Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

21 november 2019 | Thijs Jacobs

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op de 3 Nederlanders. Dit blijkt uit de Vegamonitor 2019, een jaarlijks onderzoek van Natuur & Milieu naar het eetgedrag van Nederlanders.

Met de Vegamonitor onderzoekt Natuur & Milieu het eetgedrag van Nederlanders en hun houding ten aanzien van vlees, vis of vegetarisch eten. Met name jongeren (16 - 40 jaar) maken zich zorgen over de impact van de vleesindustrie op het milieu. Deze generatie eet vaker vegetarisch en bijna de helft steunt het principe dat de milieuschade van vlees in de verkoopprijs moet worden doorberekend. 62% van alle respondenten stelt dat minder vlees de norm wordt, vorig jaar was dit nog 52%.

Klimaat en natuur

‘Goed nieuws’, zegt Dorien Ackerman van Natuur & Milieu. ‘De norm ten aanzien van vleeseten verandert. Het merendeel van de mensen beseft zich dat een dag geen vlees eten, helpt voor het klimaat en de natuur. En jongeren lopen daarin glorieus voorop. De totale vleesconsumptie in ons land neemt nog niet af. Maar deze peiling geeft goede hoop op een kentering.’

Vlees eten: eerder uitzondering dan regel

Gemiddeld eten Nederlanders 4 tot 5 dagen per week vlees, 1 dag per week vis, en 1 dag vegetarisch. 40% van de mensen denkt de komende vijf jaar minder vlees te gaan eten. Steeds meer mensen denken dat vlees eten eerder uitzondering wordt dan regel (21% in 2019,  17% in 2018). Kiezen mensen voor vegetarisch eten, dan zijn kaas, vleesvervangers en ei de favorieten. Klimaat is een belangrijk motief om minder vlees te eten. Gewoonte en routine spelen bij vleeseters een grote rol.

Buiten de deur: vegetarisch aanbod te karig

Buiten de deur dineren betekent voor de meeste Nederlanders vlees of vis eten (84%). Maar dit zou anders kunnen zijn, wanneer horeca meer alternatieven voor vlees zouden aanbieden. De helft van de Nederlanders vindt het huidige aanbod vegetarische gerechten in de horeca namelijk te beperkt. Restaurants zouden beter hun best mogen doen voor een betere balans, vlees, vis en vegetarisch op de kaart.

Gezin bepalend

Zoals bekend: mannen zijn grotere vleesminnaars dan vrouwen. Mannen eten gemiddeld meer dagen in de week vlees. Meer vrouwen dan mannen zijn van plan hun vleesconsumptie te verminderen. Opvallend: gezin en de partner zijn zowel voor mannen als vrouwen de reden om hun eigen voorkeur aan te passen. Mannen geven aan door hun gezin vaker vegetarisch te eten, voor vrouwen is het gezin de reden om vaker vlees te eten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Internationaal Michelin
De Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork lanceren een internationale strategische partnership 

De Michelin Gids heeft zijn krachten gebundeld met TripAdvisor en TheFork. Zij verbreden hiermee het aanbod voor gasten om een ideale dinerervaring te vinden, evenals een verbeterde toegang tot een bredere keuze aan hoogwaardige restaurants over de hele wereld. Michelin en TripAdvisor, met docht...

Awards Events Culinair
Gault&Millau 2020: Soenil Bahadoer beste chef, nog 16 winnaars

Soenil Bahadoer van De Lindehof in Nuenen is door Gault&Millau uitgeroepen tot Chef van het Jaar. Dit gebeurde tijdens de presentatie van de culiniare gids vanmiddag in Amsterdam. "Wat chef Soenil Bahadoer zo bijzonder maakt, is niet in een paar woorden te vatten, maar des te beter te ervar...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: