Online restaurantreserveringen in opmars

13 juli 2010 |
Online restaurantreserveringen in opmars

Bij restaurants die de mogelijkheid aanbieden om via internet te reserveren gaat inmiddels 20 procent van het totale aantal boekingen online. Dit concludeert Seatme.nl op basis van een analyse onder de 250 restaurants die aangesloten zijn op haar eigen platform, gedurende de eerste zes maanden van dit jaar. De verschillen tussen de onderzochte restaurants zijn behoorlijk groot. Bij het restaurant met het grootste aandeel online reserveringen gaat het al om de helft van het totaal.

Besparen op personeel
Door het automatiseren van de online reserveringen via Seatme besparen restaurants veel kosten, onder andere op personeel. Bij sommige restaurants lopen de besparingen na implementatie van de programmatuur van het horeca ICT-bedrijf op tot honderden euro’s per maand.

Vindbaarheid
De verschillen tussen het aantal online reserveringen per restaurant hangt niet zozeer samen met de vestigingsplaats van het restaurant maar wel met de kwaliteit van de eigen website van het restaurant en de vindbaarheid van de reserveringsmogelijkheid hierop. Ook de doelgroep van het restaurant speelt een rol, zo concludeert het bedrijf.

Inlopen
Uit de analyse blijkt dat restaurants de achterstand op dit gebied ten opzichte van bijvoorbeeld hotels aardig inlopen. SeatMe verwacht op basis van haar analyse dat het aandeel van de online reserveringen in de komende 12 maanden kan groeien tot 25% van het totaal (onder restaurants die online reserveren aanbieden).

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start 'restaurant take over'

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: