KHN gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl

31 januari 2018 | David Bakker
KHN gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl<

Veel horecaondernemers spelen in op de vraag van de consument om maaltijden thuis te bezorgen. Bezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl zijn daardoor sterk gegroeid en steeds machtiger geworden. Gevolg is dat zij steeds hogere commissies vragen en onredelijke eisen aan horecaondernemers opleggen. Om dit machtsmisbruik te stoppen, onderzoekt KHN of zij een alternatief bezorgplatform kan starten: voor en door de horeca.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN, vertelde daar dinsdag 30 januari 2018 op NPO Radio 1 het volgende over: “We zijn niet tegen platforms als Thuisbezorgd.nl, maar we merken dat hun machtspositie de afgelopen jaren te groot is geworden. Individuele horecaondernemers houden te weinig over aan hun samenwerking met deze platforms: ze krijgen niet alle gegevens van de gast, moeten zich houden aan de laagste prijsgarantie en leveren teveel marge in door de hoge commissies en administratiekosten die ze aan de platforms moeten betalen.

Vechten voor eerlijk speelveld

KHN wil dat het machtsmisbruik van deze platforms stopt en daarom vechten we voor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers. Horecaondernemers moeten de regie terugkrijgen over hun prijsbeleid en hun marketing. De ondernemer moet zelf kunnen bepalen waar hij welke prijs publiceert en rechtstreeks contact kunnen hebben met zijn klanten. Om dat te bereiken oefenen we druk uit op de politiek. Maar we nemen dus ook zelf initiatief. Dat hebben we al gedaan door het reserveringsplatform BookDinners te lanceren. En we zijn nu dus ook aan het onderzoeken of we een bezorgplatform kunnen starten of samen kunnen werken met een bestaand platform. Voor en door de horeca.”

Consument vindt platforms ook te machtig

Overigens zien we dat ook consumenten steeds meer beseffen dat de machtige platforms als een groot deel van de symbolische pizza opsnoepen. En dat hun maaltijd onnodig duurder horecaondernemers de steeds hogere commissie moeten doorbelasten in de prijs van de maaltijd. Zo bleek 2 weken geleden uit een enquête van de Telegraaf dat meer dan70% van het Nederlandse publiek vindt dat online platforms te machtig zijn!”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Internationaal
Nederland voor het eerst gastland op trendy food festival Parijs

Van 10 t/m 12 maart 2019 is Nederland gastland op het jaarlijkse trendy food platform Omnivore in Parijs. Omnivore is een driedaags, innovatief food-evenement; bezoekers zijn invloedrijke foodies, professionele en hobbykoks, bartenders, food- journalisten, bloggers en vloggers. Onder het motto Te...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden Wijn
Dit is wel een heel duur wijntje!

Twee flessen wijn zijn bij veilinghuis Sotheby's in New York onder de hamer gegaan voor de astronomische bedragen van respectievelijk 558.000 dollar en 496.000 dollar. De flessen komen uit het jaar 1945 en zijn afkomstig van het beroemde wijnhuis Romanée Conti. Op de website van De Telegr...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: