Restaurantgids Lekker schrapt alle lezersmeningen

14 januari 2010 |
Restaurantgids Lekker schrapt alle lezersmeningen

Lezers kunnen geen reactie meer op de website van restaurantgids Lekker achterlaten. Zestz peilde de meningen bij Iens en SpecialBite. ‘Reacties voegen juist waarde toe.’

Voortaan toont de website uitsluitend nog de in restaurantgids Lekker gepubliceerde recensies. ‘Door veel anonieme of onder een schuilnaam gepubliceerde reacties ontstaat er ruis in de reviews,’ verklaart hoofdredacteur Makkie Mulder deze beslissing. Daardoor verliezen de reviews hun betrouwbaarheid en zouden ze in sommige gevallen restaurateurs onnodig kunnen schaden.

Mailtje sturen
De redactie van Lekker, een uitgave van Sanoma Uitgevers, ontvangt de reacties graag nog per mail. Als de lezer zijn mening toch online gepubliceerd wil zien, kan hij die kwijt op Restaurant.nl, de site die Sanoma in juni 2009 is gestart. Wie een blik werpt op Restaurant.nl, ziet bij de restaurants geen of enkele lezersmeningen staan. De belofte dat deze nieuwe restaurantsite een ‘interactieve community’ zou worden, heeft Sanoma vooralsnog niet waargemaakt. Daarmee lijkt de Lekker-lezer bewust naar Restaurant.nl te worden geleid.

Culinair journalist Gerrit Jan Groothedde concludeert op zijn blog Eetschrijven dat Lekker zich met haar beslissing afkeert van de ‘web 2.0?-trend, met een grote deelname van sitebezoekers (de zogenaamde user generated content). Hoe zien restaurantsites Iens en SpecialBite dat?

Iens: kwaliteit bewaken
‘Het Lekker-bericht verbaast mij enigszins,’ zegt Iens Boswijk van Iens. ‘Mede omdat er blijkbaar op zustersite Restaurant.nl wel ruimte is voor meningen.’ Iens blijft lezersmeningen plaatsen, maar dat neemt niet weg dat de kwaliteitscontrole door de grote hoeveelheden meningen en proefformulieren constante aandacht behoeft. ’Nu al kan eenieder, dus ook de restaurateur, op Iens.nl het referentiekader bekijken van proevers. Verder zal het op korte termijn mogelijk zijn om proevers te waarderen en sterren te geven,’ aldus Iens Boswijk.

SpecialBite: lezer voegt waarde toe
‘Algemeen gesteld vind ik dat reacties juist waarde toevoegen,’ zegt Mireille Derks van SpecialBite. ‘Met een recensie van een spotter en aanvullende lezerservaringen krijgt de sitebezoeker een breder beeld. In onze wekelijkse nieuwsbrief bieden we bovendien een greep uit bezoekersreacties die waarde toevoegen. Eventuele reacties van reageerders zonder zuivere motieven verwijderen wij zonder pardon. Geheel conform onze huisregels: “SpecialBite.com is een prettige site voor eetfanaten, en dat willen we graag zo houden”.’


De RestaurantKrant, Sanny Visser

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Mensen
JRE-Nederland gaat samenwerken met Maxxium, Ninaber van Eyben en Chef's Farm

Op 13 januari j.l. was Restaurant Villa la Ruche in Voorburg de locatie waar Voorzitter Marko Karelse met trots namens het bestuur de overeenkomst tekende met de nieuwe JRE Partner Maxxium. Vanuit Maxxium was Etienne Hoek aanwezig om de overeenkomst te tekenen. Uiteraard werd er getoost op een mooie ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Interview Longread
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online g ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: