Speciaal paviljoen op VEG. voor kleinschalige vernieuwers in AGF

Auteur: David Bakker
5 juni 2018
Speciaal paviljoen op VEG. voor kleinschalige vernieuwers in AGF

Op het nieuwe Vak Event Groente & Fruit Helden (VEG.) is één paviljoen exclusief gereserveerd voor kleinschalige ondernemers. Met dit VEG. LAB biedt VEG. kleine bedrijven een eigen, laagdrempelig podium. Zo kunnen ook zij hun producten onder de aandacht brengen van groentespecialisten, lokale retailers, foodservice-bedrijven en 'influencers’.

Op VEG. draait alles om verse AGF-producten. Producten waar telers trots op zijn en met een verhaal. Daarbij geldt dat er veel interessante ontwikkelingen zijn in de AGF-markt op het gebied van duurzaamheid en innovatie, bijvoorbeeld in de vorm van streekproducten en 'urban farming’. Vaak zijn dit kleine bedrijven met kleine budgetten. Om deelname ook voor hen mogelijk te maken, is in samenwerking met de gemeente Midden-Delfland en het Rotterdam Foodcluster het VEG. LAB in het leven geroepen.

Vernieuwend

Het VEG. LAB is een apart paviljoen waarin ondernemingen zich gezamenlijk kunnen presenteren op een laagdrempelige manier, met stands van 2,5 of 5 vierkante meter. Zij krijgen bovendien een korting op deelname. Dankzij steun van de gemeente Rotterdam of Midden-Delfland kan die oplopen tot 50 procent. Het VEG. LAB is bedoeld voor bedrijven die innovatieve of vernieuwende producten presenteren, maximaal één jaar actief zijn, zich richten op urban farming, ambachtelijke producten of streekproducten produceren, niet meer dan één of enkele medewerkers hebben en geen deel uitmaken van een overkoepelende organisatie. Om mee te kunnen doen aan VEG. LAB moeten minstens drie van deze kenmerken van toepassing zijn.

Contacten leggen

Een van de bedrijven die zich hebben aangemeld voor VEG. LAB, is Kuperus Foods uit Leeuwarden. "VEG. is interessant voor ons omdat we in contact willen komen met bloggers,” vertelt oprichter-eigenaar Anne Kuperus. "Zij kunnen de consument bekend maken met ons product zwarte knoflook. Aanvankelijk richtten we ons alleen op sterrenrestaurants en later de hele horeca. Daardoor gaan consumenten er nu ook om vragen. Maar er zijn nog steeds veel mensen die het product niet kennen.”

Deelnemer Fruit Fly Ninja wil vooral in contact komen met groente- en fruitspecialisten. Olav van der Willik: "Onze fruitvliegvanger heeft zich bewezen en is inmiddels op allerlei plekken te koop. De AGF-sector is voor ons een nieuwe interessante markt. Groente- en fruitspecialisten kunnen onze fruitvliegvanger uitstekend zelf gebruiken, maar ook verkopen aan consumenten. Er zit een hoge marge op, dus financieel is dat zeer aantrekkelijk.”

Zien en proeven

Fresh Fruit Express ziet eveneens kansen bij de groente- en fruitspecialist, met een concept voor gezonde smoothies. Uko Vegter: "De horeca en catering zijn belangrijke doelgroepen voor ons, maar ons concept is ook interessant voor groente- en fruitspecialisten die met hun tijd meegaan en het assortiment willen verbreden. Zij kunnen er zelf á la minute in de winkel verse smoothies mee bereiden. En ze kunnen ervoor kiezen onze diepgevroren groente- en fruitmixen en basissap te verkopen, zodat mensen thuis in een handomdraai een gezonde, uitgebalanceerde smoothie kunnen maken.”

Slateler TopKrop wil op VEG. LAB graag contacten leggen in de regio. Chris Noordam: "VEG. is de ontmoetingsplek die we als groentesector hard nodig hebben. Het VEG. LAB is voor ons als kleine speler een mooie plek om te laten zien en proeven wat er uit ons eigen lab gekomen is!”

Ook Hans Apontoweil van Fris Gedroogd Fruit wil zijn product graag laten proeven: "Na het drogen is beetje bij beetje water toegevoegd zodat het fruit heel langzaam welt. De smaak en textuur zijn daardoor heel anders dan die van gedroogd fruit. Het is heel geschikt als smaakmaker in gerechten, maar als voedzaam tussendoortje is het ook een mooie aanvulling op het assortiment van speciaalzaken. Ik zie veel mogelijkheden!”

Overig nieuws