Kritiek op KHN als codehouder Hygiënecode

18 februari 2016 |
Kritiek op KHN als codehouder Hygiƫnecode<

De initiatiefnemers van de website KHNgaattever.nl (Nederlands Horeca Gilde, Vereniging Chinese Horeca Ondernemers, Natte Horeca Nederland en Vereniging Professionele Frituurders) hebben minister Schippers een brief gestuurd. Daarin waarin wordt haar verzocht om de invoering van de nieuwe Hygiƫnecode voor de horeca uit te stellen. Er komen namelijk verschillende klachten binnen bij deze initiatiefnemers over Koninklijke Horeca Nederland als codehouder.

Op KHNgaattever.nl staat het volgende te lezen:
Door politieke besluitvorming is het Bedrijfschap Horeca en Catering opgeheven per 1 januari 2015. Het Bedrijfschap was tot die datum de officiƫle codehouder van de Hygiƫnecode voor de Horeca. Het Bedrijfschap zette zich tot 2015 in voor een gezonde en professionele bedrijfstak, waarbij alles draaide om modern ondernemerschap en vakmanschap. Dat deden ze klantgericht, objectief en belangeloos.

Door het opheffen van het Bedrijfschap is het houderschap van de Hygiƫnecode voor de horeca terechtgekomen bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Hiermee heeft deze organisatie de taak op zich genomen om de code verder te onderhouden en beschikbaar te stellen voor iedereen die bedrijfsmatig dranken, spijzen of maaltijden verstrekt voor gebruik ter plaatse of deze bezorgt aan derden.

Tot voor kort kon iedereen het boek met daarin de HygiĆ«necode voor de horeca voor een redelijke prijs aanschaffen of kon de code gewoon gratis digitaal geraadpleegd worden. En omdat deze modulair was opgebouwd konden gebruikers de code zelf online op maat samenstellen, downloaden en uitprinten. Minder paginaā€™s, meer maatwerk!

Horecaverenigingen Vereniging Chinese Horeca Ondernemers, Natte Horeca Nederland, Nederlands Horeca Gilde, en Vereniging Professionele Frituurders hadden al eerder hun bezwaren geuit tegen de prijs die KHN vraagt voor de code. Bovendien vinden zij dat KHN ondernemers misleidt door te suggereren dat het in bezit hebben van een hygiĆ«necode verplicht is. Het was voor de verenigingen aanleiding de site KHNgaattever te starten en een brandbrief te sturen naar de minister. ā€œIn deze brief vragen wij de minister om KHN aan te spreken op diens verantwoordelijkheid als houder van de HygiĆ«necode voor de horeca. Wij vragen haar ook om KHN te sommeren de prijsstelling direct aan te passen en tot terugbetaling te dwingen aan die afnemers die voor de HygiĆ«necode meer dan de kostprijs hebben betaald. Deskundigen schatten de maximale kostprijs bij deze oplage op circa 15 euro per exemplaar.ā€

Ontnemen
Het viertal verenigingen vervolgt: ā€œmocht KHN hier niet aan willen voldoen, dan hebben we de minister gevraagd KHN het houderschap te ontnemen en dit onder te laten brengen binnen een onafhankelijke stichting, waarin ook de andere verenigingen en belanghebbenden vertegenwoordigd zijn. We hebben de minister gevraagd om tot die tijd de ingangsdatum van de nieuwe code uit te stellen.

Op de website wordt ook vol ongeloof over het ledenvoordeel voor KHN-leden gesproken:
Tot onze verbijstering wordt de nieuwe hygiĆ«necode, waarin een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd, nu door KHN als houder van de code aangeboden voor ā‚¬ 100 en krijgen haar leden 70% korting! Dat je je leden voordelen wil bieden is begrijpelijk, maar niet als je de verantwoordelijkheid naar je toe hebt getrokken voor het houderschap van een hygiĆ«necode voor alle horecabedrijven. Het is zelfs bij wet bepaald dat de houder de goedgekeurde code aan iedereen beschikbaar moet stellen, al dan niet tegen een vergoeding die niet meer mag bedragen dan de kostprijs.

Wij vinden dan ook een prijs van ā‚¬ 100 niet acceptabel en met het geven van 70% korting aan haar leden gaat KHN haar boekje te buiten. Met een simpele rekensom tonen we aan dat KHN het houderschap niet waardig is. Wat vind jij van de handelswijze van KHN betreffende de invulling van haar houderschap van de HygiĆ«necode voor de horeca?

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gaat uitbreiden in Nederland

Sinds december 2018 is de Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gevestigd in Nederland. Na ruim een jaar succesvol te hebben gedraaid, is Stefan Boers – Master Franchisehouder Nederland – klaar om de volgende stap te nemen in het realiseren van zijn ambitie; 10 nieuwe full service ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: