McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

31 juli 2020 | Redactie

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt.

De uitrol van deze service is de afgelopen maanden verder opgeschaald. De restaurantketen verwacht eind 2020 honderdvijftig (bestel)punten met de bezorgpartners Uber Eats en Thuisbezorgd.nl te realiseren, een verdriedubbeling ten opzichte van begin 2019.

Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communicatie en Insights bij McDonald’s Nederland, geeft aan dat McDelivery al lange tijd een prioriteit is voor McDonald’s: “De bezorgmarkt is een enorme groeimarkt. Nederlanders laten graag hun eten bezorgen wanneer zij zin hebben in een lekkere maaltijd, maar geen zin hebben om te koken. Met McDelivery spelen wij in op deze behoefte. Dit wordt gewaardeerd. We bezorgen inmiddels meer dan 10.000 Big Mac’s per week.”

McDelivery is in 2020 versneld opgeschaald, legt Swijtink uit: “We zijn eind december 2019 naast Uber Eats succesvol gaan samenwerken met een tweede bezorgpartner: Thuisbezorgd.nl. Na een succesvolle pilot in Maastricht in december 2019 hebben we deze samenwerking in de eerste helft van 2020 versneld uitgerold. Samen met onze Franchisenemers en bezorgpartners hebben we McDelivery in nog meer plaatsen aan kunnen bieden, waardoor we nu nog meer gasten – letterlijk – een spontaan geluksmomentje kunnen bezorgen. Gemak en genieten gaan hand in hand met McDelivery.”

Doorgroeien 

McDelivery is de afgelopen jaren op alle vlakken hard gegroeid: de service is inmiddels beschikbaar in 25 Nederlandse steden, het gemiddelde bestedingsbedrag per bestelling neemt toe en het gemiddelde aantal bestellingen per restaurant per week is in 2019 met 56 procent gegroeid. Deze trend heeft zich in de eerste helft van 2020 voortgezet. Sinds de introductie in 2017 is het snel gegaan met de populariteit van McDelivery.

De bezorgservice die inspeelt op gemak, is een belangrijke groeidriver voor de restaurantketen. De snelle groei is mogelijk gemaakt door een strategie die inzet op brede beschikbaarheid met een focus op kwaliteit. Bestellingen worden, nadat ze vers zijn bereid in het restaurant, direct naar de gast gebracht en zo binnen tien minuten bezorgd. Ook worden de bestellingen zo verpakt dat koude producten koud blijven en warme producten warm. Zo halen gasten de kwaliteit van McDonald’s gemakkelijk in huis.

“McDelivery zal de komende tijd verder doorgroeien. Er zit nog veel groei in de thuisbezorgmarkt”,  verwacht Swijtink. “De meeste mensen gebruiken één bezorgapp om eten te bestellen. Omdat wij nu samenwerken met twee populaire bezorgpartners, Uber Eats en Thuisbezorgd.nl, bereiken we nog meer gasten, ongeacht welke app zij gebruiken. Eind dit jaar verwachten we honderdvijftig bestelpunten, aansluitingen van restaurants bij Uber Eats en/of Thuisbezorgd.nl, te hebben. Dat is drie keer zoveel als begin 2019. Zo kunnen we zoveel mogelijk gasten via McDelivery van dienst zijn.” McDonald’s is beschikbaar in 25 steden bij 75 restaurants.

Een half miljoen Big Mac’s

Hoewel McDelivery snel groeit, blijft één ding constant: de smaak van Nederlanders. Want hoewel de manier van bestellen relatief nieuw is, bestellen Nederlanders vooral de klassiekers van McDonald’s: de Big Mac was en blijft het product dat het meest besteld wordt via McDelivery. Dit jaar verwacht McDonald’s er meer dan een half miljoen van te bezorgen.

De Chicken McNuggets doen er nauwelijks voor onder en staan op een tweede plek als favoriete bestelling om te laten bezorgen. Ook is er duidelijk een dag in het jaar wanneer Nederlanders het minst zin hebben om te koken en het meest zin hebben in hun favoriete McDonald’s producten: Nieuwjaarsdag.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Nice 'n Easy
Seafood Bar Je m'en Fish uit Gent brengt zeevruchten met een twist

De Frans-Engelse woordspeling zegt het eigenlijk allemaal. In de Gentse seafood bar ‘Je m’en Fish’ hoef je geen net pak te dragen om een oester te degusteren. Hier krijg je kwaliteit uit de zee die je zelfs staand aan de bar kan verorberen. Drie jongelui die hun job als advocate...

Culinair Nice 'n Easy
Rik Jansma en Laurens Samsen (Basiliek) in gesprek over convenience

De kwaliteit van veel ‘gemaksproducten’ is de afgelopen jaren steeds beter geworden. Toch blijft koken vooral een ambacht. In sterrenrestaurant Basiliek in Harderwijk gaan eigenaar en sterrenchef Rik Jansma en zijn pupil Laurens Samsen het gesprek aan. Convenienceproducten, halffabricate...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Achtergronden Vega
Eet Geen Dierendag: hoe vier jij het?

Elk jaar op 4 oktober vertroetelen we onze trouwe viervoeters. Het kan niet op: van extra lange wandelingen tot enorme botten, cadeautjes en zelfs hele taarten. Dit jaar viert Wakker Dier alweer voor de 10e keer Eet Geen Dierendag en maken we er ook voor onszelf een feestje van. We vieren deze bijzo...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: