Miljoenenboete voor Heineken in Griekenland

6 juli 2017 | Thijs Jacobs

Macedonian Thrace Brewery (MTB) heeft succes geboekt in de zaak tegen Heineken. AB, het Griekse expolitatiebedrijf dat voor 99,8 procent in handen van Heineken is, moet een schadevergoeding van miljoenen euro's betalen. Het hof van beroep in Athene heeft de de claim bevestigd.

De Hellenic Competition Commission (HCC) deelde haar bevindingen en deze zijn grotendeels overgenomen door het hof van beroep in Athene. De uitspraak behandelt  bijna twee decennia van illegale concurrentiebeperkende marktmisbruik in Griekenland door Heineken's dochteronderneming Athenian Brewery (AB) gehandhaafd voor. Na een 12-jarig HCC-onderzoek bleek dat AB systematisch zijn dominante marktpositie had misbruikt in strijd met de Griekse en EU-mededingingswetgeving.

26,7 miljoen euro boete

Na een technische aanpassing van de oorspronkelijke HCC-boete bevestigde het hof een record van € 26,7 miljoen boete voor het bedrijf van Heineken in Griekenland.

De HCC heeft overweldigend bewijs gevonden dat AB, die Alfa, Amstel en Heineken in Griekenland verkoopt, een doelgericht beleid heeft geïmplementeerd om concurrenten uit alle kanalen te elimineren - groothandelaars, on-trade (bv. HORECA - hotels, bars en restaurants) en winkels .

In februari diende MTB een schadeclaim in tegen Heineken en Atheense Brouwerij bij het Hof van Amsterdam.

Langdurige marktmanipulatie

Demetri Politopoulos, een van de oprichters van MTB zei: "De mededingingsautoriteit en nu ook het appèlhof hebben de volledige omvang en intensiteit van Heineken's inbreuken op antitrustregels in Griekenland bevestigd. Het behoorlijke proces is geslaagd ondanks de onheilspellende weigering van Heineken om verantwoordelijkheid te aanvaarden en hun onverbiddelijke inspanningen om een ??gezonde beslissing te omzeilen."

"Heineken's langdurige marktmanipulatie moet nu een eerlijke concurrentie geven en Heineken moet degenen die materieel beschadigd zijn, inclusief MTB, compenseren. Griekenland zal alleen economisch slagen met een vrije en eerlijke markt die investering en gezonde concurrentie aanmoedigt. Dit soort marktmisbruik heeft geen plaats in ons land. Wij zijn van mening dat de ultieme verantwoordelijkheid voor jarenlange marktmisbruik ligt bij het hoofdkantoor van Heineken in Amsterdam. Daarom hebben we zowel de Heineken als Atheense Brouwerij in Nederland bezocht, om uiteindelijk tot de kern van dit probleem te komen."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Martijn Struijk nieuwe maître sommelier restaurant Tribeca

Restaurant Tribeca, Heeze heeft Martijn Struijk aangetrokken als maître sommelier. Hij is per direct aangesloten om het team versterken. Claudia en Jan Sobecki: "We zijn superblij met de komst van Martijn. Hij zal ons zaalteam een nieuwe boost geven om zo op nog hoger niveau te kunnen pre ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef in Maastrichts culinair pareltje

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse Sherry Show

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: