Franchise kent grote uitdagingen

18 juni 2015 |
Franchise kent grote uitdagingen<

De veranderkracht van franchiseformules wordt sterk op de proef gesteld door technologische ontwikkelingen. Hierdoor verkorten productlevenscycli en
ontstaan grote kansen voor nieuwe toetreders. Het antwoord van franchisegevers ligt in investeren in het aanpassingsvermogen van de formule. Transparantie voor franchisenemers, het op één lijn brengen van belangen, het toedelen van een duidelijke rol aan franchisenemers bij de verandering en het benoemen van de dynamiek in contracten zijn onderdelen daarvan. Dit stelt het ING Economisch Bureau in de publicatie ‘Maak uw franchiseformule futureproof’.

Aanpassing van businessmodellen in franchise

Technologische vooruitgang schudt de structuur van de economie flink op.

E-commerce zorgt voor verandering in de winkelstraat.

Flexibilisering van de arbeidsmarkt en verdere automatisering beïnvloeden het businessmodel van zakelijke dienstverleners. Dit betekent dat veel franchiseformules er tussen nu en drie tot vijf jaar anders uit moet kunnen zien.

Merkvastheid is voorbij
De tijd waarin het merk en de formule langjarig vaststonden, is voor de meeste franchiseformules voorbij. Bij het integreren van nieuwe verkoopkanalen zoals een webshop, verandering in het verdienmodel en investeringen in vestigingen kunnen belangentegenstellingen binnen de formule echter roet in het eten gooien.

Franchisegever zit achter het stuur
Bij het realiseren van verandering beschikken franchisegevers over een hoop ‘knoppen’ om merk en formule mee aan te sturen. Het belang van het doorontwikkelen van de formule wordt ook onderkend in de recente Nederlandse Franchise Code. Daarin staat expliciet dat de franchisegever en -nemers een gedeelde verantwoordelijkheid hebben wanneer het op actualisatie en ontwikkeling van de formule aankomt.



Actiepunten voor franchisegevers die aansturen op verandering
“Verandering realiseren is een kerntaak van franchisegevers”, stelt Esthrella Khouw, ING manager Zakelijke Arrangementen. “Het doorontwikkelen van de formule betekent werk aan de winkel, want het gaat niet alleen om het verdienmodel van de franchisegever maar ook om dat van de ondernemers” aldus Khouw.

Bij franchisegevers die hun businessmodel tegen het licht houden verdienen vier actiepunten aandacht.
1. Wees helder en transparant richting franchisenemers over de noodzaak, en de effecten, van doorontwikkeling van de formule.
2. Zorg dat de belangen van franchisegever en -nemers zoveel mogelijk op een lijn zitten. Investeer in de onderlinge relatie wanneer veranderingen aanstaande zijn.
3. Geef franchisenemers een duidelijke rol bij de verandering. Die rol kan bijvoorbeeld ideeën-aandrager, medefinancier en/of uitvoerder zijn.
4. Bespreek met juristen waar flexibiliteit in de franchiseovereenkomst kan worden ingebouwd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Chefs Culinair
Nieuwe docu-serie met Nederlandse sterrenchefs

De kook-tv-zender njam! lanceert op de Nederlandse televisie een unieke serie over Nederlandse sterrenchefs: De Sterrenkaart. De serie trapt af op zondag 1 maart met de eerste aflevering met Joris Bijdendijk, chefkok van het veelgelauwerde restaurant RIJKS. Mix van chefs In elke aflevering sta...

Bier Achtergronden
Alcoholvrij bier en speciaalbier voor tiende jaar op rij in de lift

De consumptie van speciaalbier en alcoholvrij bier laat voor het tiende jaar op rij groei zien. Pils blijft veruit de grootste biercategorie en is net zoals de totale markt stabiel ten opzichte van 2018. Consumenten variëren tegenwoordig veel meer in hun bierkeuze. Speciaalbier is in vele smake...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Drinks Marketing
Wat doe jij met Wereld Whisky dag?

Op vrijdag 27 maart vieren wij met z’n allen ‘Wereld Whisky Dag’. De dag waarop wij onze tulpvormige glazen uit de kast halen, halfvol schenken om vervolgens te proosten met elkaar. Overal op de wereld vinden er evenementen plaats, ook in Nederland dus. Dit evenement kun je zelf or...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: