KHN gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl

31 januari 2018 | David Bakker
KHN gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl<

Veel horecaondernemers spelen in op de vraag van de consument om maaltijden thuis te bezorgen. Bezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl zijn daardoor sterk gegroeid en steeds machtiger geworden. Gevolg is dat zij steeds hogere commissies vragen en onredelijke eisen aan horecaondernemers opleggen. Om dit machtsmisbruik te stoppen, onderzoekt KHN of zij een alternatief bezorgplatform kan starten: voor en door de horeca.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN, vertelde daar dinsdag 30 januari 2018 op NPO Radio 1 het volgende over: “We zijn niet tegen platforms als Thuisbezorgd.nl, maar we merken dat hun machtspositie de afgelopen jaren te groot is geworden. Individuele horecaondernemers houden te weinig over aan hun samenwerking met deze platforms: ze krijgen niet alle gegevens van de gast, moeten zich houden aan de laagste prijsgarantie en leveren teveel marge in door de hoge commissies en administratiekosten die ze aan de platforms moeten betalen.

Vechten voor eerlijk speelveld

KHN wil dat het machtsmisbruik van deze platforms stopt en daarom vechten we voor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers. Horecaondernemers moeten de regie terugkrijgen over hun prijsbeleid en hun marketing. De ondernemer moet zelf kunnen bepalen waar hij welke prijs publiceert en rechtstreeks contact kunnen hebben met zijn klanten. Om dat te bereiken oefenen we druk uit op de politiek. Maar we nemen dus ook zelf initiatief. Dat hebben we al gedaan door het reserveringsplatform BookDinners te lanceren. En we zijn nu dus ook aan het onderzoeken of we een bezorgplatform kunnen starten of samen kunnen werken met een bestaand platform. Voor en door de horeca.”

Consument vindt platforms ook te machtig

Overigens zien we dat ook consumenten steeds meer beseffen dat de machtige platforms als een groot deel van de symbolische pizza opsnoepen. En dat hun maaltijd onnodig duurder horecaondernemers de steeds hogere commissie moeten doorbelasten in de prijs van de maaltijd. Zo bleek 2 weken geleden uit een enquête van de Telegraaf dat meer dan70% van het Nederlandse publiek vindt dat online platforms te machtig zijn!”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Café Bier Restaurant
Grand Prestige Vatgerijpt zoekt de grens op

Grand Prestige Vatgerijpt 2018, het vlaggenschip van Hertog Jan werd vanmiddag gelanceerd. Tijdens een lange expeditie naar smaak creëerde de brouwers van Hertog Jan in samenwerking met Michelin chef-kok Luc Kusters, wijnsommelier Harold Hamersma en bourbonkenner Anne Stokvis de varianten Bourb...

Opening Restaurant
De Beren opent eerste vestiging in Apeldoorn

Nabij het stadshart van Apeldoorn, aan de Molenstraat-Centrum opent restaurant De Beren op 22 februari de deuren. Het restaurant heeft een prachtige ligging aan het Apeldoornse kanaal. Hierdoor is het de ideale spot om met mooi weer te vertoeven op het terras, maar ook tijdens de koudere dagen genie...

Food Achtergronden
Hudson Bar & Kitchen lanceert Schnitzelburger

Thuisblijvers van de wintersport hoeven dit jaar niet getreurd te zijn. Speciaal voor de wintersportfanaten die dit seizoen niet op de latten staan – en voor wie dat sowieso al niet van plan waren – lanceert restaurant Hudson Bar & Kitchen de Schnitzelburger. Zo hebben de thuisblijv...

Achtergronden Restaurant
Restaurant dicht vanwege lekkages

Restaurant Dolce Vita aan het Rijnplein in Alphen aan den Rijn vecht al tweeëneenhalf jaar tegen lekkages. Nu wordt de strijd opgegeven en het restaurant sluit per direct. zo lezen we op witteweekbladalphenaandenrijn.nl. Constructiefouten Het was niet voor het eerst dat er lekkages aan he...

10 jaar De RestaurantKrant
10 jaar De RestaurantKrant: Roderik Seubers blikt terug

De RestaurantKrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Deze week een interview uit 2011 met chef-kok en restarauteur Roderik Seubers van restaurant de...

Columns Starten in de horeca
Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend. Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooi...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: