Ook de veeleisende gast vormt een uitdaging binnen de horeca

13 september 2019 | Thijs Jacobs

Horeca- en cateringbedrijven ervaren financieel pittige tijden. Omzet- en rendementsverhogen en het verlagen van de kosten vormen een grote uitdaging. Dit blijkt uit onderzoek van GROUP7 met Het Nederlands Kokspanel onder ruim 500 horeca- en cateringprofessionals, dat afgelopen voorjaar werd gehouden.

De gast wordt veeleisender

Ter verklaring van de financiële druk worden het kokstekort/personeelsgebrek en de steeds meer eisende klant genoemd. “Wat wij uit het onderzoek halen en ook in het werkveld zien is dat gasten steeds hogere verachtingen hebben, waardoor de druk op alle fronten wordt verhoogd. Een tekort aan gekwalificeerd personeel, zowel in de keuken als in de bediening, vraagt om innovatieve oplossingen. Denk hierbij aan minder gerechten op de menukaart en werken met convenience producten”, aldus Carolien Plevier, partner van GROUP7. Naast het personeelstekort worden te weinig tijd en een beperkt investeringsbudget genoemd als beperkingen om een onderneming of locatie nog succesvoller te maken.

Oplossing

In het onderzoek is ook gevraagd welke oplossing men voor ogen heeft. Personeel blijkt hierin een grote rol te kunnen vervullen. Zo moet personeel efficiënter ingezet worden en mogen zij actiever verkopen. Het behouden van goed personeel blijkt echter lastig: 80% van de respondenten geeft aan te zorgen voor een goede sfeer in de hoop dat dit leidt tot betere prestaties, tevreden klanten en dus een bloeiend bedrijf. 23% van de respondenten geeft aan de bedrijfsvoering te hebben aangepast op het personeelstekort door o.a. de inzet van tijdelijke krachten, hoewel dit bemoeilijkt wordt door nieuwe wet- en regelgeving voor de inzet van flexibel horecapersoneel.

Gastvrij Rotterdam

GROUP7 presenteert de onderzoeksresultaten uit het onderzoek ‘Uitdagingen en beperkingen in horeca en catering’ tijdens Gastvrij Rotterdam. Deze horecabeurs vindt plaats van 23 tot en met 25 september 2019 in Ahoy Rotterdam.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

81 winnende bieren na zesde Dutch Beer Challenge

Op woensdag 11 maart 2020 vond in Rotterdam de zesde editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ plaats. 91 Nederlandse brouwerijen hebben gezamenlijk 400 bieren ingestuurd om deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. Vanwege de corona-crisis vond de prijsuitreiking dit jaar plaats via ...

Coronacrisis
30ml Nachtegaalstraat speelt in op het Paasfeest thuis

Op 1e en 2e Paasdag bezorgt 30ml Nachtegaalstraat een rijkelijk gevulde ontbijtbox bomvol verse producten aan huis. In een tijd waarin iedereen het Paasfeest ‘gedwongen’ thuis viert en het bezoeken van de supermarkt een uitdaging is, is dit de oplossing voor een luxe Paasontbijt zonder z...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Hoofd omhoog

We zijn twee weken verder. Twee weken geleden begonnen we met het voorbereiden van afhaalmaaltijden. Op mijn telefoon verschijnt een bericht van de moeder van mijn kinderen. ‘Hoop dat het met je gaat’… Het grijpt mij aan en door mijn hoofd flits alles door mij heen. Tja.. Hoe g...

Help de Horeca: eerste miljoen is binnen

Sinds de start van Help de Horeca twee weken geleden zijn inmiddels ruim 20.000 waardebonnen ter waarde van maar liefst 1 miljoen euro aangeschaft door horecaliefhebbers in heel Nederland. Met dit bijzondere initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland samen met horecapartners de Nederlandse ...

Columns Coronacrisis
Column Sico de Moel: Contact

Het klinkt misschien stom, maar ik had het echt even gemist: het contact met mijn gasten. Het deed me dan ook goed om een aantal vaste gasten weer even te kunnen zien. Vorige week zijn we begonnen met menu's voor thuis. We bezorgen in heel A...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: