Ook de veeleisende gast vormt een uitdaging binnen de horeca

13 september 2019 | Thijs Jacobs

Horeca- en cateringbedrijven ervaren financieel pittige tijden. Omzet- en rendementsverhogen en het verlagen van de kosten vormen een grote uitdaging. Dit blijkt uit onderzoek van GROUP7 met Het Nederlands Kokspanel onder ruim 500 horeca- en cateringprofessionals, dat afgelopen voorjaar werd gehouden.

De gast wordt veeleisender

Ter verklaring van de financiële druk worden het kokstekort/personeelsgebrek en de steeds meer eisende klant genoemd. “Wat wij uit het onderzoek halen en ook in het werkveld zien is dat gasten steeds hogere verachtingen hebben, waardoor de druk op alle fronten wordt verhoogd. Een tekort aan gekwalificeerd personeel, zowel in de keuken als in de bediening, vraagt om innovatieve oplossingen. Denk hierbij aan minder gerechten op de menukaart en werken met convenience producten”, aldus Carolien Plevier, partner van GROUP7. Naast het personeelstekort worden te weinig tijd en een beperkt investeringsbudget genoemd als beperkingen om een onderneming of locatie nog succesvoller te maken.

Oplossing

In het onderzoek is ook gevraagd welke oplossing men voor ogen heeft. Personeel blijkt hierin een grote rol te kunnen vervullen. Zo moet personeel efficiënter ingezet worden en mogen zij actiever verkopen. Het behouden van goed personeel blijkt echter lastig: 80% van de respondenten geeft aan te zorgen voor een goede sfeer in de hoop dat dit leidt tot betere prestaties, tevreden klanten en dus een bloeiend bedrijf. 23% van de respondenten geeft aan de bedrijfsvoering te hebben aangepast op het personeelstekort door o.a. de inzet van tijdelijke krachten, hoewel dit bemoeilijkt wordt door nieuwe wet- en regelgeving voor de inzet van flexibel horecapersoneel.

Gastvrij Rotterdam

GROUP7 presenteert de onderzoeksresultaten uit het onderzoek ‘Uitdagingen en beperkingen in horeca en catering’ tijdens Gastvrij Rotterdam. Deze horecabeurs vindt plaats van 23 tot en met 25 september 2019 in Ahoy Rotterdam.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: