KHN zet machtsmisbruik online platforms op politieke agenda

21 december 2017 | Roy Spijker

Op donderdag 21 december 2017 organiseerde Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een actie tegen het machtsmisbruik van online platforms, zoals Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd. KHN-voorzitter Robèr Willemsen ging in gesprek met Tweede Kamerleden en overhandigde hen een pizza met een flinke hap eruit. Dat ontbrekende stuk staat symbool voor het deel dat de internationale, vaak beursgenoteerde marktpartijen al hebben ‘opgegeten’. Met deze actie vraagt KHN de politiek om wetgeving waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat.

Tweede Kamerleden Maarten Hijink (SP), Martin Wörsdörfer (VVD), Jan Paternotte (D66), Léonie Sazias (50PLUS), Henk Nijboer (PvdA) en Joba van den Berg (CDA) waren bij de actie aanwezig en gingen in gesprek met horecaondernemers en met KHN.

De maat is écht vol
Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Voor horecaondernemers is de maat vol; het is tijd dat er écht wat verandert. Geen commissieverhogingen meer en een einde aan de onredelijke eisen die online platforms aan ons opleggen. Ik ben blij dat de Kamerleden die we vandaag hebben gesproken, ons signaal serieus nemen en hebben aangegeven nader te willen onderzoeken welke maatregelen de politiek kan nemen. In januari 2018 is er een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de macht van online platforms. Daar zullen wij, hopelijk samen met deze Kamerleden, opnieuw aandacht vragen voor dit onderwerp.”

Stop machtsmisbruik online platforms
De platforms maken misbruik van hun positie om steeds meer geld van horecaondernemers te vragen en de verzamelde gegevens van hun gasten niet te delen met de gastheer: de horecaondernemer.

Drie maatregelen voor eerlijk speelveld in de horeca
KHN maakt daarom vandaag met deze actie duidelijk dat er drie zaken moeten worden aangepakt. Namelijk: een verbod op de laagste prijsgarantie, zoals dat in de landen om ons heen al bij wet geregeld is. Dit zorgt ervoor dat hotels, restaurants en cafetaria’s hun producten weer via de eigen kanalen goedkoper kunnen aanbieden dan via het online platform. Daarnaast moet er regelgeving komen zodat horecaondernemers zelf (gratis) beschikking krijgen over de gast- en betaaldata van hun gasten. En ten slotte moet er een einde komen aan de steeds verder stijgende commissies die online platforms vragen. Op die manier ontstaat er een eerlijker machtsbalans tussen horecaondernemers en zoek-, boeksites en bezorgsites. Iets dat ten goede komt aan zowel de ondernemers als hun gasten. 
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Ondernemen Longread
Interview: De Drie Wijzen uit Oost openen 19 horecazaken in ruim 10 jaar

In het pand waar het allemaal begonnen is, Maxwell aan het Beukenplein in Amsterdam Oost, druppelen Piet van der Graaf, Jason Berg en Riad Farhat binnen. Een vaderlijke knuffel voor de gastheer, bezoekende gasten worden begroet met een lach, een stevige hand en een knipoog, de jassen gaan uit, koffi...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Evenement organiseren, simpel of niet?

Toen ik kortgeleden met een leuk gezelschap over een kerstmarkt wandelde, kon ik het niet laten er even bij stil te staan. Dit soort initiatieven kunnen de lokale (horeca)ondernemers namelijk een flinke ‘boost’ geven. Winkeliers en horecaondernemers slaan dan ook steeds vaker de handen i...

Achtergronden
Onderzoek: melk en kaas zijn beperkte bron van vitamine B12

Niet alleen vlees en vis, maar ook zuivelproducten als melk en kaas dragen bij aan de vitamine B12-voorziening van het lichaam. Alleen is de hoeveelheid vitamine B12 in melkproducten aan de krappe kant om een tekort te voorkomen als vlees en vis niet op het menu staan. Dat blijkt uit onderzoek van d...

Economie Achtergronden
Verhoging btw-tarief: doorberekenen of niet?

De btw-verhoging van het lage tarief (van 6 naar 9 procent) komt akelig dichtbij. Op 1 januari 2019 moet de horeca daarom bij vrijwel de gehele inkoop, met uitzondering van alcoholhoudende dranken, rekening houden met een prijsverhoging. Goed om te weten: bier tot 0,5% en wijn tot 1,2% vallen onder ...

KHN
Nierstichting en KHN organiseren opnieuw Restaurant Driedaagse

Op 12, 13 en 14 maart 2019 organiseren de Nierstichting en KHN de tweede landelijke editie van de Nierstichting Restaurant Driedaagse. Tijdens deze dagen laten we Nederland een speciaal tasting-menu proeven, waarbij de focus ligt op pure smaken, verse ingrediënten en minder zout. Met dit evenem...

Achtergronden
Download: HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: