RestaurantBizz: horecabedrijf starten

18 oktober 2013
RestaurantBizz: horecabedrijf starten

In de rubriek RestaurantBizz leest u over verschillende (business)casussen waarbij KHN een-op-een advies levert aan een horecaondernemer. Deze keer: een horecabedrijf starten.


*De feiten*
Ellen en Jorrit de Waard begonnen in 2011 aan hun droomproject: een horecazaak. Die droom werd werkelijkheid in een historisch pand met de naam Michiel de Ruyterhuis. Helaas verliep de start niet helemaal zoals gehoopt. Want zoals bij elk begin dienen zich toch wat onvoorziene zaken aan.

*Moeizame start*
Jorrit de Waard: “Ondanks het feit dat ik ervaring in de horeca heb, loop je toch als starter tegen wat opstartproblemen aan. Dat lijken dan in eerste instantie simpele dingen, maar het kost toch altijd weer meer tijd dan je hebt. Zoals de aanvraag voor een vetput. Dat zou niet zo ingewikkeld moeten zijn, maar omdat we een monumentaal pand hebben, verliep dat proces zeer moeizaam. En zo waren er tal van andere zaken waar je als starter tegenaan loopt.”

*Het advies van KHN*
“Op het moment dat we geen idee hadden hoe we nu verder moesten, heb ik KHN gebeld. Er werd een afspraak met een regioadviseur gemaakt. Tijdens die afspraak hebben we met z’n drieën allerlei zaken doorgenomen: Waarop moeten we letten? Wat staat er in de wet? Hoe vragen we een drankvergunning aan? Hoe lossen we het probleem met die vetput op? De regioadviseur heeft ons met al die vraagstukken geholpen. Dankzij haar ervaring en connecties gingen deuren open die voor ons lange tijd gesloten bleven.”

*De ervaring*
“Zowel de regioadviseur als de telefonische dienst Info & Advies heeft ons al meerdere malen uit de brand geholpen. Als je net gestart bent, komt er zoveel op je af en dan is het heel prettig als er iemand met je meekijkt en je vertelt hoe je geld kunt besparen. Zo besparen wij bijvoorbeeld veel geld op verzekeringen via KHN.”

*Kinderziekten*
“KHN helpt niet alleen bij kinderziekten, want tot op de dag van vandaag ben ik heel blij dat ik het inzicht kreeg om hen te bellen. Dat ene telefoontje heeft mij veel tijd en geld bespaard.”

Meer lezen in De RestaurantKrant? "Download gratis de online editie":http://www.derestaurantkrant.nl/blad/100/.

*Op de foto:* Jorrit de Waard

"~Mariska van Gorp~":mailto:mariska.vangorp@uitgeverijps.nl

Overig nieuws