KHN:'stunten met bier in supermarkten is onverantwoord'

22 februari 2017 | Roy Spijker
KHN:'stunten met bier in supermarkten is onverantwoord'

Voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland vind het onverantwoord dat supermarkten bier als stuntartikel gebruiken. Dat laat hij weten in een reactie op een rapport van het CBS, waarin staat dat het bier in de horeca sneller stijgt dan in de supermarkt.

"Supermarkten gebruiken bier ook om klanten naar de winkel te lokken," zegt Willemsen op de site van KHN. "Kijk alleen maar deze week, dan zie je bijna vijftig verschillende aanbiedingen voor bier, met prijzen voor een krant van 24 flessen die onder de tien euro ligt. De goedkoopste is 6,66 euro. Supermarkten gebruiken bier als stuntartikel."

Appels en peren

Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende dat een biertje in de horeca in 2016 gemiddeld 2,43 euro kostte. Dat is een stijging van 42 procent ten opzichte van 2006. Daar tegenover staat dat het bier in supermarkt sinds 2006 slechts 14 procent duurder is geworden. Volgens KHN-voorzitter Robèr Willemsen is het CBS appels met peren aan het vergelijken.

Zo zou de inkoopprijs van een liter bier in de horeca bijna twee keer zo hoog zijn als de verkoopprijs in de supermarkt. Daarnaast zijn volgens Willemsen veel cafés en restaurants door een afnamebeding gebonden zijn bier bij één brouwerij af te nemen. Een afnamebeding mag maximaal vijf jaar duren, maar als een ondernemer de locatie huurt van een brouwer kan dit veel langer duren.

"Wij pleiten sowieso al veel langer voor de afbouw van brouwerijen als financier, maar in het bijzonder voor een afbouw van de oneindige afnamebedingen via huurcontracten. De prijs van bier in de horeca is nu allerminst transparant. Wij pleiten al jarenlang voor een 'kale' netto bierprijs waarbij je als ondernemer toeslagen op de 'kale' prijs betaalt als je extra diensten van de brouwer afneemt," aldus Willemsen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: