RestaurantBizz: horecabedrijf starten

18 oktober 2013 |
RestaurantBizz: horecabedrijf starten

In de rubriek RestaurantBizz leest u over verschillende (business)casussen waarbij KHN een-op-een advies levert aan een horecaondernemer. Deze keer: een horecabedrijf starten.


De feiten
Ellen en Jorrit de Waard begonnen in 2011 aan hun droomproject: een horecazaak. Die droom werd werkelijkheid in een historisch pand met de naam Michiel de Ruyterhuis. Helaas verliep de start niet helemaal zoals gehoopt. Want zoals bij elk begin dienen zich toch wat onvoorziene zaken aan.

Moeizame start
Jorrit de Waard: “Ondanks het feit dat ik ervaring in de horeca heb, loop je toch als starter tegen wat opstartproblemen aan. Dat lijken dan in eerste instantie simpele dingen, maar het kost toch altijd weer meer tijd dan je hebt. Zoals de aanvraag voor een vetput. Dat zou niet zo ingewikkeld moeten zijn, maar omdat we een monumentaal pand hebben, verliep dat proces zeer moeizaam. En zo waren er tal van andere zaken waar je als starter tegenaan loopt.”

Het advies van KHN
“Op het moment dat we geen idee hadden hoe we nu verder moesten, heb ik KHN gebeld. Er werd een afspraak met een regioadviseur gemaakt. Tijdens die afspraak hebben we met z’n drieën allerlei zaken doorgenomen: Waarop moeten we letten? Wat staat er in de wet? Hoe vragen we een drankvergunning aan? Hoe lossen we het probleem met die vetput op? De regioadviseur heeft ons met al die vraagstukken geholpen. Dankzij haar ervaring en connecties gingen deuren open die voor ons lange tijd gesloten bleven.”

De ervaring
“Zowel de regioadviseur als de telefonische dienst Info & Advies heeft ons al meerdere malen uit de brand geholpen. Als je net gestart bent, komt er zoveel op je af en dan is het heel prettig als er iemand met je meekijkt en je vertelt hoe je geld kunt besparen. Zo besparen wij bijvoorbeeld veel geld op verzekeringen via KHN.”

Kinderziekten
“KHN helpt niet alleen bij kinderziekten, want tot op de dag van vandaag ben ik heel blij dat ik het inzicht kreeg om hen te bellen. Dat ene telefoontje heeft mij veel tijd en geld bespaard.”

Meer lezen in De RestaurantKrant? Download gratis de online editie
Op de foto: Jorrit de Waard

"Mariska van Gorp":mailto:mariska.vangorp@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: