IT in de horeca: van afrekenen tot IENS

Technologie 30 september 2014
IT in de horeca:  van afrekenen tot IENS

IT speelt een steeds grotere rol in onze branche. Denk aan afrekensystemen,  bestellingen bij groothandels en it-toepassingen als je website, social media en reserverings- en beoordelingssites. Ik sprak met Roderik  Seubers, chef-kok en eigenaar van restaurant De Gaffel uit Valthe en Terry Priem, chef de cuisine van het Rotterdamse restaurant Allure over de rol van IT in hun onderneming.

Handhelds zijn niet gastvrij

Als kassasysteem gebruikt Seubers Vectron, handhelds voor het personeel wil hij niet in De Gaffel. “Ik wil dat de bestellingen gewoon onthouden worden, ik vind het bij een tafel staan met een blocnote of een handheld niet gastvrij. Bovendien weten we bij vaste gasten vaak wel wat ze willen en is het opschrijven van de bestelling dus niet nodig.” Seubers begrijpt dat grotere ondernemingen wel gebruikmaken van handhelds. “Ik snap dat als je een grote zaak hebt, handhelds heel handig kunnen zijn, vooral om de controle te kunnen houden, maar voor mij is het niet nodig.” Ook Terry’s personeel neemt de bestellingen uit het hoofd op. Vervolgens plaatsen ze de bestelling in het kassasysteem van Bork. Net als Seubers is de Rotterdamse ondernemer geen fan van handhelds.  “Handhelds vind ik heel onpersoonlijk en ik vind het bij gastvrijheid horen dat bestellingen onthouden worden.“

Bestel maar, bestel maar, bestel maar

Voor het bestellen bij de groothandel gebruikt Seubers het bestelsysteem van Hanos, Hanos Online.  Priem bestelt via de inONe Bestelbox bij verschillende leveranciers. Ook maakt hij gebruik van Hanos Online en de Rotterdamse groothandel Zegro. Terry: “Ik kijk in de keuken en schrijf op een briefje wat ik nodig heb, vervolgens bestel ik dat eenvoudig via mijn iPad.” Ook de ouderwetse fax gebruikt hij nog om te bestellen bij met name inOne. “Het is vaak sneller en werkt prima.” Een apart voorraadsysteem gebruikt Priem, net als Seubers, niet.

Website = visitekaartje

De eigen website vindt Roderik belangrijk. “Veel mensen kijken op de website. Ik ben nu ook bezig om de site responsive te maken. Dit houdt in dat de site goed leesbaar is en werkt op smartphones en tablets. Bovendien wil ik op de vernieuwde site nog meer foto’s laten zien. Ik wil met name inspelen op de verschillende seizoenen.” Ook Terry benadrukt het belang van een website: “Je online zichtbaarheid is steeds belangrijker. Ik wil vooral mooie foto’s van het restaurant en het eten online laten zien.” Versturen de twee ondernemers nieuwsbrieven naar hun vaste gasten? Roderik: “Ik stuur ongeveer 4 tot 5 keer per jaar een nieuwsbrief en dat doe ik al vanaf 2003. Ik heb ongeveer 800 adressen in mijn bestand. In de mail staan vooral het nieuwe seizoen, het menu en de laatste gebeurtenissen centraal. Gasten kunnen zich voor de nieuwsbrief inschrijven via de site. Ook krijgen ze bij de rekening een invulkaartje om zich in te schrijven.” Terry:  “Wij versturen nog geen nieuwsbrieven, maar willen dit wel graag oppakken. We hebben al een bestand met adressen waarnaar we kunnen mailen, want deze gegevens krijgen we via reserveringssite Seatme.nl, waar we mee samenwerken.”  

Social media is een must

Seubers is met zijn restaurant ook actief op Facebook , Twitter en LinkedIn, waarbij vooral de eerste twee de meeste aandacht krijgen. “Via Facebook doen we speciale acties, zoals afgelopen zomer de WK-actie waarbij ik bij gasten thuis drie Nederlandse hapjes en drie hapjes van de tegenstander bezorgde. Ik heb er weinig mee verdiend, maar het gaat ook om de publiciteit en het eens op een andere manier benaderen van je gasten.” Ook restaurant Allure van Terry is op Facebook te vinden. “Facebook is een goede manier om gasten te verleiden. Dit doe je door bijvoorbeeld een foto van een nieuw gerecht op je Facebookpagina te plaatsen.”  Seubers vindt dat aanwezig zijn op social media tegenwoordig een must is. “Als je als bedrijf niet op social media actief bent, mis je toch een deel van je bereik. Zo had ik laatst gasten die via Twitter wisten dat we een aspergelunch hadden. Deze gasten had ik anders hoogstwaarschijnlijk niet in mijn restaurant gehad.”

Gasten reserveren en beoordelen…

Op de site van restaurant de Gaffel kunnen mensen via Couverts.nl reserveren. Seubers: “Ik ben daar zeer positief over. Het werkt prima en je krijgt via de site van Couverts ook een stukje PR.” Gasten van Terry’s restaurant Allure kunnen reserveren via Seatme.nl. “Ik maak hier al gebruik van sinds ik de zaak heb en ben er heel erg tevreden over.”  Seubers betaalt Couverts.nl  50 euro per maand voor de reserveringsdienst, Terry betaalt aan Seatme.nl  1 euro per couvert als mensen via Seatme.nl reserveren.  Over beoordelingssites als Iens.nl en Eet.nu zijn de beide heren ten slotte positief.  Roderik: “Ik vind het leuk om te lezen hoe mensen reageren en neem ook de punten mee waarop gasten kritiek hebben.” Terry beaamt dit. “Zo zag ik op Iens.nl dat veel gasten ons restaurant moeilijk konden vinden. Daarom hebben we nu op de site een uitgebreide routebeschrijving geplaatst. Zo zie je hoe je via een beoordelingssite juist die zaken leest waar je anders misschien nooit iemand over zou horen.”

Overig nieuws