NY krijgt hygiëne puntensysteem

18 maart 2010 |
NY krijgt hygi├źne puntensysteem<

De stedelijke gezondheids-dienst van het Amerikaanse New York City heeft groen licht gegeven voor de invoering van een puntensysteem waarbij restaurants hun hygi├źnescore op hun raam moeten afficheren. De netste restaurants zullen vanaf juli een blauwe kaart met de letter A op hun raam mogen uitstallen. Dat betekent dat ze aan alle voorschriften van de hygi├źne-inspectie voldoen.

Kleuren
Restaurants die net iets minder hygi├źnisch zijn, krijgen een groene B en restaurants die helemaal falen voor de netheidsvoorschriften krijgen een gele C. Wie een B of een C krijgt, heeft een maand de tijd om iets te doen aan de hygi├źne in hun restaurant.

Klanten informeren
Momenteel krijgen de 24.000 eethuizen in de Amerikaanse metropool geregeld inspectie maar de resultaten ervan zijn enkel te raadplegen op de website van de stedelijke hygi├źnische dienst.

Tegenstanders
Veel restauranthouders zijn tegen het ABC-systeem. Volgens Robert Bookman van de New Yorkse restaurantassociatie is het volkomen oneerlijk.
Maar volgens de stedelijke gezondheidsdienst is het noodzakelijk om de klanten meer informatie te geven zodat de restaurants veiliger en netter worden.

Gezondheid
Jaarlijks lopen 10.000 mensen een voedselvergiftiging op en belanden er duizenden in het ziekenhuis.
Met dit puntensysteem is New York weer een stapje dichter bij de transformatie naar een volledig gezonde stad, aldus de gezondheidsdienst.


Nienke Duimelaar

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: parelhoen en guilty pleasures

Joris Bijdendijk van restaurant RIJKS heeft volgens mij direct op het moment dat hij te horen kreeg dat de horeca moest sluiten, besloten om te gaan bezorgen. Ik volg hem op Instagram en een diepe buiging voor zijn organisatorische kwaliteiten. Over de duizend gerechten gingen de afgelopen dagen doo...

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Een 'gedwongen' test-case

Mark en ik lopen al een tijdje rond met het idee om een tweede restaurant te openen: 'Fernando’s kookt'. Een restaurant waar we op een toegankelijke manier comfort-food willen aanbieden. Zowel in het restaurant, als afhaal- én bezorgdienst. Het is voor nu nog verre toekomstm...

Rotterdam
De Euromast is verkocht

Bijna 20 jaar geleden begon Willem Tieleman met het exploiteren van de de Euromast, iconisch silhouette in de skyline van Rotterdam. In 2016 was het tijd voor een nieuwe stap, en dat was eigenaar van het imposante bouwwerk worden. Investeringen die voor die tijd niet werden gedaan, konden nu volo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: