KHN gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl

Auteur: David Bakker
KHN 31 januari 2018
KHN gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl

Veel horecaondernemers spelen in op de vraag van de consument om maaltijden thuis te bezorgen. Bezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl zijn daardoor sterk gegroeid en steeds machtiger geworden. Gevolg is dat zij steeds hogere commissies vragen en onredelijke eisen aan horecaondernemers opleggen. Om dit machtsmisbruik te stoppen, onderzoekt KHN of zij een alternatief bezorgplatform kan starten: voor en door de horeca.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN, vertelde daar dinsdag 30 januari 2018 op NPO Radio 1 het volgende over: “We zijn niet tegen platforms als Thuisbezorgd.nl, maar we merken dat hun machtspositie de afgelopen jaren te groot is geworden. Individuele horecaondernemers houden te weinig over aan hun samenwerking met deze platforms: ze krijgen niet alle gegevens van de gast, moeten zich houden aan de laagste prijsgarantie en leveren teveel marge in door de hoge commissies en administratiekosten die ze aan de platforms moeten betalen.

Vechten voor eerlijk speelveld

KHN wil dat het machtsmisbruik van deze platforms stopt en daarom vechten we voor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers. Horecaondernemers moeten de regie terugkrijgen over hun prijsbeleid en hun marketing. De ondernemer moet zelf kunnen bepalen waar hij welke prijs publiceert en rechtstreeks contact kunnen hebben met zijn klanten. Om dat te bereiken oefenen we druk uit op de politiek. Maar we nemen dus ook zelf initiatief. Dat hebben we al gedaan door het reserveringsplatform BookDinners te lanceren. En we zijn nu dus ook aan het onderzoeken of we een bezorgplatform kunnen starten of samen kunnen werken met een bestaand platform. Voor en door de horeca.”

Consument vindt platforms ook te machtig

Overigens zien we dat ook consumenten steeds meer beseffen dat de machtige platforms als een groot deel van de symbolische pizza opsnoepen. En dat hun maaltijd onnodig duurder horecaondernemers de steeds hogere commissie moeten doorbelasten in de prijs van de maaltijd. Zo bleek 2 weken geleden uit een enquête van de Telegraaf dat meer dan70% van het Nederlandse publiek vindt dat online platforms te machtig zijn!”

Overig nieuws