Hoe groot is de impact van het coronavirus op de toeristensector?

4 februari 2020 | Redactie

Vorige week heeft de Chinese overheid reisbeperkingen opgelegd aan de eigen bevolking om verdere verspreiding van het coronavirus te beperken. Dat is slecht nieuws voor het toerisme wereldwijd.

Volgens persbureau Bloomberg maakten in 2018 maar liefst 163 miljoen Chinezen een reis naar het buitenland. Daar waren ze goed voor meer dan 30 procent van de toeristische bestedingen. Zal het wegblijven van Chinese toeristen ook voor de Nederlandse winkeliers en horeca zo’n aderlating zijn?

SARS

Ten tijde van de SARS-uitbraak in 2003 was het aandeel van de Chinese economie nog maar 4 procent van wereldeconomie. Inmiddels is dat 16 procent. Als het coronavirus de Chinese economie voor langere tijd lamlegt, heeft dat dus een veel grotere invloed op de wereldeconomie dan in 2003. Met het toenemen van de welvaart zijn de Chinezen meer buitenlandse reizen gaan maken. Ze komen niet alleen voor cultuur, maar spenderen vooral veel aan luxe consumentenproducten. Thuis in China moeten ze voor bekende merken veel meer betalen. Chinese toeristen staan ook in Nederland bekend als enthousiaste shoppers. Vooral bij diamantairs en in luxe modezaken en warenhuizen in Amsterdam zijn Chinezen graag geziene gasten. Ondanks de sterke groei van het inkomend toerisme vanuit China in de afgelopen jaren, is het aandeel Chinezen nog klein ten opzichte van het totaal aantal buitenlanders dat Nederland bezoekt.

Uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vorig jaar ruim 300.000 Chinezen naar Nederland kwamen en hier zo’n 530.000 keer overnachtten. Dat is respectievelijk 1,9 en 1,7 procent van het totaal aantal buitenlandse toeristen en overnachtingen.

32,5 miljard

Het is nog zeer onzeker hoelang de reisbeperkingen zullen duren. Maar wat zouden de gevolgen zijn wanneer er een jaar lang geen Chinese toeristen naar Nederland zouden komen? Alle buitenlandse toeristen besteedden volgens het CBS in 2018 maar liefst 32,5 miljard euro aan horeca en retail in Nederland. Per toerist is dat gemiddeld 2.214 euro tijdens het verblijf. Maar de Chinese toerist is niet gemiddeld. Volgens NBTC Holland Marketing gaven Chinese toeristen per verblijf in 2016 zo’n 75 procent meer uit dan de gemiddelde toerist. Dit zou betekenen dat de horeca en detailhandel met het wegblijven van 300.000 Chinezen in een jaar tijd zo’n 1 miljard euro zou mislopen. Dat is ruim 2 procent van de jaaromzet in de horeca en detailhandelsbranches als mode, warenhuizen en juweliers, hoewel dit percentage voor enkele winkeliers best eens fors hoger kan liggen.

Geluk bij een ongeluk

Al met al lijkt de bijdrage van Chinezen aan de omzet van de toeristische sector in Nederland niet zo groot als Bloomberg schetst. Dit geldt ook voor Amsterdam, waar ongeveer de helft van de Chinezen overnacht. Het aandeel Chinese toeristen binnen het totaal van de buitenlandse toeristen dat in de hoofdstad overnacht, is gelijk aan het landelijk gemiddelde. Een grote kanttekening bij deze berekening is bovendien dat die is gebaseerd op de aanname dat de Chinezen een heel jaar wegblijven. Zo ver is het nog lang niet. Voorlopig is het een geluk bij een ongeluk dat het aantal Chinese toeristen in de wintermaanden grofweg de helft lager is dan in de zomermaanden (zie onderstaand figuur). Dus als de crisis tot enkele maanden beperkt blijft, is het verlies voor de toeristische sector klein, al zal een enkele juwelier, restauranthouder of hoteleigenaar hier wellicht anders over denken. Toch is het algemene beeld dat de 30 procent uit het bericht van Bloomberg voor Nederland minstens een factor tien kleiner is. Dat komt doordat Chinezen, net als de meeste mensen, vooral in hun eigen regio op vakantie gaan.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: