Een efficiëntere keuken dankzij Horeko

20 augustus 2019 | Advertorial

Of je nu een goede specialty koffie tijdens het studeren, een uitgebreide zakenlunch of een vrijdagmiddagborrel nodig hebt. Je kan bij Hotel Casa in Amsterdam niet alleen aan je behoefte voldoen, maar de eclectische mix van stijlen en ruimtes maakt dat iedereen zich thuis voelt. Van student tot passant en van directeur tot toerist.

Meer dan een hotel

Ooit is het hotel opgericht om de woningnood onder studenten in de hoofdstad tegen te gaan, maar vandaag de dag is Hotel Casa zoveel meer. De studenten kunnen nog steeds terecht, maar in het pas gerenoveerde hotel staat de grote bar centraal. Aan de ene kant is dit de plek waar je de beste koffiespecialiteiten kan krijgen. Om rustig in de lobby op te drinken of on the go. De andere kant van de bar loopt over in het restaurant East. Ontbijt voor hotelgasten, lunch en diner voor de rest van de stad. De kroon op het hotel is de biertuin op het dakterras, zeker op de zomeravonden een hotspot voor de borrel.

“Qua foodcost zat het niet goed. Qua hygiëne zat het niet goed.”

Vanuit de drukke keuken vertelt chef René Bekker hoe Hotel Casa zich de laatste jaren heeft ontwikkeld. “Toen ik een jaar of 4 geleden bij Casa kwam merkte ik al gelijk dat er problemen waren. Qua foodcost zat het niet goed. Qua hygiëne zat het niet goed.” Vanuit deze twee grote uitdagingen volgde al snel het plan van René om vooral de F&B kant van Casa professioneler en winstgevender te maken. Hij had eerder al met Horeko gewerkt en wist welke stappen er gezet konden worden met het systeem “dus binnen 3 maanden zijn we hier met Horeko Hospitality begonnen.”

Studentikoos is zeker niet hoe er gewerkt wordt bij Casa. “In het verleden werd Casa nog wel eens weggezet als een veredeld studentenhuis, waar niet echt goed werd gekookt maar vooral grote productie gedraaid werd. Maar zo is het al lang niet meer. Wat je ziet is dat het echt een volwassen bedrijf is geworden qua F&B – een totaal horeca concept.”

“Om te beginnen pakken we al een groot stuk winst doordat de mensen bewuster zijn van waar ze mee bezig zijn.”

Dankzij de eerdere ervaring met Horeko wist hij wat de software ook voor Casa kon betekenen. “Om te beginnen pakken we al een groot stuk winst doordat de mensen bewuster zijn van waar ze mee bezig zijn. Voorheen werden er wel grove calculaties gemaakt, maar als je de helft vergeet gaat het hard met je marge. Als er bij een ontbijt niet wordt gekeken naar de mono verpakking jam of hazelnootpasta, dan is dat een paar dubbeltjes. Maar op de lange termijn verlies je het daar wel mee. Nu wordt de complete calculatie in Horeko gedaan en nu zijn de mensen bewust van wat er precies aan inkoop in gaat en wat daar voor verkoop tegenover staat.”

Vooral de marge werd hard aangepakt. “We zaten in het begin rond de 36% inslag. Dankzij Horeko hebben we de afgelopen jaren rond de 33 gezeten. En ik hoop dit jaar er onder te gaan om volgende jaar op 30% te zitten.” Het initiatief kwam vanuit René en hij wist dat hij eerst zelf flink de kar moest trekken. “Het is een proces dat langer duurt. Zeker in een leidinggevende functie heb je een lange adem nodig om grote veranderingen erdoor te krijgen.”

“Het systeem is 100% waterproof – je kan niet zoals vroeger achteraf papiertjes gaan zitten invullen.”

Ook op het gebied van HACCP is er veel veranderd. Voordat ze met Horeko Hospitality gingen werken ging dat handmatig “natuurlijk weer iedere week hetzelfde lijstje wat niet werd ingevuld.” Dat maakte voor René de nood aan een systeem nog urgenter. “Het fijne aan het systeem is dat je de historie gemakkelijk kan terug zien. Als je je lijsten niet invult, dan is dat zo. Maar het systeem is 100% waterproof – je kan niet zoals vroeger achteraf papiertjes gaan zitten invullen. De melding komt gewoon volop in beeld op het scherm wat midden in de keuken hangt en zo is iedereen zich ervan bewust dat we de taken op tijd moeten doen.”

“Over het geheel werken we efficiënter.”

Op de vraag of het de moeite waard is volgt een snelle ‘ja’. “Het heeft tijd en effort gekost om iedereen mee te krijgen met het systeem, maar nu zie je dat er rust is. Niet alleen als je kijkt naar foodcost, niet alleen als je kijkt naar hygiëne, maar over het geheel werken we efficiënter.”

Heeft het verhaal van René jou ook nieuwsgierig gemaakt naar Horeko? Maak een afspraak met Horeko en ze laten je zien wat het systeem voor jou kan doen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel 3; PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Interview Corona
"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d&rsqu ...

Achtergronden Gastronomie
De Loohoeve viert 5-jarig jubileum met menuboxen met gastchefs

Jeroen en Marleen Brouwer van hotel en sterrenrestaurant De Loohoeve in het Drentse Schoonloo brengen in maart 2021 speciale jubileummenuboxen uit samen met drie gastchefs. Het gaat om topchefs Soenil Bahadoer van De Lindehof (twee Michelinsterren), Jermain de Rozario van De Rozario (een Michelinste ...

Themamaand energie
Energielabels en keurmerken uitgelegd

Wie bewust onderneemt binnen de horeca, heeft zich vast al verdiept in de verschillende keurmerken en het energielabel van zijn of haar horecabedrijf. In dit artikel besteden we aandacht aan de verplichting om een energielabel te kunnen overleggen en de eisen die gesteld worden aan het verkrijgen er ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

Personeel Gastronomie
Adriaan Visser nieuwe hoofdsommelier Harry's Maastricht

Adriaan Visser is de afgelopen jaren werkzaam geweest in diverse gerenommeerde zaken, waaronder Cordial in Oss en tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze. Hij is de derde Nederlander die in het bezit is van de prestigieuze titel Advanced Sommelier. Bij Harry’s wordt hij eindverantwoordelijke vo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: