Horeca scoort dikke voldoendes

12 maart 2012 |
Horeca scoort dikke voldoendes

De horeca krijgt hoge rapportcijfers voor service, kwaliteit en prijs. Frits Spangenberg van Motivaction: “De horeca is een smeermiddel voor de samenleving.”

Nederlanders zijn zeer tevreden over de horeca en komen er graag blijkt uit de Mentality-meting 2011 die onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland uitvoerde.

Gastvrij en veilig
Driekwart van de Nederlanders ervaart de horeca als een gastvrije en veilige plek. Vooral de service/gastvrijheid in de horeca scoort hoog met een 8,1. Slechts 2 procent geeft een onvoldoende.

Restaurants en eetcafés meest bezocht
De ruim 1.300 deelnemers aan het onderzoek gaven aan dat ontspanning en gezelligheid voor hen de belangrijkste redenen voor een horecabezoek zijn. Het liefst bezoeken zij restaurants en eetcafés; 44 procent bezoekt maandelijks een restaurant, ruim een derde een eetcafé.

Snackbar meest populair onder fastservice
In de sector fastservice is de snackbar het meest populair: meer dan de helft brengt er minstens één keer per maand een bezoek, gevolgd door het fastfoodrestaurant (34 procent). De mening van de Nederlanders over al deze eetgelegenheden is zeer positief. Zij beoordeelden de kwaliteit van de gerechten met een 8.2.

Prijsbewust
De Nederlandse consument let op de prijs; bijna 80 procent van de ondervraagden geeft aan dat de prijs meespeelt bij het maken van een keuze voor een restaurant. En over deze prijs zijn zij tevreden, deze wordt beoordeeld met een 7,8.

Nieuwe zaken op aanraden bekenden
Nieuwe horecagelegenheden worden door de meeste Nederlanders (82 procent) bezocht op aanraden van vrienden en familie.

Voorbeeldfunctie horeca
De horeca wordt ervaren als een veilige omgeving: 74 procent van de uitgaanders voelt zich veilig tijdens een bezoek aan een horecagelegenheid. Iets meer dan een derde van de Nederlanders is van mening dat de horeca overlast veroorzaakt, hoewel zij niet per se spreken uit persoonlijke ervaring. Bijvoorbeeld geluidsoverlast of zwerfafval.

Maatschappelijke taak
Nederlanders zien daarnaast een belangrijke maatschappelijke taak weggelegd voor de horeca. Zo vinden zij dat de horeca de gezonde levensstijl voor Nederlanders moet bevorderen en dat de horeca het gebruik van duurzame en biologische producten moet stimuleren. Volgens hen doet de horeca niet genoeg aan het tegengaan van alcoholmisbruik.

Smeermiddel samenleving
Frits Spangenberg van Motivaction: “De horecasector speelt niet alleen een hoofdrol wat betreft gastvrijheid en werkgelegenheid, maar ook als het gaat om verantwoord alcoholgebruik en sociaal maatschappelijk gedrag. De horeca is een smeermiddel voor de samenleving.”

Hotel en disco minst bezocht
Drinkgelegenheden zijn populair bij de Nederlanders, meer dan een derde (38 procent) bezoekt minstens een keer per maand een café of bar. 17 procent van de respondenten geeft aan maandelijks een discotheek te bezoeken en zo´n 15 procent geeft aan een keer per maand een hotel te bezoeken om er te overnachten of voor een ontmoeting.

Horeca als werkgever?
Een kwart van de ondervraagden wil graag in de horeca werken. Werken in de horeca wordt als aantrekkelijk gezien door met name Nederlanders onder de 25 jaar. Zo´n 18 procent van de ondervraagden zou zelf een bedrijf willen starten.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: