Tommy (chef) en Stefanie (barvrouw) werken met veel plezier bij de biologische burgerbar Studio 54 in Sittard. Studio 54 is samen met zaken
als Bagels & Beans en verschillende (eet)cafés gevestigd in de Sittardse Putstraat. Deze straat verbindt de Markt met de Kollenberg en is een van de oudste straten van de Limburgse stad. De circa 350 meter lange Putstraat ligt binnen het beschermd stadsgezicht van Sittard en kent een groot aantal historische panden met bijzondere gevels in verschillende stijlen. De herinnering aan fastfood is in Studio 54 ver weg, want alle burgers worden gemaakt van biologisch Hereford rundvlees. Daarnaast maakt het duo ook zelfgemaakte ice tea. Een bijzondere burgerbar dus.

Burgers zijn hot
Hamburgers veroveren de culinaire wereld en dat merken we vooral de laatste twee jaar in ons land. In vrijwel alle grote steden openden een of meer burgerconcepten hun deuren. Zo ging vorig jaar de eerste Halal-hamburgerzaak The BurgerHouse in Rotterdam open. De Maasstad heeft, net als Amsterdam, ook de van oorsprong Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger verwelkomd. In Utrecht kunnen burgerliefhebbers onder andere terecht bij Pickles Burgers & Wine en Meneer Smakers. De opkomst van burgerzaken past perfect bij de trend van fast casual dining. Ook in veel andere landen is de opkomst van de kwaliteitshamburger niet te stuiten. Bekend in de Verenigde Staten zijn onder andere Shake Shack, Burger Joint Le Meridien en Bouchon Bakery. In Londen zijn kleinere ketens zoals Byron Burger (met alleen al 37 vestigingen in London) en Gourmet Burger Kitchen (met 60 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk) aan een opkomst bezig. Elke zaak onderscheidt zich door de ingrediëntkeuze en het concept. Bij burgerbar Studio 54 staan lokaal, biologisch, origineel en zelfgemaakt centraal. Zo is de keuze voor Hereford vlees voor chef Tommy vanzelfsprekend. “Het vlees is van zeer goede kwaliteit, biologisch en combineert perfect met de andere ingrediënten op de burger en met de sauzen. We willen de gast het beste bieden.” De dranken in Studio 54 zijn afkomstig van De Klok Dranken en de burgerbroodjes zijn afkomstig van Bakkerij Koos van Eijndhoven uit Valkenburg. Alle overige producten haalt het duo bij de groothandel. Tommy: “Wij proberen daarnaast zoveel mogelijk lokale producten aan te bieden. Zo haal ik veel groente van de plaatselijke markt. Bijvoorbeeld portobello voor onze vegetarische burger en standaardgroenten als tomaten, sla en komkommer.”


Zelfgemaakte ice tea en cocktails
Stefanie en Tommy zijn erg trots op hun zelfgemaakte ice tea die bij de gasten zeer populair is. “We maken de ice tea met verse limonade op basis van thee. Vervolgens voegen we vers fruit en kruiden toe. Ook verrijken we de zomerse drank soms met kaneel of munt. We presenteren de ice tea ook mooi in grote jars.” Vooral Stefanie richt zich op de dranken. Zo stelt zij ook de cocktails samen. “Ik vind het leuk om drankcombinaties zelf uit te proberen en om steeds iets anders te doen. We serveren bijvoorbeeld een cocktail die ik ‘Mojito-Zen’ heb genoemd. Het is een cocktail van witte rum, limoen, munt, suiker, gember en ginger beer.”

Seizoensburgers
Buiten de kaart serveert de Sittardse zaak ook seizoensburgers. Tommy: “Afgelopen zomer hadden we een Hawaii-5-ounce op de kaart staan met ananas, kaas, tomaat, ui en ananas-mango mayonaise. In de herfst hadden we de John Deer-burger met hertenvlees, frambozensaus, spinazie, rode ui- compote en foie gras. Over de lente- en wintervariant denken we nog na. Met deze burgers onderscheiden we ons van andere burgerbars en blijven we de gast verrassen. Het is daarnaast erg leuk om zelf burgers te bedenken, dus wie weet volgen er nog meer. De seizoensburgers zijn erg populair en generen meer omzet.” Bij de burgers kunnen gasten behalve de gewone aardappelfriet ook cassavefriet bestellen. Deze friet is gemaakt van de cassavewortel en wordt volgens Tommy steeds populairder.

Foodtruckfestivals en promotie
Burgers passen perfect op een foodtruckfestival. Hoe staat het tweetal hier tegenover? “Wij hebben al een foodtruck aangeschaft uit Zwitserland, dus het begin is er”, lacht Tommy. “Het lijkt ons zeer leuk om op evenementen te staan om onze burgers te promoten en Studio 54 nog meer op de kaart te zetten.” Daarnaast wil het duo meer inhaken op plaatselijke activiteiten in Sittard. Stefanie: “Dit willen we vooral om de bar lopend te krijgen. Op dit moment is het op vrijdag- en zaterdagavond rustig en dat willen we veranderen.”


Social media vs. mond-tot-mondreclame
Studio 54 is aanwezig op Facebook en Instagram, maar volgens Stefanie en Tommy werkt mond-tot-mond reclame nog altijd het beste. Wel is Facebook een ideaal kanaal om contact te houden met gasten. Stefanie: “Laatst kregen we via Facebook een groot compliment van een gast met een allergie. Ze was erg enthousiast over het feit dat we zo ons best doen door er rekening mee te houden en zodoende ook haar een geweldige avond bezorgen. Dit is natuurlijk perfecte reclame.”

Toekomst
In de toekomst wil het duo blijven groeien en blijven experimenteren met ingrediënten en zelfgemaakte producten. “We willen blijven verrassen en de verwachtingen steeds overtreffen. Het is belangrijk om niet stil te zitten en trendzettend te blijven”, besluit het duo.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: