KHN: horeca onderdeel van oplossing in bestrijding coronavirus

12 oktober 2020 | Thijs Jacobs

Om het stijgende aantal coronabesmettingen tegen te gaan, zijn gerichte oplossingen nodig. Daarom werken Koninklijke Horeca Nederland (KHN), MKB-Nederland en VNO-NCW aan een concreet voorstel voor slimme maatregelen voor de horeca. Vanaf begin juni ontvangen horecaondernemers met alle strenge restricties hun gasten op een veilige en verantwoorde manier. Dat zien we ook terug in de RIVM cijfers; het aantal besmettingen dat te herleiden is tot de horeca is zeer gering. Daarom roepen KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW het kabinet op om de horeca serieus te nemen en komen ze met een alternatief plan met slimme maatregelen om de horeca in te zetten als ‘safe haven’ in de strijd tegen het coronavirus.

De horeca is veilig

Horecaondernemers en hun medewerkers volgen strenge protocollen, inclusief strenge hygiëne-maatregelen en doen er dagelijks alles aan om hun gasten een veilige en gastvrije ervaring te bieden. En met resultaat: cijfers van het RIVM tonen aan dat slechts 2,9 procent van alle besmette personen te herleiden is naar de horeca. Het merendeel van de besmettingen vindt nog steeds plaats in de privésfeer.

Het is jammer dat het kabinet op dit moment kennelijk maar twee knoppen ziet om aan te draaien om het virus onder controle te krijgen: sluitingstijden en groepsgrootte. Terwijl het zoveel slimmer kan. KHN begrijpt niet dat er opnieuw strengere maatregelen voor de horeca zijn ingevoerd, zonder daarbij rekening te houden met het type bedrijf en de bijzondere maatregelen die ondernemers nemen. Er wordt namelijk niet of nauwelijks ingegrepen op andere plekken waar mensen kunnen samenkomen. Bovendien zagen we vorig weekend tot welke gevolgen de extra maatregelen leidden: lange rijen voor supermarkten en nachtwinkels om drank in te kopen en om die thuis of in het park te nuttigen. Het probleem verplaatst zich hiermee opnieuw naar de grootste besmettingshaard – de privésfeer – terwijl de horeca met alle strenge protocollen juist een veilig alternatief kan bieden voor huisfeestjes en (illegale) bijeenkomsten.

Horeca is onderdeel van de oplossing

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “De horeca heeft als huiskamer van de samenleving een belangrijke sociaal-maatschappelijke functie. Juist in onzekere tijden als deze, hebben mensen behoefte aan sociaal contact. En gezien de huidige cijfers en de behoeften in de maatschappij kan de horeca juist een onderdeel van de oplossing zijn. In de horeca kunnen mensen dankzij de strenge protocollen toch op een veilige manier samenkomen.”

KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW werken daarom samen aan een alternatief plan met slimme maatregelen. Hierbij wordt rekening gehouden met het feit dat het besmettingsrisico beheersbaar en aanvaardbaar moet zijn, maar dat er tegelijkertijd wel mogelijkheden moeten zijn voor een exploitatie van het horecabedrijf.

Slimme maatregelen

Met slimme maatregelen kan de horeca worden ingezet als ‘safe haven’ in de strijd tegen het coronavirus. Hoe zien deze slimme maatregelen er uit:

Stap af van allerlei onwerkbare segmenteringen, maar kijk naar functies/activiteiten per type bedrijf, bijvoorbeeld ‘eten/drinken’, ‘vergaderen’, ‘slapen’, etc.

Laat de ondernemer per bedrijfsactiviteit in een coronamaatregelentool de specificaties van zijn functies/activiteiten invoeren. Denk hierbij aan ‘harde specs’ zoals het aantal m2, de regio en ventilatie, maar ook aan variabelen zoals het hanteren van mondkapjes voor personeel en gasten, kuchschermen of ventilatie met grotere luchtverversingscapaciteit.

Het invoeren van deze specificaties per activiteit leidt vervolgens tot een ‘activiteit-gebonden coronamaatregelenpakket’ voor een individueel bedrijf. De ondernemers voeren hun gegevens in, de tool geeft de uitkomst voor welke maatregelen er gelden. De maatregelen moeten vervolgens ook ‘mee ademen’ met de huidige situatie in het land door bijvoorbeeld een stoplichtsysteem te hanteren. Bij groen is er meer mogelijk, dan bij bijvoorbeeld oranje of rood. Deze kleuren kunnen bijvoorbeeld gekoppeld worden aan de ontwikkeling van het coronadashboard waar het kabinet mee bezig is.

Oproep aan kabinet: kijk naar wat er wel kan

KHN, MKB-Nederland en VNO-NCW zijn ervan overtuigd dat deze gerichte aanpak een belangrijke bijdrage levert aan de bestrijding van het coronavirus. Dit plan zorgt er tegelijkertijd voor dat de economische gevolgen beperkt blijven en we straks ook ruimte hebben voor wederopbouw. Op dit moment worden de contouren van dit plan verder uitgewerkt. De drie partijen doen een dringende oproep aan het kabinet: ‘neem de horeca serieus, kijk naar wat er wél kan, in plaats van vast te houden aan de verregaande restricties voor een sector die juist een belangrijk alternatief kan vormen voor de privésfeer - waar nu de meeste besmettingen plaatsvinden’.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: