Ruim 1 op de 10 Nederlanders gaat met Kerst uit eten

10 december 2019 | Thijs Jacobs

Ruim een op de tien (12 procent) Nederlanders grijpt Kerst aan om uit eten te gaan. Dit blijkt uit een analyse van Taxi2Airport, dat - in aanloop naar de kerstdagen - in kaart bracht op welke manier Nederlanders Kerst vieren. 

Eten belangrijk tijdens Kerst

Kerst is erg populair in Nederland. Liefst 85 procent van de Nederlanders viert het feest. En mensen houden tijdens Kerst wel echt van ouderwets uitgebreid tafelen met de familie. 

Een ruime meerderheid van 56 procent kookt thuis zelf een groot kerstdiner klaar. Een ander groot gedeelte (27 procent) haalt de gourmette- en/of fondueset uit de kast om er een gezellige Kerst van te maken. 12 procent besluit het kerstdiner in een restaurant te houden.

Kerstetentje buiten te deur mag wat kosten

Nederlanders die uit eten gaan voor een kerstdiner betalen voor een vijfgangendiner gemiddeld 61 euro per persoon. Wel bestaan er regionale verschillen in de kosten van het diner. Zo is het kerstdiner in het noorden gemiddeld zo’n vijf euro goedkoper (54 euro per persoon) dan het gemiddelde. Het zuiden spant daarentegen de kroon met een gemiddelde prijs van 65 euro per persoon (zo’n vijf euro duurder dan gemiddeld). 

De genoemde bedragen vallen overigens ruim binnen het budget; Nederlanders verwachten tijdens de kerstdagen in totaal 109 euro te besteden aan aan eten-gerelateerde uitgaven. Bekijk hier het gehele onderzoek. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Awards
Restaurant ’t Havenmantsje Harlingen Beste Leerbedrijf Horeca

Tijdens de finale op de Horecava is donderdag 16 januari op de stand van SVH Restaurant ’t Havenmantsje uit Harlingen uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca. De tweede plaats ging naar Hotel Pulitzer uit Amsterdam. Le Brasseur uit Maarssen maakt op de derde plaats de...

Ondernemen
Wees goed voorbereid: download de gloednieuwe HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: