Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

28 februari 2020 | Thijs Jacobs

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar neemt de omzet van de horeca ieder kwartaal toe.

Voor heel 2019 kwam de omzetgroei van de horeca uit op 3,8 procent. Het volume, de voor prijs gecorrigeerde omzet, groeide met 1,5 procent.

Ruim vier jaar op rij omzetgroei eet- en drinkgelegenheden

Eet- en drinkgelegenheden, waaronder restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés, hebben in het vierde kwartaal 1,7 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Daarmee groeit de omzet van eet- en drinkgelegenheden al meer dan vier jaar op rij. Het volume steeg met 1,2 procent. In alle branches van de eet-en drinkgelegenheden was het volume groter dan een kwartaal eerder.

Met 2,6 procent nam de omzet van fastfoodrestaurants (w.o. cafetaria’s, lunchrooms, snackbars, eetkramen) het sterkst toe. Ook het volume nam hier het sterkst toe.

Omzet logiesverstrekking licht gestegen

De omzet van logiesverstrekkers nam met 1,2 procent toe in vergelijking met een kwartaal eerder. Het volume steeg met 1,8 procent.

De omzet van hotels nam met 1,3 procent toe, het volume met 2,4 procent. De omzet van overige logiesverstrekking, waaronder vakantiehuisjes en kampeerterreinen, steeg met 1,1 procent.

Ondernemersvertrouwen daalt naar laagste niveau in zes jaar

Het ondernemersvertrouwen in de horeca stond aan het begin van het eerste kwartaal van 2020 op 0,2. Dit is de laagste stand in zes jaar. Ruim 70 procent van de ondernemers gaf aan belemmerd te worden door een of meerdere oorzaken. Sinds 2013 is dit aandeel niet meer zo hoog geweest. Ruim een kwart van de horecabedrijven heeft aangegeven te kampen met personeelstekort. Eind vierde kwartaal had de horeca 20,5 duizend openstaande vacatures. Andere veelgenoemde belemmeringen zijn onvoldoende vraag (14 procent) en weersomstandigheden (14 procent).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

81 winnende bieren na zesde Dutch Beer Challenge

Op woensdag 11 maart 2020 vond in Rotterdam de zesde editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ plaats. 91 Nederlandse brouwerijen hebben gezamenlijk 400 bieren ingestuurd om deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. Vanwege de corona-crisis vond de prijsuitreiking dit jaar plaats via ...

Coronacrisis
30ml Nachtegaalstraat speelt in op het Paasfeest thuis

Op 1e en 2e Paasdag bezorgt 30ml Nachtegaalstraat een rijkelijk gevulde ontbijtbox bomvol verse producten aan huis. In een tijd waarin iedereen het Paasfeest ‘gedwongen’ thuis viert en het bezoeken van de supermarkt een uitdaging is, is dit de oplossing voor een luxe Paasontbijt zonder z...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Hoofd omhoog

We zijn twee weken verder. Twee weken geleden begonnen we met het voorbereiden van afhaalmaaltijden. Op mijn telefoon verschijnt een bericht van de moeder van mijn kinderen. ‘Hoop dat het met je gaat’… Het grijpt mij aan en door mijn hoofd flits alles door mij heen. Tja.. Hoe g...

Help de Horeca: eerste miljoen is binnen

Sinds de start van Help de Horeca twee weken geleden zijn inmiddels ruim 20.000 waardebonnen ter waarde van maar liefst 1 miljoen euro aangeschaft door horecaliefhebbers in heel Nederland. Met dit bijzondere initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland samen met horecapartners de Nederlandse ...

Columns Coronacrisis
Column Sico de Moel: Contact

Het klinkt misschien stom, maar ik had het echt even gemist: het contact met mijn gasten. Het deed me dan ook goed om een aantal vaste gasten weer even te kunnen zien. Vorige week zijn we begonnen met menu's voor thuis. We bezorgen in heel A...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: