KHN:'stunten met bier in supermarkten is onverantwoord'

22 februari 2017 | Roy Spijker

Voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland vind het onverantwoord dat supermarkten bier als stuntartikel gebruiken. Dat laat hij weten in een reactie op een rapport van het CBS, waarin staat dat het bier in de horeca sneller stijgt dan in de supermarkt.

"Supermarkten gebruiken bier ook om klanten naar de winkel te lokken," zegt Willemsen op de site van KHN. "Kijk alleen maar deze week, dan zie je bijna vijftig verschillende aanbiedingen voor bier, met prijzen voor een krant van 24 flessen die onder de tien euro ligt. De goedkoopste is 6,66 euro. Supermarkten gebruiken bier als stuntartikel."

Appels en peren

Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende dat een biertje in de horeca in 2016 gemiddeld 2,43 euro kostte. Dat is een stijging van 42 procent ten opzichte van 2006. Daar tegenover staat dat het bier in supermarkt sinds 2006 slechts 14 procent duurder is geworden. Volgens KHN-voorzitter Robèr Willemsen is het CBS appels met peren aan het vergelijken.

Zo zou de inkoopprijs van een liter bier in de horeca bijna twee keer zo hoog zijn als de verkoopprijs in de supermarkt. Daarnaast zijn volgens Willemsen veel cafés en restaurants door een afnamebeding gebonden zijn bier bij één brouwerij af te nemen. Een afnamebeding mag maximaal vijf jaar duren, maar als een ondernemer de locatie huurt van een brouwer kan dit veel langer duren.

"Wij pleiten sowieso al veel langer voor de afbouw van brouwerijen als financier, maar in het bijzonder voor een afbouw van de oneindige afnamebedingen via huurcontracten. De prijs van bier in de horeca is nu allerminst transparant. Wij pleiten al jarenlang voor een 'kale' netto bierprijs waarbij je als ondernemer toeslagen op de 'kale' prijs betaalt als je extra diensten van de brouwer afneemt," aldus Willemsen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Awards
Restaurant ’t Havenmantsje Harlingen Beste Leerbedrijf Horeca

Tijdens de finale op de Horecava is donderdag 16 januari op de stand van SVH Restaurant ’t Havenmantsje uit Harlingen uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca. De tweede plaats ging naar Hotel Pulitzer uit Amsterdam. Le Brasseur uit Maarssen maakt op de derde plaats de...

Ondernemen
Wees goed voorbereid: download de gloednieuwe HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: