Horecaondernemers liggen wakker van krappe arbeidsmarkt

7 januari 2019 | Thijs Jacobs

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) presenteerde vandaag – tijdens de start van de vakbeurs Horecava - de resultaten van een onderzoek onder bijna 1000 horecaondernemers naar hun toekomstverwachtingen voor 2019. Uit de resultaten blijkt dat 72% van de ondernemers in de horeca vertrouwen heeft in het nieuwe jaar. Zij zien kansen voor hun bedrijf en het overgrote deel gaat voor groei. Op de vraag waar zij zich zorgen over maken, antwoordt 50% het tekort aan voldoende en goed opgeleid personeel.

Van de bijna 1000 horecaondernemers die deelnamen aan het onderzoek, geeft 72% aan dat zij 2019 met veel vertrouwen tegemoet zien. 58% van hen gaat voor groei van zijn/haar horecabedrijf en 61% ziet concrete kansen om die groei te bewerkstellingen. 

Concrete plannen

97% van de horecaondernemers heeft concrete plannen of in ieder geval . voornemens om in 2019 nieuwe activiteiten op te pakken of bestaande uit te breiden. Dat doen ze door onder andere. te investeren in training van personeel, meer online activiteiten, aandacht voor duurzaamheid en gezonde voeding en door extra medewerkers aan te trekken.

Zorgen over onvoldoende personeel

Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers ook een aantal uitdagingen zien. Op de vraag waar zij ’s nachts wakker van liggen, geeft 50% aan het  tekort aan personeel en 34% het te grote aanbod van horeca in hun stad of dorp. Daarnaast zien zij blurring met alcohol als een bedreiging. 

Acties om personeel te vinden en te behouden

De helft van alle horecaondernemers ziet het tekort aan personeel dus als een bedreiging voor zijn/haar bedrijfsvoering. Het zoeken, vinden en behouden van voldoende goed gekwalificeerd personeel is daarmee dé uitdaging voor 2019.

Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers al veel acties doen op dit gebied. Ondernemers  betalen  meer loon, zetten in op flexibele werktijden en bieden leerwerkplekken aan. Ze kijken vooral intern hoe ze zaken beter kunnen regelen, in mindere mate kijkt men  naar het  inhuren van zzp-ers, uitzendkrachten of het aantrekken van werknemers uit het buitenland.

Inzetten op werven en behoud medewerkers

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Ik ben blij dat horecaondernemers de toekomst met veel vertrouwen tegemoet zien. Ik herken ook de punten van zorg die naar voren komen uit het onderzoek, waaronder met name de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom is en blijft dit één van de speerpunten van KHN. We zetten in op meer instroom bij horecaopleidingen en goede stages, maar inspireren onze leden ook op het gebied van het aantrekken en behouden van medewerkers. Als we er tegelijkertijd voor kunnen zorgen dat én meer mensen kiezen voor een horeca-opleiding én meer mensen in de horeca gaan werken én dat er minder mensen onze branche verlaten, hebben horecaondernemers nog meer kans om hun ambitie om te groeien en kansen te pakken, te realiseren.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Diner Internationaal Michelin
Franse topchef levert beide Michelinsterren in

Bevrijder dan ooit voelt hij zich. De Franse topchef Marc Veyrat levert na het verlies van zijn derde michelinster, zijn overige twee sterren in. In januari verloor hij zijn derde ster en is sindsdien depressief. Dat lezen we op de website van het Vlaamse Nieuwsblad. Zijn restaurant Maison des Bo...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Food Achtergronden Fastservice
Groeiend aanbod in horecaconcepten die bijdragen aan gezonde en bewuste levensstijl

Op Schiphol Plaza kunnen reizigers nu ook terecht bij Eggs&Co, de Health Food Wall en Yoghurt Barn Na de opening van de Verspillingsfabriek in februari dit jaar, biedt Schiphol Plaza nu nog drie horecaconcepten die gericht zijn op gezond en bewust eten. De opening van de nieuwe ketens is een ant...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: