Kookwedstrijden BBB Maastricht: van orgaanvlees tot duurzame vis

27 september 2018 | David Bakker

Horecavakbeurs BBB Maastricht organiseert maandag 8 t/m woensdag 10 oktober verschillende kookwedstrijden waar koks strijden om de eer en om mooie prijzen. Onder de noemer ‘Cooking Mania’ koken gevestigde en aanstormende chefs in een intiem kooktheater met tribune met verschillende thematische ingrediënten. De kookwedstrijden kunnen door de aanwezigen tot in het kleinste detail worden gevolgd door de camera’s die alles vastleggen en de beelden live tonen op grote beeldschermen. Klik hier om je in te schrijven

Tijdens Cooking Mania gaan steeds vier koks, desgewenst met een souschef, leerlingkok of assistent, de strijd met elkaar aan. Zij hebben de taak om ter plaatse een voor- en hoofdgerecht met Limburgse streekproducten te bereiden voor 4 juryleden en 3 gastentafels.  De gerechten worden beoordeeld op verschillende elementen, zoals smaak, originaliteit en presentatie. Daarnaast wordt er iedere dag door Ecolab een hygiëneprijs uitgereikt aan de kok die het schoonst werkt volgens de HACCP code.

Deelnemende restaurants zijn: De Karpendonkse Hoeve (Eindhoven), MOOD (Rotterdam), Restobar Diels (Wageningen), Ria Joosten (Neer), Restaurant U (Genk), Brasserie Puur (Steenbergen), Puur Smaeck (Hilversum) en Rantrée, BrandsØn en Mes Amis (Maastricht)

Programma Cooking Mania

Op de openingsdag vinden de VanDrie kookwedstrijden plaats, waarbij koks uitgedaagd worden te koken uit de black box gevuld met orgaanvlees (ochtend) en kalfsvlees (middag). Bovendien geeft Huub Oudshoorn die middag een demonstratie over mogelijke bereidingen, combinaties en toepassingen met kalfsvlees en organen. Op dinsdag 9 oktober wordt er gekookt met vis van FishXL en geeft Mark van Loon van Brasserie Puur Steenbergen een demo met zwaardvis.

Op woensdag 10 oktober staat de kookwedstrijd met Limburgse streekproducten op het programma, georganiseerd door Hanos. Centraal Beheer organiseert aansluitend een wedstrijd met biologische producten. Cooking Mania 2018 wordt vervolgens afgesloten met twee presentaties: Thomas Luttikhold van Wastewatchers komt praten over het verminderen van afval en Wim Eussen van Abdij Rolduc geeft een presentatie over Limburgs Bier.

BBB Maastricht vindt plaats van maandag 8 t/m woensdag 10 oktober in MECC Maastricht. Openingstijden 11.00 – 18.00 uur.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Talentvolle koks strijden in Amersfoort om prestigieuze titel

Zes jonge en talentvolle chefs gaan maandag 18 februari bij Leerhotel Het Klooster in Amersfoort de strijd met elkaar aan tijdens de Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2019. De winnaar is niet alleen de beste van Nederland, maar plaatst zich ook voor de internationale finale in het Canadese C...

Column David Bakker
Column: gluten-noten-lactose-intolerantie

Veel horecaondernemers hebben een intolerantie-allergie; een allergie tegen mensen met een intolerantie. De vraag: “Moeten wij nog rekening houden met een intolerantie of allergie?”, is na “Wat mag ik voor u inschenken”, “Zal ik uw jas ophangen?” en “Smaakt ...

Opening Lunchroom
Hudson Bar & Kitchen lanceert lunch & bakery concept in Leiden

De Amerikaanse restaurantketen Hudson Bar & Kitchen, lanceert het lunch & bakery concept Hudson Coffee. De eerste vestiging van Hudson Coffee is geopend aan de nieuwe Beestenmarkt 23 in Leiden, tegenover de Lammermarktgarage en direct naast het 1,5 jaar geleden geopende Hudson restaurant. De...

Amsterdam Culinair
Restaurant The Gaia presenteert eerste gerechten

Begin maart opent The Gaia officieel haar deuren aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Met een lounge, restaurant en (late night) bar weet chef Ayt Erdogan (De Nederlanden*, Mariënhof) op gastronomische wijze een traditionele kookfilosofie tijdloos te maken. In lunch, diner en bites. De smak...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: