Oud Reuchlin & Boelen nu onderdeel van marktleider in wijnproductie

21 juli 2020 | Redactie

Oud Reuchlin & Boelen (ORB) wordt door een voorgenomen fusie tussen het Franse moederbedrijf InVivo Wine en het eveneens Franse Vinadeis onderdeel van de marktleider op het gebied van wijnproductie. Hierdoor ontwikkelt ORB zich van wijnimporteur tot wijnproducent en -distributeur.

ORB neemt hiermee een unieke positie in op de Nederlandse markt. De overname betekent dat ORB haar vernieuwde strategie – transformeren van importeur naar volledig wijnbedrijf – versneld kan doorvoeren. Het bedrijf heeft nu de hele keten, van druif tot glas, in eigen beheer. Hierdoor kan ORB nu ook zelfgeproduceerde kwaliteitswijnen aanbieden. ORB koestert daarnaast haar jarenlange partnerships met de wijnhuizen die al via het bedrijf op de wijnkaarten in de Nederlandse horeca staan. ORB verwacht dat de blend van eigen merken en sterke partnerships met andere merken haar positie verder versterkt doordat ze haar relaties hierdoor optimaal kan bedienen.  

Jaaromzet verdubbelt

Moederbedrijf InVivo gaat door deze fusie in Frankrijk over 40.000 hectare wijngaarden beschikken van ruim 5200 aangesloten wijnboeren. InVivo heeft wijngaarden in de belangrijkste Franse wijnregio’s, met een totale oppervlakte die vergelijkbaar is met een kwart van de provincie Utrecht. Daarnaast beschikt de groep over 32 wijndomaines en chateaus, eigen afvulcentra en een groter internationaal kantoor- en distributienetwerk. De jaaromzet van het nieuwe bedrijf verdubbelt dankzij de voorgenomen fusie met Vinadeis tot circa € 500 miljoen. InVivo distribueert naast haar eigen wijnen wereldwijd kwaliteitswijnen van gerenommeerde wijnhuizen en wijnregio’s.

Versterken van marktleiderspositie

ORB is al marktleider in de Nederlandse horeca en gespecialiseerde vakhandel. Managing Director José Olde Olthof is er trots op dat het Franse moederbedrijf een cruciale rol ziet voor ORB in het versterken en uitbouwen van die positie. “We hebben binnen de groep een leidende rol bij het ontwikkelen van nieuwe internationale concepten, digitalisering en een nog duurzamere route to market. Dat past bij onze groeiambitie. De uitrol van onze vernieuwde strategie is een herpositionering die gericht is op verdere groei en structurele verbetering van de winstgevendheid. InVivo speelt hierin een grote rol, door continu te investeren in ORB op het gebied van ERP (SAP), CRM en BI. Hierdoor loopt ORB voorop in de markt met haar data driven sales & marketing concepts”, aldus Olde Olthof.

Efficiency- en kostenvoordelen

De voordelen voor de klanten van ORB zijn volgens haar evident. “Zij krijgen nu ook de mogelijkheid om wijnen rechtstreeks van de producent te betrekken, dus zonder tussenpersonen. Dat biedt efficiency- en kostenvoordelen terwijl de kwaliteit van onze producten en diensten onverminderd hoog blijft. Daarnaast profiteren ze bij de bestaande merken die ORB voert van schaalvoordelen, efficiëntere distributie en uiteraard van de wijnexpertise die ORB in bijna driehonderd jaar heeft opgebouwd”, zegt Olde Olthof.

Customer focused organisatie

Als onderdeel van de verstevigde positie op de Nederlandse markt richt ORB de organisatie volledig customer focused in. Daarnaast wordt het fijnmazig distributienetwerk in overleg en in samenwerking met bestaande en nieuwe (inter)nationale partners verder geoptimaliseerd. ORB is gevestigd in Zoetermeer en heeft veertig medewerkers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Bier
Opmerkelijk: aantal bierbrouwerijen in Nederland gestegen

Het aantal bierbrouwerijen in Nederland is opnieuw gestegen. Dit jaar kwamen er tot nu toe netto 13 brouwerijen bij. Opmerkelijke statistieken in deze tijd van corona. Volgens Bierista.nl is het hoogtepunt van de bierrevolutie bereikt. Vanaf nu zal het aantal bierbrouwerijen dalen, zo voorziet Alain...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: