Een week zonder vlees

9 januari 2018 | Thijs Jacobs

Van 5 tot en met 11 maart 2018 vindt de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. Dit is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër. Deze week zal vanaf nu jaarlijks gehouden worden. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Sinds deze week is de website weekzondervlees.nl live en kunnen mensen zich aanmelden om mee te doen.

De impact van één week geen vlees eten

Een week geen vlees eten. Een hele kleine moeite met een onvoorstelbaar grote impact. Wanneer je als één volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen:

·       7 maanden douchewater

·       111 kilometer auto rijden

·       1 blije kip (consumptiegewicht)

·       7 maanden werk voor een boom

Deze besparing die in één week gerealiseerd kan worden, benadrukt het belang en de relevantie van een dagje minder vlees als onderdeel van het Nederlands eetpatroon. Boerdam: “Ik wil een initiatief lanceren met impact, ik wil Nederland in beweging brengen. Elke dag vlees of vis eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland. Dat is mijn doel.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Food
Ministers: voedselveiligheid verder versterken urgent

De Commissie Sorgdrager heeft een grondige analyse gemaakt van de wijze waarop de fipronilcrisis is afgehandeld en spreekt alle relevante actoren –het bedrijfsleven, de toezichthouders en departementen– aan op hun functioneren. Het beeld dat het rapport schetst is niet fraai. De pluimvee...

Michelin Bocuse d'Or
Lars Drost en de pijn van Turijn

Ruim een week geleden wurmde hij zijn witte koksmuts van zijn bezwete voorhoofd. Trots, voldaan en zelfverzekerd zocht hij een stoel op. De Europese finale van de Bocuse d'Or zat er op voor Lars Drost. De afgelopen vijf uur en vijfendertig minuten koken was een explosie van de energie die de afg...

Food Advertorial
GRATIS Aviko Oerfriet Proefpakket!

Oerfriet van Aviko smaakt als zelfgemaakt, is heerlijk knapperig en bakt goudbruin. Precies wat je gasten het allerliefst willen. Proef zelf het verschil en vraag een GRATIS proefpakket aan. Ambachtelijke, verse frietjes met de juiste ‘bite’, een goudbruine kleur en een volle aardappe...

Groenten Duurzaamheid
10 jaar De RestaurantKrant: de opkomst van bio-groenten

De RestaurantKrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Ruim acht jaar geleden schreven we een artikel over de kwestie of je groenten nou wel of niet i...

Tech Advertorial
De Lindenhof Giethoorn kiest voor Micros en Suite8

De Lindenhof prijkt al jaren achtereen hoog op de ranglijsten van beste restaurants in Nederland. Maar de patron-cuisinier Martin Kruithof telt ook internationaal mee. Dat bewijzen de twee Michelinsterren die een kroon op zijn creatieve talent betekenen. Dat zijn naam als topkok stevig verankerd is,...

Events Culinair
Gault&Millau Theater op Folie Culinaire 2018

Gault&Millau krijgt een eigen bezoekerspaviljoen op Folie Culinaire 2018, waar Limburgse chefs gerechten koken met producten van exposanten en die combineren met mooie wijnen. Folie Culinaire vindt plaats tijdens horecavakbeurs BBB Maastricht (8 t/m 10 oktober) en wordt gezien als hét int...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: