P&F: Vast of flexibel personeel? (2/6)

21 januari 2013 |
P&F: Vast of flexibel personeel? (2/6)

Na de redelijke zomer met veel sportevenementen en de gezellig drukke feestdagen in december is personeelsplanning in de komende wintermaanden uiterst belangrijk.

Personeelsbestand
Daarbij hangt het donkere zwaard van Damocles genaamd 'de crisis' ook nog eens boven uw hoofd… Menig horecaondernemer stelt zich zelf de vraag: 'hoe houd ik mijn team bij elkaar en op welke wijze moet ik dit realiseren? Met vast personeel of toch ook een deel van het team op flexibele basis via payrolling?'

Speelveld overzien
Zo als zo vaak geldt ook hier 'duizend mensen en duizend meningen'. Gelukkig niet zo veel als voetbaltrainers, het EK van afgelopen zomer nog vers in mijn geheugen, want hier heeft Nederland er 16 miljoen van. In mijn beleving is er geen goed of fout in deze. Johan Cruijff zou zeggen: “Ieder nadeel heb zijn voordeel”. Het enige wat telt in deze is dat u een weloverwogen beslissing maakt, het hele speelveld overziet, en samen met uw adviseur beoordeelt wat het beste past bij uw onderneming.

Hieronder nog even de voor- en nadelen van flexibel eigen personeel en/of personeel via uitzending of payrolling op een rij.

Uitzending en/of payrolling
__Voordelen__
• Vast tarief
• Geen eigen ziektewetverzekering
• Geen eigen salarisadministratie
• Niet zelf verantwoordelijk voor ziekteproces

__Nadelen__
• Hogere kosten?
• Inlenersaansprakelijkheid

Eigen flexibel personeel
__Voordelen__
• Lagere kosten?
• Geen risico op inlenersaansprakelijkheid

__Nadelen__
• Zelf salarisadministratie (laten) verzorgen
• Zelf ziektewetverzekering regelen
• Zelf aan- en afmelden pensioenfonds
• Zelf verantwoordelijk voor ziekteproces

Bij het maken van de uiteindelijke keuze is het naast het kostenoogpunt ook zaak om naar de fiscale- en juridische aspecten en de ‘verborgen’ kosten te kijken.

Wilt u ook eens van gedachten wisselen over het al dan niet flexibiliseren van uw werknemersbestand of andere economische vraagstukken, dan kan dat uiteraard. Tot slot wens ik u allemaal veel personeel toe. Of het nu eigen of ingehuurd personeel is, in de regel geldt: hoe meer personeel, hoe hoger de omzet en, als het goed is, des te hoger de winst!

"Robert van de Rest" Mazars Accountants en Belastingadviseurs (088) 277 21 00

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start 'restaurant take over'

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: