KHN: "Wel of geen kraanwater is keus van ondernemer"

15 december 2009 |
KHN: "Wel of geen kraanwater is keus van ondernemer"

Of een horeca-ondernemer gratis kraanwater schenkt aan gasten moet hij zelf kunnen bepalen. Dat vindt Hans Leenhouts, projectleider op de afdeling Horeca Ondernemers & Adviseurs bij Koninklijke Horeca Nederland. "Je moet je als ondernemers afvragen: maken mijn gasten er een punt van als ik het niet doe?" Het Vara programma Kassa is vorige week de actie 'Gratis Kraanwater' begonnen. Eetgelegenheden die gratis water schenken kunnen een sticker op hun deur plakken en Kassa vermeldt dit op hun website.

Uit reacties op de website van Kassa is op te maken dat het onderwerp zeker wat losmaakt bij gasten en horecaondernemers. 'Ja hoor, er moet weer een tik uitgedeeld worden naar de horeca, jullie weten niet half wat het is om een tent te runnen', is één van de gepeperde commentaren. Een tegenargument: 'Wat een zielig reacties weer van de horeca kant, in Frankrijk krijg je gewoon een karaf water. Die gaan toch ook niet allemaal failliet?' Volgens Leenhouts ligt de waarheid ergens in het midden. "De handeling van het schenken moet wel gebeuren, daar gaan de kosten in zitten."

Grens
Jurgen de Ridder staat achter de bar bij restaurant Nooon in Amsterdam, ze hebben geen centraal beleid voor het schenken van kraanwater. "Als gasten een cappuccino bestellen, dan geef ik daar wel een glas water bij. Maar mijn collega geeft standaard een Spa Blauw als iemand om water vraagt."

"Waar ligt de grens?" vraagt Leenhouts zich af. Café's zijn, veel meer dan restaurants, afhankelijk van consumpties. Straks zitten twee gasten aan een biertje en twee aan het kraanwater; mis je de helft van je omzet. Ze houden wel een hele tafel bezet."

Een grote fles water, een klein flesje, wel bubbels, geen bubbels, kraanwater, bronwater... Volgens horecaondernemer Peter Bijl de Vroe uit Utrecht geeft het verkopen van twee soorten bronwater ook overzicht. "Daarbij bieden wij goede kwaliteit bronwater aan, voor een schappelijke prijs. Voorheen schonken wij wel kraanwater, maar soms gaan er drie karaffen per tafel doorheen. Dan ben je de hele avond water aan het bijvullen."

Geld voor handeling
Voor allebei de kanten valt wat te zeggen, denkt Leenhouts. Hij heeft wel een suggestie voor ondernemers: "Stel, de inkoopprijs van het flesje water is 0,30 ct en je verkoopt het flesje voor 1,75, dan is je bruto marge 1,45. Maar, de bestelling moet opgenomen worden, het glaasje ingeschonken en iemand moet het brengen. Een ondernemer zou kraanwater kunnen serveren, en 1,45 rekenen voor de handelingen die gemaakt worden." Zo maak je volgens Leenhouts een aardig gebaar.

"Als gasten erover klagen dan moet je je als ondernemer afvragen wat het oplevert als je wél kraanwater schenkt. Een tevreden gast die terug komt, is soms meer waard."


De RestaurantKrant, De Cafékrant, Sanny Visser


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: