Fernando Jonker: Dagboek van een chef en ondernemer in crisistijd, deel 2

20 maart 2020 | Fernando Jonker

Afhalen en bezorgen dus. In mijn dagboek van gisteren schreef ik hoe we tot dit besluit waren gekomen. Nu is de uitdaging hoe we dat logistiek gaan aanpakken. We weten al vanaf maandagmiddag dat we dit gaan doen, maar ik heb nog geen pan aangeraakt. Bestellingen opnemen, verwerken, routing bepalen, inkoop bepalen, koeriers regelen, de ontwikkelingen in de gaten houden... We zijn meer een logistiek bedrijf dan een restaurant.

Maar zo komt het er uit te zien: we volgen de richtlijnen van het RIVM. Dus heb ik het restaurant in parties opgedeeld. Ook de mis en place hebben we per persoon verdeeld. Rutger (sous-chef) pakt zijn eigen partie; hij doet de mise en place en snijdt, ik maak de gerechten af en Mark verpakt het en verkoopt het aan de deur. In deze opstelling kunnen we ruimschoots 1,5 meter van elkaar bewaren en goed werken.

We gebruiken dus het restaurantgedeelte als soort productiekeuken. Mensen die komen halen betalen contactloos met de pin, mensen die hun maaltijd bezorgd willen hebben, betalen op de dag van bezorging met een tikke. In de ochtend sturen we een reminder met de rekening. Dat doen we per dag om te voorkomen dat, als Rutte toch besluit het land dicht te gooien, we geen geld retour hoeven te storten.

We werken in drie ‘bezorgshifts’: van zes tot half zeven, van half zeven tot zeven uur en van zeven tot half acht. Zo halen we wat druk bij onszelf weg en kunnen we het beter verdelen. Het is mooi om te zien dat toen we bekendmaakten dat we gingen bezorgen, mensen zich spontaan vrijwillig bij ons meldden om voor ons te rijden. Koeriers genoeg! Voor de mensen die komen halen hebben we papieren zakjes waarin we de maaltijden verpakken. Ook hebben we het menu dat we volgende week gaan hanteren uitgeprint en die geven we mee in de papieren zak. Zo blijft iedereen op de hoogte van wat we doen... Niemand weet nu hoe lang dit gaat duren. 

In het dagboek van gisteren beschreef ik waarom we hebben gekozen voor ‘comfort food.’ Op zaterdag gaan we het echter anders doen, toch de traditionele dag dat mensen uit eten willen. Een speciaal driegangen verrassingsmenu. En het mooie is: we zetten de mensen thuis aan het werk. Ieder element van het menu verpakken we apart, zodat de mensen thuis de borden nog moeten opmaken. Ik maak een filmpje (die ik ook via deze blog wil gaan posten) over hoe het gerecht opgemaakt hoort te worden zodat de mensen thuis dat zelf kunnen doen. We dagen mensen uit om het resultaat via social media met ons te delen. Degene die het mooiste bord heeft opgemaakt, krijgt bij ons een tegoedbon. Mensen zitten verplicht thuis en vervelen zich te pletter. Ik denk dat ik ze op deze manier nog een beetje een uitdaging mee kan geven.

Morgen ga ik met mijn dochters inkopen doen voor het dessert. Mascarpone en lange vingers, dan weet jij wel wat ik ga maken. Morgen een nieuwe blog!

Iedereen ontzettend veel sterkte en wijsheid toegewenst! #HorecaBeStrong

Fernando Jonker is chef en mede-eigenaar van Fernando's uit Alkmaar. Samen met zijn compagnon Mark Zomers bestiert hij Fernando's sinds oktober 2017. Iedere dag schrijft Fernando een blog over zijn ervaringen als chef en ondernemer in crisistijd. Naast zijn blog schrijft Fernando columns voor De RestaurantKrant. Lees zijn columns hier.

Deel 1 van zijn dagboek is hier te lezen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Nice 'n Easy
''Natuurlijk kopen we weleens voorgesneden uitjes in''

Of je convenience- of gemaksproducten gebruikt in de keuken is vaak afhankelijk van het type restaurant waarin je werkt en welke volumes je draait. We benaderden verschillende chefs die in uiteenlopende restaurants werken en zij vertellen je meer over hoe zij werken. Peter Postma is chef-kok en m...

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: