Reserveringssites zijn een kans, geen must

6 april 2017 | José Mast

Kunnen we nog zonder reserveringssites? Veel restauranthouders denken van niet, omdat hun omzet in één keer keldert als ze hun abonnement opzeggen. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Met de restaurateur aan het stuurwiel.

DOWNLOAD HIER GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE RESTAURANTKRANT

Als je op Iens.nl restaurants zoekt in Eindhoven, komt Restaurant 1910 pas op de derde pagina naar voren, naast een vaag plaatje met daarin de tekst: "Nog geen foto". Toch heeft de zaak lovende reviews en een gemiddeld rapportcijfer van 8,7. "Niet online te reserveren op iens.nl, hopelijk binnenkort wel!” staat in de rechterbovenhoek. Maar ondernemer Bas Strijbosch denkt er niet over. "Ik heb een tijdje met Couverts.nl gewerkt. Dat systeem was er niet voor ons, maar voor zichzelf. Ik wil mijn zaak te allen tijde in eigen hand houden," zegt hij strijdbaar.

Bespaar 800 uur per jaar
Online reserveren kan ook anders. Restaurant 1910 werkt daarvoor met WeReserve, dat op verzoek van Strijbosch is ontwikkeld en inmiddels ook voor andere restaurants beschikbaar is. Voor een vaste prijs van 22,95 euro per maand handelt dit systeem reserveringen af die via de eigen website of Facebookpagina binnenkomen. Zelfs vooraf betalen via iDeal is mogelijk, een functionaliteit die vooral wordt gebruikt bij evenementen. Restaurant 1910 bespaart met het online reserveringssysteem 4000 telefoontjes per jaar, oftewel 8000 minuten. Dat zijn circa 17 werkdagen per jaar.

WeReserve is een product van business developer Hans Slaats en zijn twee partners. Vooralsnog is WeReserve alleen een reserveringssysteem. Online zichtbaarheid realiseren restaurateurs via hun site en social media. Maar omdat niet iedere restaurateur ook een goede marketeer is, helpt WeReserve ook bij communitybuilding. "Restauranthouders zijn verslaafd aan reserveringssites. Enerzijds zijn ze bang voor omzetverlies als ze ermee stoppen, anderzijds vinden ze de kosten te hoog."

WeReserve wil hen een alternatief gaan bieden. Slaats: "Uit gasteninterviews blijkt dat gasten zich het meest laten beïnvloeden door mond-tot-mond reclame. Online vindbaarheid daarna is erg belangrijk. Dat willen we zo simpel mogelijk maken, graag samen met restaurateurs en het liefst met een brancheoverkoepelende organisatie."

Leren van hoteliers
Koninklijke Horeca Nederland op haar beurt onderzoekt de mogelijkheden voor een dergelijke samenwerking, maar is ook in gesprek met IENS om de belangen van haar leden onder de aandacht te brengen. Woordvoerder Cees den Bakker: “We maken bezwaar tegen het afrekenen per couvert in plaats van per boeking. Daar zitten commerciële modellen achter, die voor restaurateurs heel ongunstig uitpakken. Ondertussen wordt het voor veel restaurants steeds moeilijker om zonder reserveringssite te werken."

Den Bakker onderstreept dat ondernemers zelf kiezen in hoeverre ze zich laten leiden door reserveringssites. "Restaurants moeten werken aan hun online zichtbaarheid, en daarbij helpt een reserveringssite. Maar met Facebook en Instagram kun je ook je eigen website promoten, zodat je minder afhankelijk bent van een reserveringssite. En doe aan channelmanagement: kijk goed welke site het best bij je past op welk moment."

Restaurateurs kunnen veel leren van de hotellerie, vindt Den Bakker. "Een hotelier kiest zelf hoeveel kamers hij op Booking.com zet, op drukke dagen minder dan op rustige dagen. Dat kun je als restaurateur ook doen. Je hoeft niet iedere dag al je tafels aan te bieden."

Controleerbare kosten
IENS raadt ook aan slim om te gaan met de functionaliteiten die het systeem biedt. Marketing manager Lindsey Visser: “Gastnotities en de mogelijkheid om altijd en overal inzage in de reserveringen te hebben, maken het leven van de restaurateur en het personeel een stuk makkelijker. Met timeslots kun je zelf bepalen hoeveel en in welke periode je een tafel aanbiedt. We zijn een voorstander van yieldmanagement: bied lege tafels aan, doe gericht mee met passende acties op de website en haal alles eruit wat erin zit."

Ondanks de onvrede over hoge kosten en de machtspositie van reserveringssites, is het aantal klanten van IENS groeiende. Naast de reviews maken de digitale agenda, de geautomatiseerde afwikkeling van reserveringen, de online (gratis) presentatie en de extra omzetmogelijkheden het voor veel ondernemers aantrekkelijk om bij IENS aangesloten te zijn, weet Visser. "Het is aan de ondernemer welke kosten hij wil maken: marketingkosen voor een reservering of de kosten van een leeg tafeltje. Bovendien kun je met een widget van SeatMe gratis reserveringen via je eigen kanaal aannemen."

Robotreservering
In de nabije toekomst zullen technologische ontwikkelingen het reserveringslandschap compleet veranderen, volgens Hans Slaats. "In China is WeChat dé mobiele applicatie. Het combineert het beste van WhatsApp, Twitter en Facebook, inclusief bestel- en betaaldiensten, acties en reviews. Eén groot platform, waarin bedrijven rechtstreeks met de consument communiceren via chatbots, gespreksrobots die geautomatiseerde gesprekken voeren. Dat opent een wereld aan mogelijkheden voor slimme restaurateurs."

Overig nieuws

Economie Food
Franchising in horeca neemt toe in Nederland

De franchisesector heeft in 2016 een boost gekregen. Opvallend is de toename van het aantal medewerkers (+3,8%) en de omzet (+3,2%). De sector Detailhandel Food is met de meeste medewerkers en een omzet van maar liefst meer dan 14.1 miljard euro het meest opvallend. Dit is gerealiseerd met mind...

Food Awards
Beste hamburgermaker van Nederland wil prijzen winnen met kipburger

Tijdens National Hamburger Day op zondag 28 mei 2017 viert de Familie Ter Marsch haar hamburgersuccessen van de afgelopen jaren. Tevens blikt zij vooruit met een voorproefje op de World Food Championships in Alabama, Amerika, bij Café Ter Marsch. Op zondag 28 mei serveren zij voor bij de b...

Bezorgen
Eten bestellen via Facebook, een zegen voor restaurants?

In de Verenigde Staten test Facebook het bestellen van eten via het social media kanaal. Restaurants klagen al langer over de hoge kosten bij Thuisbezorgd, dus dit zou een 'game changer' kunnen zijn binnen de bezorgmarkt. Facebook rolt meer functionaliteiten uit, zoals het plaatsen van va...

Video
Video: waarom bezoekers de Europa League finale niet in de horeca bekijken

Irritante gasten, betweters, pseudo-kenners, negatievelingen en een barman die liever voetbal kijkt dan biertjes tapt... Voetbal kijken is leuk, maar soms kun je je ergeren aan de kleinste dingen wanneer de gemoederen hoog oplopen. In deze video zie je waarom bepaalde mensen de finale van de Euro...

Interieur Advertorial
Controle binnenklimaatsystemen bespaart horeca veel geld

Momenteel worden de controles op de regelgeving omtrent de EPBD (Energy Performance of Buildings Directive) door Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied sterk geïntensiveerd. De regelgeving voor eigenaren en beheerders van gebouwen met een opgeteld koelvermogen van 12KW of meer worden met name in ...

Opening Restaurant
MasterChef-winnaar opent eigen restaurant

Wie altijd al eens aan heeft willen schuiven bij MasterChef Bart van Berkel, kan vanaf deze zomer zijn hart ophalen in de binnenstad van Haarlem. De winnaar van het tv-programma MasterChef opent daar op 10 augustus de deuren van zijn eigen restaurant. Nadat hij MasterChef won, ging Bart van Berke...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: