KHN niet positief over btw-verhoging

11 oktober 2017 | Thijs Jacobs
KHN niet positief over btw-verhoging<

De vier partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie hebben op dinsdag 10 oktober het nieuwe regeerakkoord gepresenteerd. Helaas blijkt de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent een feit. Een maatregel die grote impact heeft op onze branche. KHN zet de voor de horeca belangrijkste maatregelen uit het regeerakkoord op een rij.

Eén van de maatregelen in het regeerakkoord is dus het verhogen van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent per 1 januari 2019. Meer btw zorgt voor hogere consumentenprijzen. Bij gelijke bestedingen van die consument leidt dit tot minder omzet voor horecaondernemers. Dat tast groeikansen en dus werkgelegenheid aan.

'Totaalbeeld is voor gemiddelde horecaondernemer niet positief'

De vennootschaps- en de inkomstenbelasting worden lager. De zelfstandigenaftrek inkomstenbelasting wordt wat beperkt. Maar dat compenseert niet genoeg. De inkomstenbelasting krijgt twee schijven: een schijf van 36,93% en één van 49,5%. De zelfstandigenaftrek wordt echter beperkt tot het tarief van de eerste schijf. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Al met al is het totaalbeeld voor de gemiddelde horecaondernemer niet positief.”

KHN positief over aanpassing ontslagrecht

KHN is wel positief over de aanpassing van het ontslagrecht. En over het feit dat werkgevers medewerkers pas na drie jaar in vaste dienst hoeven te nemen. Voor kleine bedrijven wordt de loondoorbetaling en een aantal verplichtingen bij ziekte op één jaar gesteld. Daar staat voor die werkgevers een collectieve premie tegenover voor het tweede jaar ziekte. De transitievergoeding gaat echter vanaf de eerste dag tellen. Gelet op het arbeidsintensieve karakter van de horeca met seizoenen, pieken en dalen, is KHN er nog niet van overtuigd dat deze maatregelen al met al genoeg maatwerk bieden.

Het wordt voor jongeren tot 21 jaar verplicht om een startkwalificatie te behalen. Oudere leerlingen kiezen eerder voor werkend leren omdat ze dan al een inkomen hebben. Dat levert kansen op voor de horeca. Wij kunnen immers prima opleidingsmogelijkheden bieden aan de Beroepsbegeleidende leerweg (BBL)-leerling.

Kleine stap naar eerlijker speelveld

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wordt gevraagd een speciaal team op te richten op het gebied digitale mededinging. Op die manier kan er effectiever en doelgerichter worden opgetreden tegen misbruik van marktmacht door dominante spelers in de interneteconomie. Wat KHN betreft heeft dit betrekking op online reserverings- en bookingssites. En is dit het begin van erkenning door de overheid dat de ‘interneteconomie’ niet alleen maar leidt tot innovatie, maar dat er ook schaduwkanten aan zitten.

De nieuwe regering gaat de ‘algemeen belang-bepaling’ van de Wet markt en overheid aanscherpen. Dat lost volgens KHN de oneigenlijke concurrentie helaas niet op die veel horecaondernemers ondervinden door gesubsidieerde instellingen zoals theaters, poppodia en sportkantines.

Hoe nu verder?

Het regeerakkoord omvat heel veel maatregelen, ook op het gebied van energie, milieu en preventie. KHN gaat het regeerakkoord de komende dagen verder bestuderen en bereidt input voor op het debat over de regeringsverklaring eind oktober 2017. KHN houdt u daar uiteraard van op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Achtergronden Restaurant
Download nu de maarteditie van De RestaurantKrant

De maarteditie van De RestaurantKrant is uit! Niet alleen hebben we een fonkelnieuw design, maar we spreken ook nog eens met de eigenaren van restaurant Flicka in Kerkdriel. Het restaurant ontving onlangs zijn eerste Michelinster. Klik hier om de uitgave te downloaden (je hoeft enkel je e-mailadres ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Michelin Interview
Interview: Posthoorn in Monnickendam, al tien jaar een Michelinster

De Posthoorn, ML in Haarlem, Bij Jef en Kaatje bij de Sluis, allen restaurants met een Michelinster en een hotel, maar wel in die volgorde. Waar instituten als Château Neercanne en het Amstel Hotel hun ster de afgelopen jaren kwijt raakten, lijken de ‘kleine’ hotels te overleven in...

Opening Rotterdam
Voor dit nieuwe restaurant moet je een toegangskaartje kopen

Op 16 mei openden Frank en Hans Mosselman – de mannen achter Food for Thought en Rotterdamse pop-ups Á La Plancha en De Swarte Leeuw – de deuren van Food Club Rotterdam (FC Rotterdam). In de voormalige kantine van Croonwolter&dros elektrotechniek in verzamelgebouw De KROON Rot...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: