Restaurantgids Lekker schrapt alle lezersmeningen

14 januari 2010 |
Restaurantgids Lekker schrapt alle lezersmeningen

Lezers kunnen geen reactie meer op de website van restaurantgids Lekker achterlaten. Zestz peilde de meningen bij Iens en SpecialBite. ‘Reacties voegen juist waarde toe.’

Voortaan toont de website uitsluitend nog de in restaurantgids Lekker gepubliceerde recensies. ‘Door veel anonieme of onder een schuilnaam gepubliceerde reacties ontstaat er ruis in de reviews,’ verklaart hoofdredacteur Makkie Mulder deze beslissing. Daardoor verliezen de reviews hun betrouwbaarheid en zouden ze in sommige gevallen restaurateurs onnodig kunnen schaden.

Mailtje sturen
De redactie van Lekker, een uitgave van Sanoma Uitgevers, ontvangt de reacties graag nog per mail. Als de lezer zijn mening toch online gepubliceerd wil zien, kan hij die kwijt op Restaurant.nl, de site die Sanoma in juni 2009 is gestart. Wie een blik werpt op Restaurant.nl, ziet bij de restaurants geen of enkele lezersmeningen staan. De belofte dat deze nieuwe restaurantsite een ‘interactieve community’ zou worden, heeft Sanoma vooralsnog niet waargemaakt. Daarmee lijkt de Lekker-lezer bewust naar Restaurant.nl te worden geleid.

Culinair journalist Gerrit Jan Groothedde concludeert op zijn blog Eetschrijven dat Lekker zich met haar beslissing afkeert van de ‘web 2.0?-trend, met een grote deelname van sitebezoekers (de zogenaamde user generated content). Hoe zien restaurantsites Iens en SpecialBite dat?

Iens: kwaliteit bewaken
‘Het Lekker-bericht verbaast mij enigszins,’ zegt Iens Boswijk van Iens. ‘Mede omdat er blijkbaar op zustersite Restaurant.nl wel ruimte is voor meningen.’ Iens blijft lezersmeningen plaatsen, maar dat neemt niet weg dat de kwaliteitscontrole door de grote hoeveelheden meningen en proefformulieren constante aandacht behoeft. ’Nu al kan eenieder, dus ook de restaurateur, op Iens.nl het referentiekader bekijken van proevers. Verder zal het op korte termijn mogelijk zijn om proevers te waarderen en sterren te geven,’ aldus Iens Boswijk.

SpecialBite: lezer voegt waarde toe
‘Algemeen gesteld vind ik dat reacties juist waarde toevoegen,’ zegt Mireille Derks van SpecialBite. ‘Met een recensie van een spotter en aanvullende lezerservaringen krijgt de sitebezoeker een breder beeld. In onze wekelijkse nieuwsbrief bieden we bovendien een greep uit bezoekersreacties die waarde toevoegen. Eventuele reacties van reageerders zonder zuivere motieven verwijderen wij zonder pardon. Geheel conform onze huisregels: “SpecialBite.com is een prettige site voor eetfanaten, en dat willen we graag zo houden”.’


De RestaurantKrant, Sanny Visser

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Awards Culinair
Lekker500 komt uit in aangepaste vorm

Lekker500, de onafhankelijke restaurantgids van Nederland die dit jaar voor de 43ste keer verschijnt, heeft een aangepaste vorm waarin een podium wordt geboden aan de restaurateur. De speciale editie is een gids zonder ranking, als ode aan de helden van de horeca. Alle nog bestaande restaurants u ...

Branded Content
Professionele keukenapparatuur haal je bij een expert

Wanneer je op zoek bent naar nieuwe keukenapparatuur wil je natuurlijk het beste van het beste. Bij HorecaRama vind je naast de laagste prijsgarantie ook een indrukwekkend assortiment keuken en horeca apparatuur. Of je nu zoekt naar een professionele aan- en afvoertafel of een koelkast van hoge kwal ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: