KHN gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl

31 januari 2018 | David Bakker
KHN gaat strijd aan met Thuisbezorgd.nl<

Veel horecaondernemers spelen in op de vraag van de consument om maaltijden thuis te bezorgen. Bezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl zijn daardoor sterk gegroeid en steeds machtiger geworden. Gevolg is dat zij steeds hogere commissies vragen en onredelijke eisen aan horecaondernemers opleggen. Om dit machtsmisbruik te stoppen, onderzoekt KHN of zij een alternatief bezorgplatform kan starten: voor en door de horeca.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN, vertelde daar dinsdag 30 januari 2018 op NPO Radio 1 het volgende over: “We zijn niet tegen platforms als Thuisbezorgd.nl, maar we merken dat hun machtspositie de afgelopen jaren te groot is geworden. Individuele horecaondernemers houden te weinig over aan hun samenwerking met deze platforms: ze krijgen niet alle gegevens van de gast, moeten zich houden aan de laagste prijsgarantie en leveren teveel marge in door de hoge commissies en administratiekosten die ze aan de platforms moeten betalen.

Vechten voor eerlijk speelveld

KHN wil dat het machtsmisbruik van deze platforms stopt en daarom vechten we voor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers. Horecaondernemers moeten de regie terugkrijgen over hun prijsbeleid en hun marketing. De ondernemer moet zelf kunnen bepalen waar hij welke prijs publiceert en rechtstreeks contact kunnen hebben met zijn klanten. Om dat te bereiken oefenen we druk uit op de politiek. Maar we nemen dus ook zelf initiatief. Dat hebben we al gedaan door het reserveringsplatform BookDinners te lanceren. En we zijn nu dus ook aan het onderzoeken of we een bezorgplatform kunnen starten of samen kunnen werken met een bestaand platform. Voor en door de horeca.”

Consument vindt platforms ook te machtig

Overigens zien we dat ook consumenten steeds meer beseffen dat de machtige platforms als een groot deel van de symbolische pizza opsnoepen. En dat hun maaltijd onnodig duurder horecaondernemers de steeds hogere commissie moeten doorbelasten in de prijs van de maaltijd. Zo bleek 2 weken geleden uit een enquête van de Telegraaf dat meer dan70% van het Nederlandse publiek vindt dat online platforms te machtig zijn!”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Duurzaamheid Biologisch
Onderzoek 'Echte en Eerlijke Prijs' duurzame producten van start

Op dinsdag 23 januari om 13.15 uur gaat op de Bio-beurs te Zwolle het onderzoek 'Echte en Eerlijke Prijs' officieel van start. Het project maakt inzichtelijk wat de prijs is van duurzame voedselproducten voor iedere stap in de keten. Zo draagt het bij aan de transitie van onze voedselproduct...

Bier Events
Lustrumeditie Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 wordt Rotterdam voor de vijfde keer het hoppige en moutige epicentrum van Nederland. De vijfde en dus lustrumeditie van de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by Mitra) zal dan opnieuw plaatsvinden in debatcentrum Arminius. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen e...

Events Culinair
Line-up bekend van 24 topchefs voor 24H Chefs

24 Topchefs koken op zondag 17 februari 24 uur voor het goede doel. Tijdens dit culinaire event zijn gasten in de gelegenheid om bij hun drie favoriete chefs een bijzonder negen gangen menu te reserveren. Het evenement wordt voor de derde keer georganiseerd door 24/7 Star Events onder leiding van in...

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: ''Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag''

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Column David Bakker
Column: bezorgen is de toekomst!

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019. Met die cijfers opende het Food Institute Service Nederland (FSIN) twee weken geleden de Horecava 2019. Eerder in december schatte het FSIN al dat d...

Achtergronden Culinair
Cuisine on tour voor vierde jaar op rij partner Vrienden van Amstel LIVE

De grootste Amstelkroeg van Nederland is weer open. Op donderdag 17 januari is de 21e editie van de Vrienden van Amstel LIVE van start gegaan. Gedurende 11 showavonden bezoeken meer dan 145.000 gasten een volledig uitverkocht Vrienden van Amstel LIVE In Ahoy Rotterdam. Culinaire invulling Trot...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: