KHN zet te hoog in met protocol, horeca-vakverenigingen komen met een alternatief

14 mei 2020 | redactie

Vakorganisaties VCHO, NHG en ProFri vinden de exacte voorwaarden van eten en drinken ter plekke per 1 juni aanstaande nog onvoldoende om een keihard protocol te presenteren aan hun achterbannen. Het trio waagt zich daarom (nog) niet aan definitieve adviezen, in afwachting van meer duidelijkheid van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Het trio stelt: “Wij kiezen voor een dynamisch protocol, zodat bijstellingen tot het laatste moment mogelijk blijven. Koninklijke Horeca Nederland heeft gisteren wel een uitgebreid protocol gepubliceerd. Wij willen geen fouten op ons geweten hebben; er zijn voor ons nog teveel losse eindjes en onduidelijkheden. Zo is voor ons onduidelijk of cafetaria’s en andere fastservicebedrijven wel of niet met reserveringen moeten werken. Ook is nog niet helder of de norm van maximaal 30 personen geldt voor het hele bedrijf, eventueel exclusief het keukenpersoneel en of dit aantal geldt voor iedere afzonderlijk horecaruimte die een bedrijf heeft.”

Openstelling

De openstelling van de horeca voor eters en drinkers ter plekke per 1 juni aanstaande is bovendien nog altijd onder voorbehoud. “Het moet wél verantwoord kunnen, want anders doen we het niet,” aldus minister-president Mark Rutte tijdens de persconferentie van woensdag 6 mei.

Burgemeesters

Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor de zogenaamde regionale veiligheidsregio’s en burgemeesters om striktere regels op te leggen in verband met de plaatselijke situatie, bijvoorbeeld als door de aanzuigende werking rond een horecabedrijf een onhoudbare situatie ontstaat. Hubert Bruls, de burgemeester van Nijmegen, nam al een schot voor de boeg. Hij vindt dat de horeca haar verantwoording moet nemen: alle activiteiten moeten strikt binnen de RIVM-richtlijnen passen. “Daarom kiezen wij voor een dynamisch protocol en wijzen wij elke ondernemer nadrukkelijk op zijn of haar eigen verantwoordelijkheid,” stellen VCHO, ProFri en NHG.

Richtlijnen leidend

Noodverordening en RIVM-basisrichtlijnen waaraan de horeca zich heeft te houden, zijn vooralsnog als volgt:

 

1. Maximaal 30 gasten op reservering

 

- Bij reservering vooraf mogen maximaal 30 personen per horecalocatie verblijven; dit is inclusief de medewerkers;
- Bij reservering moet worden geïnformeerd naar de gezondheidsgesteldheid. Gasten die niet klachtenvrij zijn, mogen niet worden toegelaten;
- Aan tafel moet de onderlinge afstand van anderhalve meter tussen gasten onderling en deze afstand met het bedienend personeel gewaarborgd zijn;
- Gezinnen/huishoudens mogen ook zonder deze afstand aan tafel gaan; dit geldt niet voor huisgenoten zoals bijvoorbeeld samenwonende studenten;
- Het aanbieden van afhaal- en bezorgmaaltijden kan doorgang vinden onder de bepalingen die sinds 16 maart reeds gelden. Echter: afhalers mogen niet spontaan hun loempia, frietje of brood ter plaatse in de zaak consumeren zonder reservering.

 

2. Op terrassen één persoon per tafel

 

- Voor terrassen geldt de norm van één persoon per tafel om de onderlinge afstand van anderhalve meter te garanderen;
- Voor terrassen geldt, zolang de norm van onderling afstand intact blijft, in principe geen maximum aan het aantal gasten.

 

3. Gezondheid, hygiëne en afstand

 

- De richtlijnen moeten luid en duidelijk in het bedrijf zichtbaar zijn gemaakt voor zowel de gasten, de medewerkers als de leveranciers en anderen die fysiek contact met het bedrijf hebben;
- Anderhalve meter onderlinge afstand tussen medewerkers én medewerkers en de gasten moet geborgd zijn;
- Een optimale handhygiëne is een voorwaarde;
- Medewerkers die klachten hebben, mogen niet aan het werk;
- Gedoseerde toelating van alle gasten, ook afhalers, zodat anderhalve meter afstand altijd gewaarborgd is;
- Het is sterk aan te raden menukaarten, pinapparaten, het toilet en andere oppervlaktes die door meer gasten en/of medewerkers worden aangeraakt steeds tussendoor te reinigen met desinfecteerdoekjes;
- Aan te bevelen is tevens voorzieningen voor de gasten te treffen, zodat zij ook optimale handhygiëne in acht kunnen nemen in uw bedrijf.

 

Vragen aan ministerie

In nauw overleg met de gastvrijheidsdeskundige van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EKZ) zijn VCHO, NHG en ProFri drukdoende zoveel mogelijk duidelijkheid te krijgen. Het trio heeft op basis van eerdere vragen een aantal voorstellen neergelegd bij het ministerie van economische zaken.

 

Zo stellen de drie organisaties voor:

 

- Indien sprake is van een bedrijf met meerdere ruimtes of eetconcepten onder één dak, zou de norm van maximaal 30 personen moeten gelden per ruimte of concept;
- Bij norm van 30 personen maximaal worden in alle gevallen slechts gasten en direct bedienende medewerkers meegerekend en dus níet medewerkers achter de bar, toonbank, in de keuken of op andere plekken in het bedrijf;
- Als bedrijven gebruik maken van (transparante) scheidingsschermen tussen plaatsen aan tafel of door het plaatsen van kuchschermen op de tafel, kan afgeweken worden van de norm van anderhalve meter afstand;
- Over gezinnen aan tafel (en de vraag of ze de gezinsleden onderling géén anderhalve meter afstand behoeven te houden) moet 100 procent duidelijkheid worden verschaft, zodat er geen discussie kan ontstaan met de politie of andere handhavers.

 Zodra VCHO, NHG en ProFri duidelijkheid hebben over de bovenstaande zaken, zal dit worden gemeld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download hier de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: