KHN:'stunten met bier in supermarkten is onverantwoord'

22 februari 2017 | Roy Spijker
KHN:'stunten met bier in supermarkten is onverantwoord'

Voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland vind het onverantwoord dat supermarkten bier als stuntartikel gebruiken. Dat laat hij weten in een reactie op een rapport van het CBS, waarin staat dat het bier in de horeca sneller stijgt dan in de supermarkt.

"Supermarkten gebruiken bier ook om klanten naar de winkel te lokken," zegt Willemsen op de site van KHN. "Kijk alleen maar deze week, dan zie je bijna vijftig verschillende aanbiedingen voor bier, met prijzen voor een krant van 24 flessen die onder de tien euro ligt. De goedkoopste is 6,66 euro. Supermarkten gebruiken bier als stuntartikel."

Appels en peren

Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende dat een biertje in de horeca in 2016 gemiddeld 2,43 euro kostte. Dat is een stijging van 42 procent ten opzichte van 2006. Daar tegenover staat dat het bier in supermarkt sinds 2006 slechts 14 procent duurder is geworden. Volgens KHN-voorzitter Robèr Willemsen is het CBS appels met peren aan het vergelijken.

Zo zou de inkoopprijs van een liter bier in de horeca bijna twee keer zo hoog zijn als de verkoopprijs in de supermarkt. Daarnaast zijn volgens Willemsen veel cafés en restaurants door een afnamebeding gebonden zijn bier bij één brouwerij af te nemen. Een afnamebeding mag maximaal vijf jaar duren, maar als een ondernemer de locatie huurt van een brouwer kan dit veel langer duren.

"Wij pleiten sowieso al veel langer voor de afbouw van brouwerijen als financier, maar in het bijzonder voor een afbouw van de oneindige afnamebedingen via huurcontracten. De prijs van bier in de horeca is nu allerminst transparant. Wij pleiten al jarenlang voor een 'kale' netto bierprijs waarbij je als ondernemer toeslagen op de 'kale' prijs betaalt als je extra diensten van de brouwer afneemt," aldus Willemsen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: