Scholingsplicht voor werkgevers horeca

19 juni 2015 |
Scholingsplicht voor werkgevers horeca

De Wet Werk en Zekerheid (WWZ) introduceert per 1 juli 2015 de scholingsplicht voor werkgevers. Zij zijn voortaan verplicht om werknemers
opleidingen en cursussen te laten volgen om hun ontwikkeling garant te stellen. Beroepsvereniging Hospitality Sales & Marketing Association International (HSMAI) speelt als gerenommeerde organisatie voor Sales- Marketing- & Revenueprofessionals in op deze nieuwe ontwikkelingen met haar B2B kennisnetwerk in de Nederlandse gastvrijheidsbranche.

De scholingsplicht
Met de scholingsplicht, als onderdeel van de WWZ, zijn werkgevers vanaf 1 juli 2015 verplicht hun werknemers opleidingen en cursussen aan te bieden die noodzakelijk zijn om hun huidige functie uit te voeren en hun functioneren in de toekomst te waarborgen. Ook wanneer de functie van de werknemer vervalt of hij niet langer in staat is zijn werk uit te voeren, moet de werkgever zijn personeel omscholen zodat de arbeidsovereenkomst mogelijk kan worden voorgezet. Ontslag wordt zoveel mogelijk voorkomen. Wanneer een ontbindingsverzoek wegens disfunctioneren toch bij de kantonrechter terechtkomt, wijst hij deze vanaf 1 juli 2015 af als dit aantoonbaar een gevolg is van het in gebreken blijven van de werkgever wat aanbieden van scholing betreft.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Interview Digitaal Ondernemen
Horecamarketing op socials: influencers als spin in het web

Bij een goede marketingstrategie mag social media niet ontbreken. Wil je verzekerd zijn van een groot bereik, dan kun je haast niet om ‘influencers’ heen. Die influencers vind je op Youtube, op hun eigen blogs, Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok. Wie een influencer inzet, meestal te ...

KHN Corona
Deel van de horeca dreigt op 17 januari open te gaan, ondanks maatregelen

Vorige week kondigden verschillende horecaondernemers aan om hun zaken op 17 januari te willen openen, ongeacht de dan geldende maatregelen. Zij hebben zojuist verkondigd tegenover Omroep Brabant dat ze het vertrouwen in het kabinet hebben opgezegd en hoe dan ook zullen openen op 17 januari. Omd ...

Economie Corona
Horeca na kunst en cultuur meest pessimistisch over economische vooruitzichten

De vooruitzichten van het Nederlandse bedrijfsleven over de eigen verkopen op de korte termijn zijn sinds de zomer sterk verslechterd. De economie zal naar verwachting tijdelijk weer een stap terug moet doen. Vooral de commerciële dienstverlening heeft pessimistischere verwachtingen voor de kom ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: