Miljoenenboete voor Heineken in Griekenland

6 juli 2017 | Thijs Jacobs

Macedonian Thrace Brewery (MTB) heeft succes geboekt in de zaak tegen Heineken. AB, het Griekse expolitatiebedrijf dat voor 99,8 procent in handen van Heineken is, moet een schadevergoeding van miljoenen euro's betalen. Het hof van beroep in Athene heeft de de claim bevestigd.

De Hellenic Competition Commission (HCC) deelde haar bevindingen en deze zijn grotendeels overgenomen door het hof van beroep in Athene. De uitspraak behandelt  bijna twee decennia van illegale concurrentiebeperkende marktmisbruik in Griekenland door Heineken's dochteronderneming Athenian Brewery (AB) gehandhaafd voor. Na een 12-jarig HCC-onderzoek bleek dat AB systematisch zijn dominante marktpositie had misbruikt in strijd met de Griekse en EU-mededingingswetgeving.

26,7 miljoen euro boete

Na een technische aanpassing van de oorspronkelijke HCC-boete bevestigde het hof een record van € 26,7 miljoen boete voor het bedrijf van Heineken in Griekenland.

De HCC heeft overweldigend bewijs gevonden dat AB, die Alfa, Amstel en Heineken in Griekenland verkoopt, een doelgericht beleid heeft geïmplementeerd om concurrenten uit alle kanalen te elimineren - groothandelaars, on-trade (bv. HORECA - hotels, bars en restaurants) en winkels .

In februari diende MTB een schadeclaim in tegen Heineken en Atheense Brouwerij bij het Hof van Amsterdam.

Langdurige marktmanipulatie

Demetri Politopoulos, een van de oprichters van MTB zei: "De mededingingsautoriteit en nu ook het appèlhof hebben de volledige omvang en intensiteit van Heineken's inbreuken op antitrustregels in Griekenland bevestigd. Het behoorlijke proces is geslaagd ondanks de onheilspellende weigering van Heineken om verantwoordelijkheid te aanvaarden en hun onverbiddelijke inspanningen om een ??gezonde beslissing te omzeilen."

"Heineken's langdurige marktmanipulatie moet nu een eerlijke concurrentie geven en Heineken moet degenen die materieel beschadigd zijn, inclusief MTB, compenseren. Griekenland zal alleen economisch slagen met een vrije en eerlijke markt die investering en gezonde concurrentie aanmoedigt. Dit soort marktmisbruik heeft geen plaats in ons land. Wij zijn van mening dat de ultieme verantwoordelijkheid voor jarenlange marktmisbruik ligt bij het hoofdkantoor van Heineken in Amsterdam. Daarom hebben we zowel de Heineken als Atheense Brouwerij in Nederland bezocht, om uiteindelijk tot de kern van dit probleem te komen."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: