Eindhoven fastfoodhoofdstad van Nederland

11 januari 2019 | Thijs Jacobs

Met een veranderende bevolkingssamenstelling en een groeiend aantal buitenlandse gasten wordt Eindhoven steeds internationaler. Dit leidt tot een groeiende diversiteit aan voorkeuren op het gebied van eten en drinken. Iets waar de stad onvoldoende op inspeelt met een vrij eenzijdig aanbod Food & Beverage (F&B). Met 13% van het aanbod heeft Eindhoven veruit het grootste aandeel fastfoodrestaurants in vergelijking met andere steden in Nederland. Dit blijkt uit het winkelmarktrapport Eindhoven van vastgoedadviseur Colliers International.

Veel fastfoodrestaurants

Langzaamaan transformeert Eindhoven. Het eerste vijfsterrenhotel is geopend en er wordt flink geïnvesteerd in talloze gebouwen in de binnenstad. Toch staat de stad vooral bekend als een bestemming om doelmatig te winkelen. Dit imago wordt versterkt door het huidige F&B aanbod. Het aandeel fastfoodrestaurants in het totale horeca aanbod ligt met 13% ver boven het gemiddelde van 7,8% in vergelijkbare steden. Dat zijn er ongeveer 15 meer.

Nieuwe F&B-concepten nodig

Door de groeiende culturele diversiteit is meer variatie nodig in het horecalandschap. Dit betekent meer restaurants met internationale allure, zoals het in oktober geopende restaurant The Lobster & Ox. Maar ook restaurants met een Aziatische keuken kunnen inspelen op de nieuwe consumenten. Een goed voorbeeld is het vegetarische restaurant Saravanaa Bhavan dat in 2016 in Amsterdam werd geopend. Of fast casual restaurantconcepten zoals Wagamama en ketens die nog niet of slechts beperkt in Nederland zijn gevestigd zoals Nando’s en Yo! Sushi.

Horeca en winkelen beter verbinden

De ingrediënten zijn aanwezig om de binnenstad om te vormen tot een levendig en divers winkelgebied waar bezoekers graag meer tijd doorbrengen. Hiervoor is een betere vermenging van F&B en winkels noodzakelijk. De herontwikkeling van de Vestdijk is een belangrijke stap om een betere verbinding met de Dommelstraat te realiseren. Het is aan de gemeente om nu ook De Bergen op een goede manier te verbinden met het centrale winkelgebied.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Column David Bakker
Column: bezorgen is de toekomst!

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019. Met die cijfers opende het Food Institute Service Nederland (FSIN) twee weken geleden de Horecava 2019. Eerder in december schatte het FSIN al dat d...

Achtergronden Culinair
Cuisine on tour voor vierde jaar op rij partner Vrienden van Amstel LIVE

De grootste Amstelkroeg van Nederland is weer open. Op donderdag 17 januari is de 21e editie van de Vrienden van Amstel LIVE van start gegaan. Gedurende 11 showavonden bezoeken meer dan 145.000 gasten een volledig uitverkocht Vrienden van Amstel LIVE In Ahoy Rotterdam. Culinaire invulling Trot...

Culinair Michelin
Eerste Nederlandse vrouwelijke sterrenchef, Ida Kleijnen, overleden

Ida Kleijnen is dinsdag op 82-jarige leeftijd overleden in Lanaken. Zij was de eerste Nederlandse vrouw met een Michelinster. In 1983 kookte ze een ster als chef-kok van restaurant De Lindenhorst in Valkenburg, Limburg. Zij toverde het pension om in een toprestaurant en had zelf nooit een koksopleid...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: