Horeca scoort dikke voldoendes

12 maart 2012 |
Horeca scoort dikke voldoendes<

De horeca krijgt hoge rapportcijfers voor service, kwaliteit en prijs. Frits Spangenberg van Motivaction: “De horeca is een smeermiddel voor de samenleving.”

Nederlanders zijn zeer tevreden over de horeca en komen er graag blijkt uit de Mentality-meting 2011 die onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland uitvoerde.

Gastvrij en veilig
Driekwart van de Nederlanders ervaart de horeca als een gastvrije en veilige plek. Vooral de service/gastvrijheid in de horeca scoort hoog met een 8,1. Slechts 2 procent geeft een onvoldoende.

Restaurants en eetcafés meest bezocht
De ruim 1.300 deelnemers aan het onderzoek gaven aan dat ontspanning en gezelligheid voor hen de belangrijkste redenen voor een horecabezoek zijn. Het liefst bezoeken zij restaurants en eetcafés; 44 procent bezoekt maandelijks een restaurant, ruim een derde een eetcafé.

Snackbar meest populair onder fastservice
In de sector fastservice is de snackbar het meest populair: meer dan de helft brengt er minstens één keer per maand een bezoek, gevolgd door het fastfoodrestaurant (34 procent). De mening van de Nederlanders over al deze eetgelegenheden is zeer positief. Zij beoordeelden de kwaliteit van de gerechten met een 8.2.

Prijsbewust
De Nederlandse consument let op de prijs; bijna 80 procent van de ondervraagden geeft aan dat de prijs meespeelt bij het maken van een keuze voor een restaurant. En over deze prijs zijn zij tevreden, deze wordt beoordeeld met een 7,8.

Nieuwe zaken op aanraden bekenden
Nieuwe horecagelegenheden worden door de meeste Nederlanders (82 procent) bezocht op aanraden van vrienden en familie.

Voorbeeldfunctie horeca
De horeca wordt ervaren als een veilige omgeving: 74 procent van de uitgaanders voelt zich veilig tijdens een bezoek aan een horecagelegenheid. Iets meer dan een derde van de Nederlanders is van mening dat de horeca overlast veroorzaakt, hoewel zij niet per se spreken uit persoonlijke ervaring. Bijvoorbeeld geluidsoverlast of zwerfafval.

Maatschappelijke taak
Nederlanders zien daarnaast een belangrijke maatschappelijke taak weggelegd voor de horeca. Zo vinden zij dat de horeca de gezonde levensstijl voor Nederlanders moet bevorderen en dat de horeca het gebruik van duurzame en biologische producten moet stimuleren. Volgens hen doet de horeca niet genoeg aan het tegengaan van alcoholmisbruik.

Smeermiddel samenleving
Frits Spangenberg van Motivaction: “De horecasector speelt niet alleen een hoofdrol wat betreft gastvrijheid en werkgelegenheid, maar ook als het gaat om verantwoord alcoholgebruik en sociaal maatschappelijk gedrag. De horeca is een smeermiddel voor de samenleving.”

Hotel en disco minst bezocht
Drinkgelegenheden zijn populair bij de Nederlanders, meer dan een derde (38 procent) bezoekt minstens een keer per maand een café of bar. 17 procent van de respondenten geeft aan maandelijks een discotheek te bezoeken en zo´n 15 procent geeft aan een keer per maand een hotel te bezoeken om er te overnachten of voor een ontmoeting.

Horeca als werkgever?
Een kwart van de ondervraagden wil graag in de horeca werken. Werken in de horeca wordt als aantrekkelijk gezien door met name Nederlanders onder de 25 jaar. Zo´n 18 procent van de ondervraagden zou zelf een bedrijf willen starten.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: