Sluiting horeca een feit: KHN claimt 5,1 miljard overheidssteun

15 maart 2020 | David Bakker

Vanmiddag heeft het kabinet bekend gemaakt dat niet alleen scholen dicht moeten maar dat ook eet- en drinkgelegenheden de deuren moeten sluiten. Vanaf vandaag 18 uur moeten alle eet- en drinkgelegenheden tot en met 6 april aanstaande sluiten.

Door de nieuwe overheidsmaatregelen loopt het omzetverlies snel op en komen veel horecaondernemers direct in acute liquiditeitsproblemen, de vaste lasten blijven immers vooralsnog bestaan terwijl de inkomsten volledig wegvallen. Om alle getroffen horecabedrijven, zowel hotel-restaurant-café-fastservice als aanverwant bedrijf, in staat te stellen om een periode financieel te overbruggen, moet er per direct steun komen vanuit de overheid.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) claimt minimaal 5,1 miljard voor noodmaatregelen om horecaondernemers te ondersteunen. KHN dringt bovendien aan op zo spoedig mogelijk duidelijkheid ten aanzien van bijvoorbeeld (on)mogelijkheden van maaltijd afhalen en bezorgen.

Omzet neemt met 50% af, met 0% omzet tijdens periode van sluiting

Grote gevolgen kwamen al voort uit eerdere overheidsmaatregelen, zoals reisbeperkingen en adviezen om thuis te blijven, het verbod op bijeenkomsten van meer dan 100 personen tot het stilleggen van exploitaties en het juist ook operationeel houden van noodzakelijke diensten. Daar komt nu de sluiting van het overgrote deel van de horeca bij. Tel hier de al eerder inzakkende omzet en de verwachting van een langzaam herstel bij op en het wordt pijnlijk duidelijk dat snel ingrijpen noodzakelijk is.

Liquiditeitstekort en een gemis aan inkomen

Minder bezoekers en toeristen, betekent minder gasten, resulterend in minder omzet. Met inachtneming van bovenstaande maatregelen neemt volgens een eerste inschatting de omzet over het hele jaar 2020 met 50% af, met 0% omzet in de periode van sluiting. Dit terwijl de vaste kosten blijven. Per saldo leidt dit tot gemiddeld 50% werktijdverkorting over het hele jaar, een liquiditeitstekort en een gemis aan inkomen voor levensonderhoud van de zelfstandige ondernemer met personeel.

KHN eist toezeggingen kabinet

Om getroffen horecaondernemers zo snel mogelijk tegemoet te komen, roept KHN het kabinet dringend op per direct met de volgende maatregelen en toezeggingen te komen:

1. Een snelle en toegankelijke werktijdverkortingsregeling:

 - Noodzakelijk zijn soepeler toegangsvoorwaarden voor de werktijdverkortingsregeling. Nu wordt nog steeds een direct verband geëist met Corona waardoor aanvragen van horecaondernemers worden afgewezen, terwijl helder is dat zaken leeg zijn door Corona en de afgekondigde overheidsmaatregelen. Een dergelijk indirect effect moet ook toegang geven.

 - Als de vergunning er is dan moet de ondernemer direct een voorschot krijgen, definitieve afrekening kan dan na iedere periode van 6 weken plaats vinden.

2.     Snel en eenvoudig het inkomen van de zelfstandige ondernemer borgen, oa door uitstel van betaling van (voorlopige) aanslagen inkomstenbelasting.

 

3.     Snel en eenvoudig voorzien in liquiditeit van de horecaonderneming, oa door:

 - Uitstel van btw-afdrachten.

 - Renteloze overbruggingskredieten om vaste lasten te kunnen financieren met lange aflossingstermijnen.

 - Uitstel/(tijdelijke) ontheffing van betaling van belastingen, zowel landelijke als lokale belastingen.

 - Private noodfondsen n andere private steunmaatregelen waar bijvoorbeeld brouwers en andere leveranciers mee bezig zijn fiscaal vriendelijk behandelen (vrijstelling winstbelasting en vrijstelling schenking)

Met een claim van 5,1 miljard maakt KHN de oproep aan het kabinet voor werktijdverkorting en overige maatregelen die liquiditeit ondersteunen concreet.

KHN zet alles op alles voor passende maatregelen voor horeca

KHN zet alles op alles om getroffen horecaondernemers (financieel) te ondersteunen en blijft de komende periode het gesprek aangaan met vertegenwoordigers van diverse ministeries, beleidsmakers, leveranciers, de financiële sector en andere branches om tot passende maatregelen voor de horeca te komen.

Onderzoek onder leden

Afgelopen week deelde KHN in een officiële persconferentie dat het aantal annuleringen is gestegen met 48% en het aantal nieuwe reserveringen uitblijft als gevolg van de coronacrisis. Uit onderzoek van KHN onder bijna 4.000 horecaondernemers bleek vorige week nog dat 55% meer annuleringen ervaart van bestaande reserveringen dan normaal en dat ondernemers gemiddeld 33% omzetverlies ervaren door de verschillende adviezen en maatregelen. Onze verwachting is dat de gevolgen al inmiddels sterk zijn toegenomen, met de vandaag aangekondigde maatregelen zullen die gevolgen alleen maar groter worden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Michelin Verbouwen
Beluga Loves You zet verbouwing in: 1 augustus weer open

Afgelopen weken is Beluga Loves You net als zovelen in de weer geweest met het zoeken naar de juiste vertaling van 'het nieuwe normaal'. Servais Tielman: "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat we dat onmogelijk kunnen combineren met hoogwaardige gastronomie, een topbeleving en een onged...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Amsterdam Coronacrisis
Sterrenrestaurant Restaurant 212 introduceert luxueuze dinerboxen 

Het Amsterdamse Restaurant 212 brengt fine dining experiences naar mensen thuis met het nieuwe concept ‘212 at home’. Vanaf nu kun je culinair hoogstaande dinerboxen bestellen via de website en laten thuisbezorgen, bereid door de bekende topchefs Richard van Oostenbrugge en Thomas Groot....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: