Europa kritisch over toilethygiëne

11 april 2013 |
Europa kritisch over toilethygiëne<

Toilethygiëne in de Europese horeca krijgt van haar bezoekers geen hoog cijfer. Acht van de tien Europeanen geeft aan toiletruimtes in restaurants en hotels vies te vinden. Maar ook bars
(33 procent), clubs (26 procent) en fastfood restaurants (22 procent) blijken een slechte hygiëne te hebben.

Bars en tankstations
In Nederland zijn het vooral bars en tankstations die een vieze indruk achterlaten. Bijna 70 procent gaat liever niet naar het toilet wanneer deze vies is. Deze cijfers komen voort uit onderzoek van Tork naar toiletgewoonten en hygiëne onder ruim achtduizend Europeanen.

De top vier ergernissen
De top vier ergernissen van horecatoiletten volgens Nederlanders zijn:
1. Vies toilet (89 procent)
2. Slechte geur (59 procent)
3. Vieze vloer (57 procent)
4. Ontbreken toiletpapier (50 procent)

De top vier waarderingen
Producten die Nederlanders het meest waarderen op een horecatoilet zijn:
1. Toiletpapier (75 procent)
2. Zeep (48 procent)
3. Papieren handdoekjes (45 procent)
4. Desinfectie gel (42 procent)

Cijfers uit het onderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat 84 procent van de Nederlanders ontevreden is met de hygiëne van horecatoiletten. De Finnen (93 procent) zijn het minst te spreken over de hygiëne op horecatoiletten, gevolgd door de Zweden (88 procent) en de Fransen (88 procent). Twee derde van de Nederlanders waardeert de horecatoiletten in eigen land meer dan de voorzieningen in het buitenland.

Het onderzoek
In het survey-onderzoek, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Cint/Snabba Svar in opdracht van Tork, werden 8.181 Europese respondenten ondervraagd over hun beleving van de hygiëne van horecatoiletten. De landen Zweden, Finland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Polen, België en Nederland zijn opgenomen in het onderzoek.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: