KHN wil achterstand pinadressen inhalen

18 augustus 2010 |
KHN wil achterstand pinadressen inhalen

Met Tv-spotjes start branche-vereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) maandag 23 augustus een twee weken durende campagne om pinnen in de horeca te promoten. "Betalen met de bankpas is niet alleen veiliger, consumenten verwachten dat ze overal kunnen pinnen, dus ook in de horeca", aldus Lodewijk van der Grinten, directeur van KHN. Het aantal adressen in de horeca waar gasten met de pinpas kunnen betalen ligt flink lager dan in de retailsector.

Inhalen
Bij 56% van de horecabedrijven kan worden gepind. Bij winkels (van bakker tot supermarkt) is dat gemiddeld 70%. "We zijn hard bezig deze achterstand in te halen", aldus Van der Grinten die doelt op de Slimme Pinpakketten waarmee de acceptatie van pinnen gemakkelijk en betaalbaar is. Horecaondernemers die nu nog geen mogelijkheid hebben om te pinnen, krijgen tot eind september 2010 een subsidie van 100 euro.

Lage kosten
Een veel gehoord signaal van kleinere horecabedrijven zoals cafés, snackbars en ijssalons is dat pinnen duur is. Contant betalen lijkt vaak goedkoper, maar dan zijn bijvoorbeeld de handelings- en personeelskosten niet meegerekend. Als eenmaal een pinautomaat is aangeschaft, is pinnen over het algemeen zelfs goedkoper dan contante transacties.

Zonder zorgen
Van der Grinten: "Nog veel belangrijker is dat pinnen veiliger is, pinnen interessanter is omdat er meer omzet gemaakt wordt en pinnen inspeelt op de verwachtingen van gasten. Steeds meer Nederlanders verwachten dat je overal kunt pinnen. Vorig jaar werd er door de Nederlanders bijna 2 miljard keer gepind! Je wilt dat gasten zonder (geld)zorgen van je gastvrijheid kunnen genieten. En dan wil je ze niet telkens naar een geldautomaat op straat sturen."

Veiligheid
Vooruitlopend op de Tv-campagne stuurde KHN haar 20.000 leden een brief met deze argumenten. In korte tijd werden 1.000 antwoordkaarten ontvangen, waarbij ongeveer de helft vroeg naar de Slimme Pinpakketten. Van der Grinten: "Dat toont aan dat de horeca veiligheid hoog in het vaandel heeft staan en luistert naar de wensen van de gast!"

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Officieel: terrassen niet open op 21 april

De terrassen gaan niet open op 21 april. Dat maakte demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zojuist bekend tijdens de persconferentie. Het nieuws lekte afgelopen week al naar buiten. Het kabinet gaat per week bekijken of en hoe de samenleving weer open kan. Op z'n vroegst kunnen ...

Financieel Horeca & Belasting
Uw restaurant fiscaal optimaal naar de volgende generatie!

Staat u samen met uw zoon achter de tap? Of doet uw dochter de administratie van uw horecaonderneming? Denk dan eens na over de schenking van uw horecazaak aan de volgende generatie. ‘’Moet dat nu al?’’, hoor ik u denken. Juist nu! De zogeheten fiscaal voordelige bedrijfso ...

Economie Internationaal
Just Eat Takeaway noteert ongekende groei

De coronacrisis heeft Just Eat Takeaway (het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl) geen windeieren gelegd. Het bedrijf zag een flinke toename in het aantal bestellingen: in het eerste kwartaal zijn in Nederland zo'n 15,3 miljoen maaltijden besteld, dat is 53 procent meer dan een jaar eerder, zo blijkt ...

Achtergronden Gastronomie
Tommy Janssen en Vera Voorend openen restaurant Maeve in Utrecht centrum

Na jaren bij diverse toprestaurants gewerkt te hebben openen Tommy Janssen en Vera Voorend restaurant Maeve in de zomer van 2021. “We hebben jaren gei?nvesteerd in het opdoen van kennis en ervaring en nu is het tijd om onze droom te verwezenlijken en voor onszelf te beginnen.” Het res ...

Economie Corona
FNV Horeca: valse verwachtingen kabinet opnieuw dooie mus voor horeca

De valse verwachtingen en niet waargemaakte uitspraken van het kabinet over mogelijke versoepeling zorgen voor nog meer schade in de horeca. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca: “We begrijpen dat de gezondheid voorop staat, maar het blijft ook van levensbelang dat er wordt gekeken naar de overig ...

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: