Keukengeheimen: Christophe Adam

14 oktober 2016 | Jorien Slager

Marina de Massiac volgde een koksopleiding bij Le Cordon Bleu Culinary Arts School in Parijs en bij het Ducasse Institute. Momenteel is ze werkzaam als freelance kok. In haar rubriek ‘Keukengeheimen’ spreekt ze met internationale keukensterren. Deze keer sprak ze in Parijs met Christophe Adam van l’Éclair de Génie.

De miljoenenbusiness van Christophe Adam
In een 300 vierkante meter tellend atelier in het centrum van Parijs worden dagelijks éclairs gemaakt voor l’Éclair de Génie, pas 4 jaar geleden geopend door Christophe Adam, inmiddels goed voor een miljoenenomzet.

Waarom heeft u voor één soort product, de éclair gekozen?
“Ik ben toevallig de éclairs ingerold: ik werkte bij Fauchon en had daar o.a de verantwoordelijkheid over de éclairs. Ik heb ze wat aangepast door ze fluoriserende kleuren te geven als oranje, blauw en pistachegroen. Het werd meteen een succes. Er zat een idee achter, finesse, creativiteit en visueel gezien trok het mensen erg aan. Daarnaast is het natuurlijk een heerlijk romig dessert. Wat ik leuk vind aan de éclair is dat het een klassiek taartje is dat je modern kunt benaderen.”

Waar haalt u de inspiratie vandaan gezien de vele soorten éclairs die ik de afgelopen jaren heb gezien in uw winkels?
“Design, architectuur en mensen zijn voor mij een inspiratiebron, evenals kleine producenten met goede producten. Ik ben gek op interieur. Ik heb altijd een interieurblad bij me om te zien wat er elders gebeurt. We leven in een maatschappij die erg op het uiterlijk gesteld is. Ik zorg er daarom voor dat mijn éclairs nooit saai zijn. Er is altijd een speling tussen de seizoenen, aparte smaakcombinaties en visuele grapjes.”

Waar heeft u het vak geleerd?
“Naast Fauchon heb ik in het verleden in Londen gewerkt bij Gavroche, Le Crillon in Parijs en in Lausanne bij het Palace Beaurivage.”

U leeft de droom van elke patissier: elk jaar komen er nieuwe winkels bij wegens het slaande succes ervan. Maandelijks verkoopt u zo'n 60.000 éclairs!
“Het is keihard werken, er zit jaren werk in en kost veel energie. Het is een kwestie van nooit opgeven en je door de juiste mensen omringen. Ik heb het geluk dat ik met grote namen heb mogen werken in het verleden en daarvan dus veel heb geleerd.”

Uw assortiment begon met éclairs maar inmiddels worden er steeds meer producten aan toegevoegd.
“Mijn brein is altijd in beweging. Ik vind het te gek om naast de éclairs nieuwe producten toe te voegen: chocolade, caramel, een ijslijn, recentelijk ook tartelette en de Chouger, een soort burger gemaakt van choux met ijs en gedroogd fruit. Pasen en Kerst zijn leuke momenten om mijn creativiteit kwijt te kunnen. Ik heb al wat leuks voor jullie in petto voor de Kerst!”

Feiten
Omzet in 2013: € 1,6 miljoen
Omzet in 2015: € 5 miljoen
Omzet in 2016: € 8 miljoen (geschat)

Top 3 éclairs
1. Gezouten caramel
2. Chocolade
3. Yuzu

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Restaurant
Bar-restaurant IJver opent zomer 2019

In de zomer van 2019 opent IJver haar deuren in de voormalige Scheepsbouwloods op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Er wordt hard gewerkt aan dit robuuste restaurant met een eigenzinnige menu- en drankenkaart. Op deze iconische locatie met een groot binnen- en buitenterras kunnen gasten staks geniete...

Food trends Vega
Populariteit vlees- en visvrije thuisbezorgmaaltijden stijgt

Afgelopen week namen zeker 57.600 Nederlanders deel aan de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Een initiatief dat Nederlanders inspireerde om van 11 tot 17 maart een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te o...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Achtergronden Restaurant
Download nu de maarteditie van De RestaurantKrant

De maarteditie van De RestaurantKrant is uit! Niet alleen hebben we een fonkelnieuw design, maar we spreken ook nog eens met de eigenaren van restaurant Flicka in Kerkdriel. Het restaurant ontving onlangs zijn eerste Michelinster. Klik hier om de uitgave te downloaden (je hoeft enkel je e-mailadres ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: