Hoe verkoop je meer wijn?

22 april 2016 |
Hoe verkoop je meer wijn?<

Waar moet een wijnkaart aan voldoen? En hoe kun je meer wijn verkopen? Over deze en andere wijnvragen spraken we met Geert Jan Cazemier,
sales director van IC-Wines.

Foto: Geert Jan Cazemier

Smaak
Volgens Cazemier is het belangrijk om de wijnkaart in te richten op smaaktype. “Smaak is uiteindelijk het belangrijkste. Gebruik dit dus ook als leidraad op je wijnkaart en niet de prijs van de wijn of een rangschikking per wijngebied. Daarnaast is het belangrijk om een wijnkaart op maat te hebben die precies past bij je restaurantconcept. Elk concept is namelijk anders en elk bedrijf heeft een andere doelgroep.”

Keuze en advies
Geert Jan vertelt ook dat het belangrijk is om gasten keuze te bieden en hen te adviseren. “Wanneer je personeel gasten kan adviseren, leidt dit tot meer verkoop. Belangrijk is dus om te investeren in kennis van je personeel. Wanneer ze er ook nog een persoonlijke touch aan kunnen geven, is het helemaal goed. Daarnaast zie je dat er steeds meer wijnen per glas worden verkocht. Ik raad dan ook aan om minstens zes wijnen per glas te verkopen.”

Bespaar niet op kwaliteit
Cazemier vindt het daarnaast belangrijk dat ondernemers kiezen voor kwaliteit. “Met wijn houdt het een keer op. Kies voor kwaliteitswijn waar iemand nog een glas, of liever nog een fles, van wil bijbestellen. Uiteindelijk verdien je hier meer aan. Maak je wijn per glas 20 cent duurder en je kunt een fles wijn van een euro meer inkopen. Ook zou ik stoppen met de benaming huiswijn. Hierdoor klinkt het namelijk alsof je maar één soort wijn hebt en gasten willen, zeker tegenwoordig, kunnen kiezen. Wijnen per glas kun je het beste achterin je wijnkaart zetten, zodat de gast eerst door de wijnkaart bladert en wellicht al een wijn per fles heeft gevonden die hem bevalt. ”

Calculeer klantvriendelijk
“Vroeger ging een wijn gemiddeld 3,5 keer over de kop plus 21 procent btw. Dit is niet meer van deze tijd met de wat duurdere flessen. Op papier behaal je met deze methodiek de beste marge. In de praktijk verkoop je zelden een duurdere fles. De gast van nu is prijsbewust en zeker niet op zijn achterhoofd gevallen. Werk bijvoorbeeld met een vaste opslag: op een goedkopere fles wil ik x verdienen, op een middelrange fles y en op een duurdere fles z. Maak de prijzen niet buitenproportioneel. Je merkt namelijk dat gasten vanaf de crisis een stap terug hebben gedaan. Waar ze vroeger een dure fles wijn kochten, kiezen ze nu voor een fles huiswijn en de gasten die voorheen kozen voor een fles huiswijn, kiezen nu voor een glas. Daarom kun je het beste focussen op wijn per glas. Gasten kiezen hiervoor in verband met de prijs en omdat ze meerdere wijnen willen proberen.”

Vormgeving van de wijnkaart
Bij de vormgeving van de wijnkaart zijn volgens Geert Jan een aantal zaken van belang. “Kies voor een leesbaar lettertype en vergeet niet alles te vermelden. Maak de omschrijving echter niet te complex, de wijnen moeten toegankelijk blijven. Smaak moet de basis zijn waarop de kaart is opgebouwd en probeer je personeel actief bij de wijnkaart te betrekken. Ten slotte is het belangrijk om je kaart niet te uitgebreid te maken. Bezorg je gast geen keuzestress!”

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Mensen
Rosalie Theunissen winnaar Klasbak Trofee 2019

Op maandag 24 juni ontving Rosalie Theunissen tijdens het Slotdiner van Tour Culinair in sterrenrestaurant One in Roermond de Klasbak Trofee 2019. Met het jaarlijks uitreiken van de Trofee willen Tour Culinair en SVH het belang van het overdragen van vakkennis in de horeca positief onder de aandacht...

Column David Bakker
Column: De stiekeme vegetariër

We hebben ze allemaal wel eens. Van die vragen. Wie ben ik? Waar wil ik naartoe? Wie is de typische Nederlander? Pas ik daarbij? Nu heb ik sterk het idee dat de horeca ook in zo een soort identiteitscrisis zit. Er komen sterk twee stromingen op die eigenlijk niet met elkaar te rijmen vallen: Vega...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 38(!) graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Vanwege het personeelstekort zijn sommige bedrijven zelfs genoodzaakt om dicht te gaan. Zonde natuurlijk. Met deze tips a...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Horecaexploitant, gedraag je!

Wie bedrijfsmatig alcohol mag schenken, komt een bepaalde verantwoordelijkheid toe. Althans, dat vindt de wetgever. Als leidinggevende van een kroeg of als slijter moet je in staat zijn om klanten op de naleving van de waarden en normen van de Drank- en Horecawet aan te spreken. Kennelijk is dat nie...

Tech Advertorial
Een goede betaalervaring is essentieel voor u en uw gasten

Pinbetalingen zijn al jaren in opmars. De ontwikkeling van contactloos betalen heeft dit nog verder versterkt. Ook de horecaondernemers profiteren meer en meer van de gemakken van digitaal afrekenen. Wij vragen ons af welke ontwikkelingen relevant zijn voor horecaondernemers. Hoe willen toekomstige ...

Awards
Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca van start

De jaarlijkse wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is op maandag 24 juni weer van start gegaan. De door Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) georganiseerde wedstrijd draagt een steentje bij aan de kwaliteitsverbetering van opleiden in de horeca en geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: