Het gaat goed op innovatief gebied in de horeca. Maar liefst 151 innovaties werden ingestuurd om kans te maken op de felbegeerde Horecava
Innovation Award 2015 (HIA). Zoveel zijn het er in jaren niet geweest (110 in 2013; 118 in 2014). Een deskundige jury nomineerde 16 innovaties. Maandag 12 januari 2015 worden op de Horecava in Amsterdam RAI de categoriewinnaars, overall winnaar en winnaar van de Karel de Vos Award bekendgemaakt.
Nieuwe categorie
Door herschikking van de bestaande categorieën ontstond dit jaar ruimte voor een nieuwe categorie: Digital & Social Media, een terrein waarop ongelofelijk veel innovatiefs gebeurt. De bijbehorende nieuwe jury had de handen er vol aan.
Allergenen en eetwensen
De meeste inzendingen vielen traditiegetrouw in de categorie Food & Beverage. Hier zoals te verwachten veel positieve aandacht voor de nieuwe Allergenenwetgeving en specifieke eetwensen bij de gast, zoals koolhydraten-arm, streekgebonden, puur natuur, ambachtelijk en gezond. Daarnaast blijven er ook altijd kansen voor producten die ‘gewoon-heel-lekker’ zijn.
Outdoor gebruik
Bij Concepts, Interior & Design opvallend veel innovaties voor outdoor gebruik en bij Equipment & Services wederom veel duurzame oplossingen en gastvrijheidverhogende slimmigheden.
Nominaties Horecava Innovation Award 2015:
Categorie: Concepts, Interior & Design
Cosidrum 100, de mobiele terrasverwarmer, Gimeg Nederland, De Meern
Acrylic Couture, decoratief acrylglas voor interieurs, Wandbeleving, Steenwijk
Ritzenhoff Outdoor, geblazen kunststof drinkglazen, Global Glass Products, Middelburg
Luminous Carpets, lichtdoorlatend tapijt, Luminous Carpets; Philips en Desso, Waalwijk
Categorie: Digital & Social Media
IBM’s Chef Watson, zoekcomputer voor unieke recepten, IBM Corporation i.s.m. Bon Appetit – Institute of Culinary Education, United States
Social Booker, bookingprogramma voor eigen hotelwebsite, Cubulis by StardekkStar, Brugge (BE)
Lightcurb, infobaken voor marketing op locatie, Snakeware, Sneek
Hospol - Digitale Opsporing, Digitale Opsporing, Sevenum
Categorie: Equipment & Services
Zelf-afschuimend bierglas, tappen zonder afschuimen, Triple-s International, Nijmegen
Hobart Premax AUPA, zelfreinigende vaatwasmachine, Hobart Nederland, Woerden
Breathometer Breeze, blaastest voor smartphones, Tippen Valley, Den Haag
The Eggchef, perfect gekookt ei op maat in 1 minuut, Eggciting Products, Oirlo
Categorie: Food & Beverage
Spice oils, kruiderij op oliebasis, Verstegen Spices & Sauces, Rotterdam
Bacon Bullet, snack, Nextdeli, Soest
Kimchiwawa, smaakpoeder, Top BV, Wageningen
Gerookte zalmproducten, roken onder de 7°C, Zalmrokerij Smoking, Enkhuizen
Karel de Vos Award
Ook bij de editie van 2015 wordt de Karel de Vos Award weer uitgereikt. Deze prijs is een eerbetoon aan de in 2012 overleden initiatiefnemer en drijvende kracht achter de Horecava Innovation Award. Hij gaat naar de meest gastgerichte innovatie, die de horecaondernemer ondersteunt in zijn bedrijfsvoering en die geproduceerd wordt met respect voor mens, dier en planeet.
Kanshebbers Karel de Vos Award:
Zelf-afschuimend bierglas, categorie Equipment & Services, tappen zonder afschuimen, Triple-s International, Nijmegen
IBM’s Chef Watson, categorie Digital & Social Media , zoekcomputer voor unieke recepten, IBM Corporation i.s.m. Bon Appetit – Institute of Culinary Education, United States
Post uit de Natuur, persoonlijke limonade, KG Companie, Agroposta, Amsterdam
Zilte Glorie, zeewier ravioli, Pit-foodconcepts Eindhoven i.s.m. Altoni Pasta, Schoten (BE)
Publieksprijs
Vanaf eind november kan het publiek via de Facebookpagina
van de Horecava stemmen op zijn of haar favoriete innovatie. De publieksprijs wordt ook op de eerste beursdag bekendgemaakt.
Meer lezen over de Horecava? Klik hier!
Christel Tuin
Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!