Eerste No Waste menu door Nederlandse cateraar

16 mei 2018 | Thijs Jacobs

Bijna alle grote cateringbedrijven maken vóór een event de borden op. Zijn er 150 no shows? Dan kunnen deze maaltijden worden weggegooid. Niet verrassend dat de cateringbranche verantwoordelijk is voor meer dan een kwart van de 51.000 ton aan weggegooid voedsel in de Nederlandse horeca.

Famous Flavours pakt dit probleem aan. Het bedrijf is 100% No Waste door o.a. gerechten á la minute te bereiden en op te dienen, en introduceert hier bovenop als eerste cateraar in Nederland een No Waste Menu. Een secret menu dat per event varieert, afhankelijk van verse, maar nog ongebruikte ingrediënten die op dat moment in huis zijn of worden geleverd door voedselinitiatief Instock. Hiermee daagt Famous Flavours andere cateraars uit mee te gaan op de duurzaamheidstour.

Géén afval

Het No Waste menu is volledig gefocust op het tegengaan van voedselverspilling. Maximaal één dag voor het event kijken de chefs van Famous Flavours welke producten er in huis zijn. Hierdoor blijft het menu voor zowel de cateraar als de klant een verrassing tot het allerlaatste moment. ‘Hebben we die dag paprika in huis, dan maakt de chef daar iets mee. Dit stimuleert creativiteit’, aldus oprichter Tobias Overgoor. "Dat we niet van tevoren bepalen wat er op het menu staat - omdat we simpelweg op de dag zelf pas weten wat er in huis is – vind ik ontzettend vernieuwend en spannend", aldus Famous Flavours’ nieuwe chef Jasper Gronert. Hij werkte onder meer bij Restaurant Karel 5 en de Zwethheul, een tweesterren Michelin sterrenrestaurant, en stelt nu het innovatieve menu samen.

100% No Waste werkwijze

Famous Flavours wil laten zien dat het cateren van (grote) events ook duurzaam kan. Hun werkwijze houdt in dat gerechten tijdens het event worden klaargemaakt, zodat de hoeveelheid ter plekke kan worden bepaald en er geen gerechten verloren gaan. De duurzame cateraar is hierin consequent: het hele proces - van transport (lokale leveranciers) tot bereiding – verloopt geheel zonder verspilling. In samenwerking met voedselverspillingsinitiatief Instock (onderdeel van Ahold), gebruikt Famous Flavours producten die anders niet meer worden gebruikt. Famous Flavours kiest naast het voorkomen van verspilling consequent niet voor bedreigde diersoorten als tonijn.

Not your regular caterer

Famous Flavours streeft met bekende chefkoks (zoals driesterren chef Jacob Jan Boerma) en hun ethisch en hygiënische werkwijze naar een niveau dat gelijk staat aan dat van toprestaurants. Naast een volledige non-verspillingsfocus gebruikt de cateraar alleen producten met een EKO of MSC-keurmerk. De cateraar richt zich naast privé events vooral op urban corporates in binnen- en buitenland zoals Booking.com en Google. Bij events wordt onder meer samengewerkt met het Van Gogh Museum en Het Scheepsvaartmuseum. Famous Flavours rekent het omtoveren van Het Concertgebouw in Amsterdam tot eenmalig restaurant op sterrenniveau in opdracht van Qatar Airways, tot een van haar succesprojecten. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Zo zit je ineens in een Vlaams restaurant in de Achterhoek

Aan de rand van Winterswijk, direct aan de Duitse grens, vind je hotel-restaurant Nieuw Beusink. Het centrum van het dorp is binnen tien minuten fietsen te bereiken, maar je waant je in het buitengebied. Het groen komt je van alle kanten tegemoet, net als de geuren die uit de keuken opstijgen. Nieuw...

KHN
BookDinners lanceert unieke zomercampagne: cadeautje aan restaurantgasten

Vandaag lanceert BookDinners een unieke zomercampagne voor de restaurantsector in Nederland: een campagne waarbij aangesloten restaurants geen korting weggeven, maar hun gasten met een cadeau bedanken voor hun bezoek. De restaurateur kan gratis meedoen en wordt zo geholpen in het behouden van gasten...

Advertorial
Verrassend variëren met veggies

Het aantal vegans, vegetariërs en flexitariërs groeit. Steeds meer mensen willen tenminste een keer per week lekker eten zonder vlees, ook buiten de deur. Ze verwachten vegetarische opties die net zo lekker, gevarieerd en hoogstaand zijn als de rest van de menukaart. Welk verrassend planta...

Interview Longread Aardappel
Reportage: Op bezoek bij een aardappelboer

Op een zonovergoten vrijdagochtend in de polders van De Hoeksche Waard vliegen de meeuwen achter de trekker aan om de wormen uit de geploegde klei te trekken. Trots tuurt Adriaan Veerman over het veld. Het is één van de mooiste dagen van het jaar. “Vandaag gaat het pootgoed de gr...

Columns Blog
Column Sico de Moel: opvolger

Een briefje van vijf en wat muntgeld. "Voor uw dochter, een kleine bijdrage voor haar eigen restaurant, later." Mijn jongste dochter wil me altijd heel graag helpen in het restaurant. Een tijdje wilde ze zelfs chefkok worden. Op school vertelde ze dan dat haar lievelingseten duif was. ...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: