Rabobank: Horeca profiteert van hoge consumptiegroei

30 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Horecabedrijven zullen komend jaar profiteren van de hoge consumptiegroei, zo blijkt uit de sectorprognose 2018 van de Rabobank. De omzet van Nederlandse horecazaken is sinds 2011 elk jaar toegenomen, zowel van logiesverstrekking als van eet- en drinkgelegenheden.

De eerste jaren was deze omzetstijging nog gedreven door een stijging van de afzetprijzen, maar dat is de laatste jaren niet meer het geval. We verwachten dat deze groei zich de komende jaren doorzet. Voor 2017 en 2018 verwachten we een omzetgroei van ruim 6 procent. Doordat tegelijkertijd ook de prijzen zullen toenemen, zal de volumegroei ongeveer 4 procent zijn. Dit is vergelijkbaar met de groei van de vorige jaren.

Hotels 


De hotellerie was in 2017 de grootste aanjager van groei in de horeca, en onze verwachting is dat dit ook in 2018 zo zal zijn. Dit komt doordat steeds meer buitenlandse toeristen Nederland bezoeken, maar ook doordat het binnenlandse toerisme steeds vaker voor een 'luxe' korte vakantie kiest. De positieve ontwikkelingen in de hotellerie worden beperkt door het steeds populairder wordende Airbnb. De verwachting is echter wel dat nieuwe regelgeving de groei van Airbnb zal beperken. 
 

Vakantieparken


De toename van het aantal buitenlandse toeristen zal ook een positief gevolg hebben voor de vakantieparken. Er is wel sprake van verzadiging in de markt. Hierdoor profiteren bedrijven die zich onderscheiden in de branche (o.a. door uniek aanbod) uiteindelijk meer dan bedrijven die een standaard aanbod hebben. 

Eetgelegenheden 


De stijgende consumentenbestedingen hebben een positieve invloed op de rentabiliteit van eetgelegenheden. We constateren wel dat het aanbod steeds verder toeneemt waardoor er steeds meer concurrentie is. Op termijn zal dit effect hebben op de prijzen.

Personeel

Er wordt in de sector een groot tekort aan personeel ervaren, met name bij eetgelegenheden. Zo hebben restaurants moeite om goede koks te vinden. Door het tekort aan personeel is het risico dat de kwaliteit afneemt en consumenten gaan kiezen voor alternatieven. Naar alternatieven wordt in de sector ook gezocht, met businessmodellen die minder afhankelijk zijn van een gekwalificeerde kok.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Achtergronden Restaurant
Download nu de maarteditie van De RestaurantKrant

De maarteditie van De RestaurantKrant is uit! Niet alleen hebben we een fonkelnieuw design, maar we spreken ook nog eens met de eigenaren van restaurant Flicka in Kerkdriel. Het restaurant ontving onlangs zijn eerste Michelinster. Klik hier om de uitgave te downloaden (je hoeft enkel je e-mailadres ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Michelin Interview
Interview: Posthoorn in Monnickendam, al tien jaar een Michelinster

De Posthoorn, ML in Haarlem, Bij Jef en Kaatje bij de Sluis, allen restaurants met een Michelinster en een hotel, maar wel in die volgorde. Waar instituten als Château Neercanne en het Amstel Hotel hun ster de afgelopen jaren kwijt raakten, lijken de ‘kleine’ hotels te overleven in...

Opening Rotterdam
Voor dit nieuwe restaurant moet je een toegangskaartje kopen

Op 16 mei openden Frank en Hans Mosselman – de mannen achter Food for Thought en Rotterdamse pop-ups Á La Plancha en De Swarte Leeuw – de deuren van Food Club Rotterdam (FC Rotterdam). In de voormalige kantine van Croonwolter&dros elektrotechniek in verzamelgebouw De KROON Rot...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: