Leerlingen bedenken ve-GO burger

25 februari 2019 | Yonne van Geene

Op 25 februari lanceerde Vital4Skool de ve-GO burger, een vegetarische burger bedacht door leerlingen van St Michael College in Zaandam. De burger volgde uit een wedstrijd vanhet Technasium, een opleiding met extra focus op onderzoek en ontwerpen.

Begin dit jaar startten leerlingen van het St Michael College met de Technasium-opdracht: bedenk een gezond product voor Vital4Skool. Ruim 200 leerlingen deden mee. De leerlingen voerden als eerste stap marktonderzoek uit. Hierbij keken zij naar wat de leerlingen op school een lekker product zouden vinden dat ook gezond was.

Eisen

Het onderzoek werd opgevolgd door smaaktesten onder de leerlingen. Want een product mag dan in theorie gezond en lekker zijn, maar in de praktijk proeven blijft toch een must. Naast smaak speelde marketing en prijsstelling een rol. Vragen zoals welke promotiemiddelen in te zetten en hoe duur het product zou worden kwamen op.

Het product moest aan verschillende eisen voldoen om ervoor te zorgen dat het in de gezonde schoolkantine van Vital4Skool kon worden geplaatst. De belangrijkste pijler: het product moest voldoen aan de richtlijnen van het Voedingscentrum. Ook moest het verkoopbaar zijn onder de leerlingen van de eigen school.

De ve-GO burger

Verschillende groepen kwamen met mooie ideeën. De duidelijke winnaars bleken Koen, Lana en Pim met hun ve-GO burger. De ve-GO burger is een vegetarische burger met groentegarnering en een beetje saus op een bruin broodje. ‘Thuis eten we ook wel eens een vegetarische burger. Zo zijn we op het idee gekomen om een eigen vegetarische burger te ontwikkelen voor onze schoolkantine,’ aldus Pim.

De kers op de taart was dat de burger niet slechts in theorie werd bedacht, maar dat deze ook echt in de Vital4Skool-kantine verkocht zou worden. De leerlingen kwamen samen met Vital4Skool om verschillende soorten burgers te proeven. ‘Hij lijkt op een echte hamburger en smaakt ook zo,’ zegt Koen. ‘Dat is wat de doelgroep wil. We willen wel gezond eten maar het moet er wel lekker uit zien. Het lijkt op een fastfoodburger en dan is het goed. Zo eten ze toch gezond terwijl ze denken dat het fastfood is.’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: