Eerste No Waste menu door Nederlandse cateraar

16 mei 2018 | Thijs Jacobs

Bijna alle grote cateringbedrijven maken vóór een event de borden op. Zijn er 150 no shows? Dan kunnen deze maaltijden worden weggegooid. Niet verrassend dat de cateringbranche verantwoordelijk is voor meer dan een kwart van de 51.000 ton aan weggegooid voedsel in de Nederlandse horeca.

Famous Flavours pakt dit probleem aan. Het bedrijf is 100% No Waste door o.a. gerechten á la minute te bereiden en op te dienen, en introduceert hier bovenop als eerste cateraar in Nederland een No Waste Menu. Een secret menu dat per event varieert, afhankelijk van verse, maar nog ongebruikte ingrediënten die op dat moment in huis zijn of worden geleverd door voedselinitiatief Instock. Hiermee daagt Famous Flavours andere cateraars uit mee te gaan op de duurzaamheidstour.

Géén afval

Het No Waste menu is volledig gefocust op het tegengaan van voedselverspilling. Maximaal één dag voor het event kijken de chefs van Famous Flavours welke producten er in huis zijn. Hierdoor blijft het menu voor zowel de cateraar als de klant een verrassing tot het allerlaatste moment. ‘Hebben we die dag paprika in huis, dan maakt de chef daar iets mee. Dit stimuleert creativiteit’, aldus oprichter Tobias Overgoor. "Dat we niet van tevoren bepalen wat er op het menu staat - omdat we simpelweg op de dag zelf pas weten wat er in huis is – vind ik ontzettend vernieuwend en spannend", aldus Famous Flavours’ nieuwe chef Jasper Gronert. Hij werkte onder meer bij Restaurant Karel 5 en de Zwethheul, een tweesterren Michelin sterrenrestaurant, en stelt nu het innovatieve menu samen.

100% No Waste werkwijze

Famous Flavours wil laten zien dat het cateren van (grote) events ook duurzaam kan. Hun werkwijze houdt in dat gerechten tijdens het event worden klaargemaakt, zodat de hoeveelheid ter plekke kan worden bepaald en er geen gerechten verloren gaan. De duurzame cateraar is hierin consequent: het hele proces - van transport (lokale leveranciers) tot bereiding – verloopt geheel zonder verspilling. In samenwerking met voedselverspillingsinitiatief Instock (onderdeel van Ahold), gebruikt Famous Flavours producten die anders niet meer worden gebruikt. Famous Flavours kiest naast het voorkomen van verspilling consequent niet voor bedreigde diersoorten als tonijn.

Not your regular caterer

Famous Flavours streeft met bekende chefkoks (zoals driesterren chef Jacob Jan Boerma) en hun ethisch en hygiënische werkwijze naar een niveau dat gelijk staat aan dat van toprestaurants. Naast een volledige non-verspillingsfocus gebruikt de cateraar alleen producten met een EKO of MSC-keurmerk. De cateraar richt zich naast privé events vooral op urban corporates in binnen- en buitenland zoals Booking.com en Google. Bij events wordt onder meer samengewerkt met het Van Gogh Museum en Het Scheepsvaartmuseum. Famous Flavours rekent het omtoveren van Het Concertgebouw in Amsterdam tot eenmalig restaurant op sterrenniveau in opdracht van Qatar Airways, tot een van haar succesprojecten. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Economie Food
Foodora stopt in Nederland

Maaltijdbezorger Foodora trekt de stekker uit de Nederlandse markt. Het Duitse moederbedrijf Delivery Hero zette afgelopen maand de Nederlandse tak in de etalage, maar heeft geen koper kunnen vinden. Dat meldt de NOS. Medewerkers van het bedrijf zijn schriftelijk ingelicht en krijgen vrijdag 17 ...

Personeel
Alles over de opbouw van loonkosten

De bezetting in de horeca verandert. Waar vroeger duidelijk een lunchpiek tussen half een en half twee was, komen de gasten tegenwoordig de hele dag over de vloer. Daarom is er een spreiding van personele bezetting nodig, liefst gebaseerd op kennis over de bezetting van je zaak. Technologische hulpm...

Vijf tips om wespen op afstand te houden

Het valt nu nog mee, maar de maand augustus herbergt ieder jaar weer een wespenplaag. Eind juli zijn de wespennesten voltooid en gaan de insecten op zoek naar voedsel, voornamelijk op uw terras, in de keuken of achter de bar. Bloedirritant voor gasten, werknemers en uzelf. Wij hebben een aantal tips...

trends Bier
Er wordt bewuster bier gedronken

De Nederlandse consument duikt steeds dieper in de mogelijkheden van een divers bieraanbod. Hoewel pils nog altijd de onbetwiste leider is in het schap, is er een aanhoudende populariteit van speciaalbier en alcoholvrije en -arme bieren. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Nationaal Bierond...

Bier
Moskovieten geven 10 procent salaris uit aan bier

Het biertje blijft over de hele wereld één van de meest populaire alcoholische versnaperingen, maar hoeveel biertjes worden er nu gemiddeld genomen geconsumeerd? Besparingsplatform Kortingscode.nl deed onderzoek naar hoeveel bier er per persoon op maandelijkse basis wordt gedronken en ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: