Foursquare de toekomst voor ondernemers

14 april 2010 |

Als horeca-onderneming loopt u tegenwoordig heel wat klanten mis als u niet met een website op het internet te vinden bent. De kwaliteit van de websites laat ook wat te wensen over, zo denkt men met een paar ‘slechte’ foto’s, een menu in pdf formaat en de vermelding van openingstijden en telefoonnummer klaar te zijn. Het internet moet serieuzer genomen worden door horecaondernemers, aangezien men met de nieuwste hypes zoals Facebook, en Twitter meer klanten kan bereiken. Het hippe spelletje Foursquare uit Amerika lijkt zelfs nog beter te werken.

De klant bereiken
Met een goede advertentie in een blad of zelfs online bereikt u klanten steeds minder goed en het kost u ook nog eens veel geld. Zou het niet geweldig zijn als u uw huidige klanten voor u kunt laten werken? Dit gaat dan niet via de ouderwetse manier van mond-tot-mond reclame, maar via internet. Ook internetspelletjes zoals Foursquare helpen u uw klantenkring via-via snel uit te breiden.

Foursquare
Het idee achter het spelletje Foursquare is dat men via het mobieltje aan kan geven in welk openbaar gebouw hij of zij op dat moment is. Elke keer als een persoon ‘incheckt’ krijgt deze punten toegekend en krijgen zijn of haar vrienden, die ook aangesloten zitten op Foursquare, een berichtje waar die persoon is. Deze applicatie zorgt ervoor dat mensen vaker op deze locaties komen en dat hun netwerk ook langs komt. Zeker omdat de speler extra status krijgt als hij of zij ergens het vaakst komt. Een nieuwe bar of restaurant wordt zo makkelijker ontdekt.

Toekomst
Omdat Foursquare zo populair is bestaat er nu ook al een Nederlandse variant. En dat het een succes is blijkt uit de berichten dat verschillende horecaondernemingen inspelen op de Foursquare gebruiker. Zo verloot Hotel Arena in Amsterdam, bijvoorbeeld, elke maand een gratis overnachting onder de mensen die het meest bij ze inchecken. Deze voorlopers in de horeca zien nu al de voordelen van hoe internet voor hen kan werken, met dank aan dit spelletje.


Nienke van Haasteren

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: