KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

4 december 2020 | Redactie
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omgaande met aanvullende steun en perspectief komt, meer dan 50% van de sector op korte termijn failliet gaat en honderdduizenden mensen op straat komen te staan.

De horeca heeft de afgelopen tijd met lede ogen gekeken naar de koophysterie rondom Black Friday. Volle winkels, drukke winkelstraten, veel omzet. En in de horeca is het donker. Tijd voor actie! KHN roept maandag 7 december uit tot #BlackMonday; Final sale in de horeca. OP=OP. Want het potje van horecaondernemers is leeg; de reserves zijn op, leveranciers en vastgoed komen de sector niet meer tegemoet en horecabedrijven staan op omvallen. Met creatieve uitingen als opheffingsuitverkoop, final sale en OP=OP laten we de overheid en het Nederlandse publiek zien wat het toekomstbeeld van Nederland is zonder horeca; lege panden, lege pleinen en straten en lege handen.

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Uiteindelijk wil niemand een scenario waarbij de horeca uit het straatbeeld verdwijnt, maar willen ondernemers weer vol passie ondernemen en hun gasten op een veilige manier verwelkomen. Echter ziet de situatie er voor de horeca heel somber uit. De campagne is dan ook een subtiele knipoog naar Black Friday, al is dit voor de horeca écht de final sale; een grote faillissementsgolf dreigt.”

De impact van de overheidsmaatregelen met betrekking tot de horeca zijn enorm. Eet- en drinkgelegenheden zijn door twee lockdowns in 2020 straks 5 maanden verplicht gesloten. Clubs & Nightlife bedrijven zijn nog geen dag open geweest. En doordat er veel (internationale) zakelijke evenementen en congressen zijn afgelast, zijn er nauwelijks (internationale) zakelijke reizigers, waardoor hotels, cateraars en de evenementenbranche het enorm zwaar hebben. Uit een recente KHN-enquête blijkt dat horecaondernemers in 2020 op gemiddeld 50% van de omzet gaan uitkomen ten opzichte van 2019. Inmiddels is er door ondernemers 3,5 - 4 miljard euro aan reserves en privévermogen in hun bedrijf gestoken. Alles om de zaak overeind te houden en personeel in dienst te kunnen houden. Maar de rek is er bij vele bedrijven uit; het spaarvarken is leeg.

Wat verlangt KHN van Den Haag: Meer steun en Snel open!

De steunpakketten zijn onvoldoende. Blijkbaar leeft er nog steeds een beeld bij politici en het publiek dat de maatregelen royaal en afdoende zijn. Maar de NOW-regeling dekt maximaal 80% van de werkelijke kosten, de TVL slechts 50%. Voor starters - bedrijven die voor 1 maart nog geen omzet hadden - is er helemaal niets.

Willemsen: “Ondernemers houden het niet meer vol. De koek is op, het vet is van de botten en de meest prachtige horecabedrijven gaan naar de kloten. We hebben de afgelopen maanden keihard gelobbyd in Den Haag om dit door te laten dringen. We krijgen veel begrip maar daadkracht ontbreekt. Daarom komen we nu in actie.

De horeca heeft twee concrete acties nodig van Den Haag:

Een concreet perspectief op heropening, inclusief datum.

Kom met gerichte extra steun; de NOW  moet weer terug naar maximaal 90%, de TVL moet verhoogd worden naar 100% procent

KHN vraagt niets meer of minder van politiek Den Haag – het kabinet en de Tweede Kamer – dat ze nu écht in beweging te komen. Geen woorden meer, maar daden!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: