Een op zes Nederlanders schaamt zich voor tafelmanieren partner

4 december 2018 | Thijs Jacobs

16 procent van de Nederlanders schaamt zich voor de tafelmanieren van zijn of haar partner. Vooral vrouwen (21 procent) zijn niet te spreken over de etiquette van hun partner, onder mannen bedraagt dit percentage slechts tien procent. Dit blijkt uit onderzoek van Panelwizard, in opdracht van Acties.nl onder 1.118 Nederlanders in een relatie. Maar liefst 89 procent van de ondervraagden vindt dat er aan tafel geen plek is voor de smartphone.

Leeftijdsverschillen

Opvallend genoeg zijn veertigers het mildst over smartphones aan tafel, een op de vijf zegt hier namelijk geen probleem mee te hebben. Jongeren scoren met slechts 13 procent fors lager. “Je smartphone niet gebruiken aan de eettafel is in mijn optiek onderdeel van moderne tafelmanieren”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Het is erg opvallend dat veertigers volgens dit onderzoek de grootste voorstanders zijn van telefoons aan tafel. Dit terwijl jongeren de naam hebben om ieder moment van de dag met hun smartphone bezig te zijn.”

Uit of thuis

Niet alleen telefoons, maar ook gasten zijn niet altijd even gewenst aan tafel. Zo gaat iets minder dan de helft van de Nederlanders liever uit eten dan dat zij thuis eters ontvangen. Mannen zijn met 47 procent fanatiekere 'buiten-de-deur-eters' dan vrouwen (44 procent). Opvallend genoeg verwacht 28 procent van de ondervraagden dat degene die hem of haar uitnodigt om uit eten te gaan, betaalt. Mannen zijn hierin met 32 procent veel stelliger dan vrouwen (24 procent). Overigens verwacht 81 procent van de ondervraagden dat wanneer ze bij iemand thuis worden uitgenodigd, de gastheer of -vrouw de kosten geheel op zich neemt. Franke: “Ik vind het bijzonder dat in de tijd van tikkies en betaalverzoeken, nog steeds zo’n groot gedeelte van de Nederlanders ervan uitgaat dat de gastheer of -vrouw betaalt. Mijn vrienden en ik splitten altijd de rekening, ongeacht we binnen- of buiten de deur eten.”

Zuinigheid

Uit het onderzoek blijkt dat mannen bij een restaurantbezoek niet graag ‘goedkope’ keuzes maken. Zo ligt het percentage mannen dat liever niet met kortingsacties en -bonnen uit eten gaat, bijna twee keer zo hoog (vijftien procent) als dat van vrouwen (acht procent). Daarnaast zegt maar liefst 23 procent van de mannen nooit het goedkoopste gerecht van de menukaart te kiezen. Onder vrouwen bedraagt dit slechts acht procent. Franke: “Ieder jaar doen veel restaurants mee met kortingsacties zoals de voordeelzegels van Albert Heijn of Nationale Restaurantweek. Dat mannen moeite hebben met deze acties begrijp ik niet. Uiteindelijk ben je een dief van je eigen portemonnee wanneer je hier geen gebruik van maakt.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Drinks Marketing
Wat doe jij met Wereld Whisky dag?

Op vrijdag 27 maart vieren wij met z’n allen ‘Wereld Whisky Dag’. De dag waarop wij onze tulpvormige glazen uit de kast halen, halfvol schenken om vervolgens te proosten met elkaar. Overal op de wereld vinden er evenementen plaats, ook in Nederland dus. Dit evenement kun je zelf or...

Restaurant
Uniek wereldrestaurant met Asian drive-through

Kampen is over elf maanden als eerste in Nederland een wereldrestaurant met Asian drive-through rijker. De heipalen gaan deze weken de grond in. De bouw van het unieke restaurant bij Kampen Zuid wordt gerealiseerd door Weever Bouw uit Kampen als hoofdaannemer. Bo Qiu, de eigenaar van onder andere wo...

Restaurant Brooks: seizoensproducten van Hollandse bodem

Vanaf maart heeft de menukaart van restaurant Brooks in Amsterdam-Zuid een geheel nieuw culinair concept. Executive chef Ruud Wirken stelde een nieuwe kaart samen vol heerlijkheden om samen te delen. Een menu van wereldse gerechten, bereid met de lekkerste seizoensproducten, het liefst van Hollandse...

Awards Culinair
De Librije 6 jaar op rij de beste

De winnaars van de zesde editie van de Restaurant Awards zijn zojuist bekend gemaakt. Vijfhonderd gerenommeerde chefs mochten ook dit jaar weer hun stem uitbrengen in twaalf verschillende categorieën. De Librije (Zwolle) is voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Restaurant van Ned...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: