Reserveringssites zijn een kans, geen must

6 april 2017 | José Mast

Kunnen we nog zonder reserveringssites? Veel restauranthouders denken van niet, omdat hun omzet in één keer keldert als ze hun abonnement opzeggen. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Met de restaurateur aan het stuurwiel.

DOWNLOAD HIER GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE RESTAURANTKRANT

Als je op Iens.nl restaurants zoekt in Eindhoven, komt Restaurant 1910 pas op de derde pagina naar voren, naast een vaag plaatje met daarin de tekst: "Nog geen foto". Toch heeft de zaak lovende reviews en een gemiddeld rapportcijfer van 8,7. "Niet online te reserveren op iens.nl, hopelijk binnenkort wel!” staat in de rechterbovenhoek. Maar ondernemer Bas Strijbosch denkt er niet over. "Ik heb een tijdje met Couverts.nl gewerkt. Dat systeem was er niet voor ons, maar voor zichzelf. Ik wil mijn zaak te allen tijde in eigen hand houden," zegt hij strijdbaar.

Bespaar 800 uur per jaar
Online reserveren kan ook anders. Restaurant 1910 werkt daarvoor met WeReserve, dat op verzoek van Strijbosch is ontwikkeld en inmiddels ook voor andere restaurants beschikbaar is. Voor een vaste prijs van 22,95 euro per maand handelt dit systeem reserveringen af die via de eigen website of Facebookpagina binnenkomen. Zelfs vooraf betalen via iDeal is mogelijk, een functionaliteit die vooral wordt gebruikt bij evenementen. Restaurant 1910 bespaart met het online reserveringssysteem 4000 telefoontjes per jaar, oftewel 8000 minuten. Dat zijn circa 17 werkdagen per jaar.

WeReserve is een product van business developer Hans Slaats en zijn twee partners. Vooralsnog is WeReserve alleen een reserveringssysteem. Online zichtbaarheid realiseren restaurateurs via hun site en social media. Maar omdat niet iedere restaurateur ook een goede marketeer is, helpt WeReserve ook bij communitybuilding. "Restauranthouders zijn verslaafd aan reserveringssites. Enerzijds zijn ze bang voor omzetverlies als ze ermee stoppen, anderzijds vinden ze de kosten te hoog."

WeReserve wil hen een alternatief gaan bieden. Slaats: "Uit gasteninterviews blijkt dat gasten zich het meest laten beïnvloeden door mond-tot-mond reclame. Online vindbaarheid daarna is erg belangrijk. Dat willen we zo simpel mogelijk maken, graag samen met restaurateurs en het liefst met een brancheoverkoepelende organisatie."

Leren van hoteliers
Koninklijke Horeca Nederland op haar beurt onderzoekt de mogelijkheden voor een dergelijke samenwerking, maar is ook in gesprek met IENS om de belangen van haar leden onder de aandacht te brengen. Woordvoerder Cees den Bakker: “We maken bezwaar tegen het afrekenen per couvert in plaats van per boeking. Daar zitten commerciële modellen achter, die voor restaurateurs heel ongunstig uitpakken. Ondertussen wordt het voor veel restaurants steeds moeilijker om zonder reserveringssite te werken."

Den Bakker onderstreept dat ondernemers zelf kiezen in hoeverre ze zich laten leiden door reserveringssites. "Restaurants moeten werken aan hun online zichtbaarheid, en daarbij helpt een reserveringssite. Maar met Facebook en Instagram kun je ook je eigen website promoten, zodat je minder afhankelijk bent van een reserveringssite. En doe aan channelmanagement: kijk goed welke site het best bij je past op welk moment."

Restaurateurs kunnen veel leren van de hotellerie, vindt Den Bakker. "Een hotelier kiest zelf hoeveel kamers hij op Booking.com zet, op drukke dagen minder dan op rustige dagen. Dat kun je als restaurateur ook doen. Je hoeft niet iedere dag al je tafels aan te bieden."

Controleerbare kosten
IENS raadt ook aan slim om te gaan met de functionaliteiten die het systeem biedt. Marketing manager Lindsey Visser: “Gastnotities en de mogelijkheid om altijd en overal inzage in de reserveringen te hebben, maken het leven van de restaurateur en het personeel een stuk makkelijker. Met timeslots kun je zelf bepalen hoeveel en in welke periode je een tafel aanbiedt. We zijn een voorstander van yieldmanagement: bied lege tafels aan, doe gericht mee met passende acties op de website en haal alles eruit wat erin zit."

Ondanks de onvrede over hoge kosten en de machtspositie van reserveringssites, is het aantal klanten van IENS groeiende. Naast de reviews maken de digitale agenda, de geautomatiseerde afwikkeling van reserveringen, de online (gratis) presentatie en de extra omzetmogelijkheden het voor veel ondernemers aantrekkelijk om bij IENS aangesloten te zijn, weet Visser. "Het is aan de ondernemer welke kosten hij wil maken: marketingkosen voor een reservering of de kosten van een leeg tafeltje. Bovendien kun je met een widget van SeatMe gratis reserveringen via je eigen kanaal aannemen."

Robotreservering
In de nabije toekomst zullen technologische ontwikkelingen het reserveringslandschap compleet veranderen, volgens Hans Slaats. "In China is WeChat dé mobiele applicatie. Het combineert het beste van WhatsApp, Twitter en Facebook, inclusief bestel- en betaaldiensten, acties en reviews. Eén groot platform, waarin bedrijven rechtstreeks met de consument communiceren via chatbots, gespreksrobots die geautomatiseerde gesprekken voeren. Dat opent een wereld aan mogelijkheden voor slimme restaurateurs."

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Foodsquare Rotterdam officieel geopend

isteravond opende wethouder Said Kasmi officieel Rotterdam Foodsquare. Het bruisende horecagebied grenst aan de Witte de Withstraat en bestaat uit negen horecagelegenheden met ieder een eigen foodbeleving en charme. In samenwerking met horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam organiseerden de ondernemers e...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Opening Utrecht
De Pizzabakkers Voorstraat opent haar deuren

Komende vrijdag, 21 september, is de feestelijke opening van de tweede vestiging van De Pizzabakkers in Utrecht. De ambachtelijke houtovenpizza’s zijn nu ook te vinden in de Voorstraat. Eigenaren Jean-Marc en Daniël vertellen je wat meer over wat je kan verwachten. Het begin van een...

Achtergronden Culinair
Sterrenrestaurant Da Vinci Maasbracht viert 25-jarig jubileum met ladieslunch

Restaurant Da Vinci in Maasbracht vierde op 14 september het 25-jarig bestaan met een lunch voor 25 powervrouwen uit de horeca, kunst, cultuur en politiek. Het restaurant van de enige vrouwelijke sterrenchef in Nederland Margo Reuten en Meestergastheer Petro Kools opende de deuren op 16 september 19...

Koen Bakker geïnaugureerd tot eerste SVH Meesterhorecaondernemer

Op maandag 17 september is Koen Bakker, eigenaar van Het Hooihuis in Roosendaal, geïnaugureerd tot eerste SVH Meesterhorecaondernemer. Onder grote belangstelling van familie, vrienden, medewerkers en de pers, is de officiële uitslag van de Meesterproef vastgesteld en ontving Koen het Meest...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: