Ook de veeleisende gast vormt een uitdaging binnen de horeca

13 september 2019 | Thijs Jacobs

Horeca- en cateringbedrijven ervaren financieel pittige tijden. Omzet- en rendementsverhogen en het verlagen van de kosten vormen een grote uitdaging. Dit blijkt uit onderzoek van GROUP7 met Het Nederlands Kokspanel onder ruim 500 horeca- en cateringprofessionals, dat afgelopen voorjaar werd gehouden.

De gast wordt veeleisender

Ter verklaring van de financiële druk worden het kokstekort/personeelsgebrek en de steeds meer eisende klant genoemd. “Wat wij uit het onderzoek halen en ook in het werkveld zien is dat gasten steeds hogere verachtingen hebben, waardoor de druk op alle fronten wordt verhoogd. Een tekort aan gekwalificeerd personeel, zowel in de keuken als in de bediening, vraagt om innovatieve oplossingen. Denk hierbij aan minder gerechten op de menukaart en werken met convenience producten”, aldus Carolien Plevier, partner van GROUP7. Naast het personeelstekort worden te weinig tijd en een beperkt investeringsbudget genoemd als beperkingen om een onderneming of locatie nog succesvoller te maken.

Oplossing

In het onderzoek is ook gevraagd welke oplossing men voor ogen heeft. Personeel blijkt hierin een grote rol te kunnen vervullen. Zo moet personeel efficiënter ingezet worden en mogen zij actiever verkopen. Het behouden van goed personeel blijkt echter lastig: 80% van de respondenten geeft aan te zorgen voor een goede sfeer in de hoop dat dit leidt tot betere prestaties, tevreden klanten en dus een bloeiend bedrijf. 23% van de respondenten geeft aan de bedrijfsvoering te hebben aangepast op het personeelstekort door o.a. de inzet van tijdelijke krachten, hoewel dit bemoeilijkt wordt door nieuwe wet- en regelgeving voor de inzet van flexibel horecapersoneel.

Gastvrij Rotterdam

GROUP7 presenteert de onderzoeksresultaten uit het onderzoek ‘Uitdagingen en beperkingen in horeca en catering’ tijdens Gastvrij Rotterdam. Deze horecabeurs vindt plaats van 23 tot en met 25 september 2019 in Ahoy Rotterdam.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: