Franchise kent grote uitdagingen

18 juni 2015 |
Franchise kent grote uitdagingen

De veranderkracht van franchiseformules wordt sterk op de proef gesteld door technologische ontwikkelingen. Hierdoor verkorten productlevenscycli en
ontstaan grote kansen voor nieuwe toetreders. Het antwoord van franchisegevers ligt in investeren in het aanpassingsvermogen van de formule. Transparantie voor franchisenemers, het op één lijn brengen van belangen, het toedelen van een duidelijke rol aan franchisenemers bij de verandering en het benoemen van de dynamiek in contracten zijn onderdelen daarvan. Dit stelt het ING Economisch Bureau in de publicatie ‘Maak uw franchiseformule futureproof’.

Aanpassing van businessmodellen in franchise

Technologische vooruitgang schudt de structuur van de economie flink op.

E-commerce zorgt voor verandering in de winkelstraat.

Flexibilisering van de arbeidsmarkt en verdere automatisering beïnvloeden het businessmodel van zakelijke dienstverleners. Dit betekent dat veel franchiseformules er tussen nu en drie tot vijf jaar anders uit moet kunnen zien.

Merkvastheid is voorbij
De tijd waarin het merk en de formule langjarig vaststonden, is voor de meeste franchiseformules voorbij. Bij het integreren van nieuwe verkoopkanalen zoals een webshop, verandering in het verdienmodel en investeringen in vestigingen kunnen belangentegenstellingen binnen de formule echter roet in het eten gooien.

Franchisegever zit achter het stuur
Bij het realiseren van verandering beschikken franchisegevers over een hoop ‘knoppen’ om merk en formule mee aan te sturen. Het belang van het doorontwikkelen van de formule wordt ook onderkend in de recente Nederlandse Franchise Code. Daarin staat expliciet dat de franchisegever en -nemers een gedeelde verantwoordelijkheid hebben wanneer het op actualisatie en ontwikkeling van de formule aankomt.



Actiepunten voor franchisegevers die aansturen op verandering
“Verandering realiseren is een kerntaak van franchisegevers”, stelt Esthrella Khouw, ING manager Zakelijke Arrangementen. “Het doorontwikkelen van de formule betekent werk aan de winkel, want het gaat niet alleen om het verdienmodel van de franchisegever maar ook om dat van de ondernemers” aldus Khouw.

Bij franchisegevers die hun businessmodel tegen het licht houden verdienen vier actiepunten aandacht.
1. Wees helder en transparant richting franchisenemers over de noodzaak, en de effecten, van doorontwikkeling van de formule.
2. Zorg dat de belangen van franchisegever en -nemers zoveel mogelijk op een lijn zitten. Investeer in de onderlinge relatie wanneer veranderingen aanstaande zijn.
3. Geef franchisenemers een duidelijke rol bij de verandering. Die rol kan bijvoorbeeld ideeën-aandrager, medefinancier en/of uitvoerder zijn.
4. Bespreek met juristen waar flexibiliteit in de franchiseovereenkomst kan worden ingebouwd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
''De eerste doorgroeimogelijkheid is een feit''

Familierestaurant Midas uit Woerden heeft de knop omgezet en is in deze tijd volledig gaan bezorgen naar particulieren via hun cateringlocatie. Nieuwe fietsen en auto’s erbij én een nieuw filiaal in Berkel en Rodenrijs. Door een nieuw filiaal te openen en een kleine steun van de overhei ...

Achtergronden Internationaal
Just Eat Takeaway gaat supermarktartikelen leveren

Lieferando.de opent zijn deuren voor de levering van supermarkten. Hierdoor is het voor meer dan 12 miljoen gebruikers mogelijk om bijna alles met betrekking tot voedsel en geselecteerde supermarktartikelen te bestellen. Verwacht wordt dat de leveringen gemiddeld 20-30 minuten zullen duren. Het bedr ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: voorsorteren op de toekomst

Ik ben druk met offertes opvragen. Voor een klant die een complexe website moet laten bouwen. En voor wat renovatiewerk aan een ‘oude dame’, een huis uit 1906. Het is een pittige zoektocht om de juiste leveranciers te vinden die de klus kunnen klaren. Je komt de gekste dingen tegen al ...

Gastronomie
Restaurant Intens haalt sterrenkwaliteit in huis

Positieve energie doorgeven en in verbinding blijven met je medewerkers en je gasten. Dát is in coronatijd, als je hotel en restaurant gesloten is, best een uitdaging. Je kunt er dan voor kiezen om bij de pakken neer te gaan zitten óf je denkt in kansen en mogelijkheden. Restaurant Int ...

Corona
Terrassen per 19 mei open van 6 tot 20 uur

De terrassen mogen vanaf aanstaande woensdag 19 mei vanaf 06.00 uur tot 20.00 uur open. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Met de verruiming van de openingstijden van de terrassen hebben horecaondernemers meer mogelijkheden om ook diner op de terrassen te draaien ...

Interview
''Positief vooruit blijven kijken naar de toekomst''

Pablo van Dick (openingsfoto), Linda Hogerhorst en Hertzog Olivier (foto onderaan artikel) runnen het restaurant Eet-Lokaal aan de Markt-Wittenburgstraat in Zevenaar. De horeca, die voor een lange tijd gesloten was, mag sinds 28 april 2021 weer gedeeltelijk open. Pablo van Dick en Hertzog Olivier ve ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: