KHN gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl

31 januari 2018 | David Bakker
KHN gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl<

Veel horecaondernemers spelen in op de vraag van de consument om maaltijden thuis te bezorgen. Bezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl zijn daardoor sterk gegroeid en steeds machtiger geworden. Gevolg is dat zij steeds hogere commissies vragen en onredelijke eisen aan horecaondernemers opleggen. Om dit machtsmisbruik te stoppen, onderzoekt KHN of zij een alternatief bezorgplatform kan starten: voor en door de horeca.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN, vertelde daar dinsdag 30 januari 2018 op NPO Radio 1 het volgende over: “We zijn niet tegen platforms als Thuisbezorgd.nl, maar we merken dat hun machtspositie de afgelopen jaren te groot is geworden. Individuele horecaondernemers houden te weinig over aan hun samenwerking met deze platforms: ze krijgen niet alle gegevens van de gast, moeten zich houden aan de laagste prijsgarantie en leveren teveel marge in door de hoge commissies en administratiekosten die ze aan de platforms moeten betalen.

Vechten voor eerlijk speelveld

KHN wil dat het machtsmisbruik van deze platforms stopt en daarom vechten we voor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers. Horecaondernemers moeten de regie terugkrijgen over hun prijsbeleid en hun marketing. De ondernemer moet zelf kunnen bepalen waar hij welke prijs publiceert en rechtstreeks contact kunnen hebben met zijn klanten. Om dat te bereiken oefenen we druk uit op de politiek. Maar we nemen dus ook zelf initiatief. Dat hebben we al gedaan door het reserveringsplatform BookDinners te lanceren. En we zijn nu dus ook aan het onderzoeken of we een bezorgplatform kunnen starten of samen kunnen werken met een bestaand platform. Voor en door de horeca.”

Consument vindt platforms ook te machtig

Overigens zien we dat ook consumenten steeds meer beseffen dat de machtige platforms als een groot deel van de symbolische pizza opsnoepen. En dat hun maaltijd onnodig duurder horecaondernemers de steeds hogere commissie moeten doorbelasten in de prijs van de maaltijd. Zo bleek 2 weken geleden uit een enquête van de Telegraaf dat meer dan70% van het Nederlandse publiek vindt dat online platforms te machtig zijn!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Culinair
Coperto Restobar in Zwolle is erkend met een Bib Gourmand

Chef-kok Remco Jansen en zijn brigade zijn er dolgelukkig mee: “Al sinds de opening twee jaar geleden hebben we de ambitie om op dit niveau te acteren. We konden niet gelukkiger zijn nu het is gelukt om daadwerkelijk beloond te worden met een Bib.” De nieuwe Bib Gourmand restaurantgid...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

trends
Han Ji adviseert: Trends in 2019 en hoe hier als eigenaar mee om te gaan

De restaurantbranche was het afgelopen jaar onderhevig aan veel veranderingen: een belastingverhoging, toenemende concurrentie, de opkomst van nieuwe restaurantconcepten en een vervaging van horeca-segmenten. Stuk voor stuk ontwikkelingen waardoor traditionele horecaondernemers hun omzet zagen dalen...

Columns Blog
De kroon op je werk

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: