Nieuwe naam Variatie op de Kaart

31 januari 2013
Nieuwe naam Variatie op de Kaart

Variatie op de Kaart gaat verder als Variatie in de Keuken. De stichting wil één label voeren waarmee zij alle beoogde doelgroepen kan bereiken. Tot voor kort werkte ze met twee labels voor professionals en thuiskoks.

*Nieuw platform*
De organisatie gaat zich breder inzetten in de horeca, bedrijfskantines, foodservice en consumentenmarkt. Variatie in de Keuken wil hiermee hét platform voor zowel professionele als thuiskoks die gevarieerd en volgens ‘flexitarische’ principes willen koken, worden.

*Twee labels*
Tot voor kort werkte de stichting met twee labels; Variatie op de Kaart voor professionals en Variatie in de Keuken voor thuiskoks. Initiatiefnemer Joris Heijnen over de naamsverandering: "Beroepsmatig of privé, in de keuken gebeurt het allemaal. We zien dat foodies, restaurantgasten, thuiskoks en professionele chefs elkaar inspireren en stimuleren en we willen daarom iedereen op het nieuwe platform samenbrengen." Het doel van de stichting is om zowel professionele koks als thuiskoks duurzamer en gezonder te leren koken met meer groenten en minder vlees.

*Flexitariërs*
Onderzoeksbureau Motivaction concludeert dat steeds meer Nederlanders de noodzaak zien om minder vlees te eten. Vlees eten wordt vaker dan vorig jaar gezien als luxe en minder vaak als vereiste. Respondenten geven verschillende redenen voor het eten van minder vlees: voor de gezondheid (van 12 procent in 2011 naar 24 procent in 2012), om bij te dragen aan natuur en milieu (van 14 procent naar 23 procent) of vanwege het dierenwelzijn (van 14 procent naar 20 procent). Opvallend is dat variatie net als in 2011 de belangrijkste reden is om af en toe geen vlees te eten: 37 procent van de flexitariërs (32 procent in 2011) geeft dit als belangrijkste motivatie aan.

~Myrtille Vromans~

Overig nieuws