Horecagast zoekt goedkope alternatieven

20 september 2011 |
Horecagast zoekt goedkope alternatieven

De bestedingen in de Nederlandse foodservicemarkt blijven door de economisch crisis stevig onder druk staan en dat voelen vooral de klassieke horeca en
de bedrijfscatering. Dat concludeert FoodService Instituut Nederland (FSIN) in de Beleidsmonitor 2012, die onlangs is verschenen.

Gasten gaan minder vaak uit en besteden minder
Uit de monitor blijkt dat zowel de bezoekfrequentie als de gemiddelde besteding in foodservice afneemt. Het wankele consumentenvertrouwen en de daling van het besteedbare inkomen dragen daar flink aan bij.

Goedkopere alternatieven voor buiten de deur eten
Bovendien treedt er al enkele jaren een duidelijke verschuiving op: de consument zoekt goedkopere alternatieven om buiten de deur te eten en te drinken.

Foodretail en fastservice in de lift
Bedrijven in foodretail (La Place, Ikea, Hema) profiteren daarvan, evenals fastserviceconcepten als McDonald’s, New York Pizza en Subway. Ook positief zijn de cijfers voor ‘foodservice in vervoer’: op treinstations en op Schiphol. Onderweg eten (in auto of trein, lopend in de stad) wordt gewoner. Reden voor veel tankstations om hun foodformules te vernieuwen en meer vers te gaan verkopen.

Mooi thuis uit eten
'Uit eten thuis’ is een populaire trend. Mensen willen vaker in huiselijke kring, met familie of vrienden, culinair genieten. Gevolg is dat assortiment culinaire maaltijden en maaltijdcomponenten in de supermarkt groeit.

Prijs-waarde
De consument kiest voor een steeds scherpere prijs-waardeverhouding. Lekker, gezond en betaalbaar eten is de trend. Wie daar met een herkenbaar concept op inspeelt, kan zijn bedrijfsvoering rendabel maken. Traditionele restaurants (zowel Nederlandse als Chinese) verliezen terrein, ten koste van fastserviceformules en eetcafés.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: