Een efficiëntere keuken dankzij Horeko

20 augustus 2019 | Advertorial

Of je nu een goede specialty koffie tijdens het studeren, een uitgebreide zakenlunch of een vrijdagmiddagborrel nodig hebt. Je kan bij Hotel Casa in Amsterdam niet alleen aan je behoefte voldoen, maar de eclectische mix van stijlen en ruimtes maakt dat iedereen zich thuis voelt. Van student tot passant en van directeur tot toerist.

Meer dan een hotel

Ooit is het hotel opgericht om de woningnood onder studenten in de hoofdstad tegen te gaan, maar vandaag de dag is Hotel Casa zoveel meer. De studenten kunnen nog steeds terecht, maar in het pas gerenoveerde hotel staat de grote bar centraal. Aan de ene kant is dit de plek waar je de beste koffiespecialiteiten kan krijgen. Om rustig in de lobby op te drinken of on the go. De andere kant van de bar loopt over in het restaurant East. Ontbijt voor hotelgasten, lunch en diner voor de rest van de stad. De kroon op het hotel is de biertuin op het dakterras, zeker op de zomeravonden een hotspot voor de borrel.

“Qua foodcost zat het niet goed. Qua hygiëne zat het niet goed.”

Vanuit de drukke keuken vertelt chef René Bekker hoe Hotel Casa zich de laatste jaren heeft ontwikkeld. “Toen ik een jaar of 4 geleden bij Casa kwam merkte ik al gelijk dat er problemen waren. Qua foodcost zat het niet goed. Qua hygiëne zat het niet goed.” Vanuit deze twee grote uitdagingen volgde al snel het plan van René om vooral de F&B kant van Casa professioneler en winstgevender te maken. Hij had eerder al met Horeko gewerkt en wist welke stappen er gezet konden worden met het systeem “dus binnen 3 maanden zijn we hier met Horeko Hospitality begonnen.”

Studentikoos is zeker niet hoe er gewerkt wordt bij Casa. “In het verleden werd Casa nog wel eens weggezet als een veredeld studentenhuis, waar niet echt goed werd gekookt maar vooral grote productie gedraaid werd. Maar zo is het al lang niet meer. Wat je ziet is dat het echt een volwassen bedrijf is geworden qua F&B – een totaal horeca concept.”

“Om te beginnen pakken we al een groot stuk winst doordat de mensen bewuster zijn van waar ze mee bezig zijn.”

Dankzij de eerdere ervaring met Horeko wist hij wat de software ook voor Casa kon betekenen. “Om te beginnen pakken we al een groot stuk winst doordat de mensen bewuster zijn van waar ze mee bezig zijn. Voorheen werden er wel grove calculaties gemaakt, maar als je de helft vergeet gaat het hard met je marge. Als er bij een ontbijt niet wordt gekeken naar de mono verpakking jam of hazelnootpasta, dan is dat een paar dubbeltjes. Maar op de lange termijn verlies je het daar wel mee. Nu wordt de complete calculatie in Horeko gedaan en nu zijn de mensen bewust van wat er precies aan inkoop in gaat en wat daar voor verkoop tegenover staat.”

Vooral de marge werd hard aangepakt. “We zaten in het begin rond de 36% inslag. Dankzij Horeko hebben we de afgelopen jaren rond de 33 gezeten. En ik hoop dit jaar er onder te gaan om volgende jaar op 30% te zitten.” Het initiatief kwam vanuit René en hij wist dat hij eerst zelf flink de kar moest trekken. “Het is een proces dat langer duurt. Zeker in een leidinggevende functie heb je een lange adem nodig om grote veranderingen erdoor te krijgen.”

“Het systeem is 100% waterproof – je kan niet zoals vroeger achteraf papiertjes gaan zitten invullen.”

Ook op het gebied van HACCP is er veel veranderd. Voordat ze met Horeko Hospitality gingen werken ging dat handmatig “natuurlijk weer iedere week hetzelfde lijstje wat niet werd ingevuld.” Dat maakte voor René de nood aan een systeem nog urgenter. “Het fijne aan het systeem is dat je de historie gemakkelijk kan terug zien. Als je je lijsten niet invult, dan is dat zo. Maar het systeem is 100% waterproof – je kan niet zoals vroeger achteraf papiertjes gaan zitten invullen. De melding komt gewoon volop in beeld op het scherm wat midden in de keuken hangt en zo is iedereen zich ervan bewust dat we de taken op tijd moeten doen.”

“Over het geheel werken we efficiënter.”

Op de vraag of het de moeite waard is volgt een snelle ‘ja’. “Het heeft tijd en effort gekost om iedereen mee te krijgen met het systeem, maar nu zie je dat er rust is. Niet alleen als je kijkt naar foodcost, niet alleen als je kijkt naar hygiëne, maar over het geheel werken we efficiënter.”

Heeft het verhaal van René jou ook nieuwsgierig gemaakt naar Horeko? Maak een afspraak met Horeko en ze laten je zien wat het systeem voor jou kan doen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
De Librije 6 jaar op rij de beste

De winnaars van de zesde editie van de Restaurant Awards zijn zojuist bekend gemaakt. Vijfhonderd gerenommeerde chefs mochten ook dit jaar weer hun stem uitbrengen in twaalf verschillende categorieën. De Librije* (Zwolle) is voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Restaurant van Ne...

Opening Den Haag
Nieuw restaurant opent in Zaal 3 van Het Nationale Theater

Op zaterdag 29 februari opent een nieuw restaurant in het Energiekwartier in Den Haag van de bedenkers van ñ: Restaurant Drie. Restaurant Drie is gelegen in de voormalige kantoren van de Electriciteitsfabriek in het centrum van Den Haag, omringd door een groen terras. Daarnaast dient Restaura...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Veel overtredingen bij maaltijdbezorgers

De Inspectie SZW constateert veel overtredingen door horecabedrijven die eigen bezorgers in dienst hebben. Bij meer dan de helft van de gecontroleerde bedrijven gaat het mis. Het ontbreekt bij deze bedrijven vaak aan kennis over wat wettelijk is toegestaan. Bezorgers krijgen te weinig betaald, werke...

Awards Culinair
Mart Oude Luttikhuis wint kookwedstrijd Jeunes Chefs Rôtisseurs

De kookwedstrijd Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2020 van Chaîne des Rôtisseurs is gewonnen door Mart Oude Luttikhuis. De pas 20-jarige chef van sterrestaurant De Bloemenbeek in De Lutte plaatst zich hiermee voor de internationale wedstrijd in Parijs later dit jaar. In Leerh...

Events Marketing
Wat doe jij met Nationale Pannenkoekendag?               

Op 20 maart vieren wij met zijn allen de ‘Nationale Pannenkoekendag’. Dit is de dag waarop pannenkoeken maken en het eten ervan centraal staat. Veel basisscholen vieren deze dag doormiddel van het bakken van pannenkoeken voor opa’s, oma’s en ouderinstellingen. Deze basisschol...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: