Deliveroo gaat vermiste personen zoeken

30 april 2019 | Thijs Jacobs

Op 30 april lanceren Deliveroo en de politie de campagne ‘Ride to Find’. Deliveroo-bezorgers zullen in Amsterdam, Den Haag, Breda en Nijmegen een maand lang maaltijden bezorgen met een verdwijningsposter op hun bezorgtas. Hiermee hoopt de politie waardevolle tips binnen te krijgen over vijf langdurig vermiste personen.

‘Mis je mei?’

De maand mei is ‘Mis je mei?’-maand in Nederland, bedoeld om vermissingszaken extra aandacht te geven. Dat is meteen het startpunt waarop ongeveer 100 Deliveroo-koeriers met een aangepaste bezorgtas rondrijden in de vier steden. Vele mensen zullen op die manier oog in oog komen te staan met een van de vijf personen die langdurig vermist zijn. De verdwijningsposters worden ook via sociale media gedeeld om de actie nationale aandacht te geven.

Onzekerheid

Met het initiatief van Deliveroo hoopt de politie aanwijzingen te krijgen over de vijf vermissingen. Aandacht voor vermisten, hoelang ze ook weg zijn, blijft belangrijk. Landelijk Bureau Vermiste Personen-medewerker Neeltje Wagenaar: “Elke aandacht die er voor vermisten is, helpt. Al was het maar troost die familie kan putten uit het zoekwerk van de politie. Het ergste voor achterblijvers is het niet weten waar hun dierbare is. Zeker als vermissingen lang duren, zitten achterblijvers in constante onwetendheid en onzekerheid. We hopen dat deze actie met Deliveroo informatie oplevert die uiteindelijk tot duidelijkheid over één of meer vermisten leidt.’’

Enthousiast

“Deliveroo-koeriers reageerden enthousiast op de mogelijkheid om bij te dragen aan deze actie. Zij fietsen door vele wijken in steden in Nederland om eten te bezorgen en worden zo door veel mensen gezien. Door de bezorgtassen met verdwijningsposters tijdens hun werk te gebruiken, ondersteunen zij een belangrijk doel”, aldus Stijn Verstijnen, directeur Nederland bij Deliveroo. “We hopen dat onze Ride to Find-campagne zal bijdragen aan het herenigen van de vermiste personen met hun naasten, en dat het anderen bewust maakt van vermissingszaken en wat zij kunnen doen om bij te dragen.”

Heuse mediahype

Het is de eerste keer dat deze samenwerking plaatsvindt in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk zorgde eenzelfde campagne, met de organisatie Missing People, in december 2018 voor een heuse mediahype. Daar werden drie van de vermiste personen gevonden tijdens de campagne. Ook in België is aandacht geweest voor de Ride to Find-campagne in januari van dit jaar. Daar werd aandacht gevraagd voor vermiste kinderen, via de organisatie Child Focus. In Nederland worden de ruim 2.500 Deliveroo-bezorgers, naast de campagne, aangemoedigd om de link naar de pagina vermiste personen van de politie te delen via social media. In de aanloop naar de Dag van het Vermiste Kind, op 25 mei, zal Deliveroo ook aandacht besteden aan AMBER Alert.

Contactgegevens vermiste personen

Iedereen die informatie heeft over een van deze verdwijningsberichten wordt aangespoord om de politie te bellen. Dit kan ieder moment van de dag, 7 dagen per week en 24 uur per dag via 0900-8844.

Vijf langdurig vermiste personen

Om wie gaat het?

•          James Patrick Grealis, 35 jaar en vermist uit Breda sinds 23 oktober 2008;
•          Bas Rossen, 63 jaar en vermist uit Breda sinds 15 januari 2017;
•          Jeroen de Wit, 32 jaar en vermist uit Leimuiden sinds 18 februari 2018;
•          Sidney Lute, 21 jaar oud en vermist uit Assendelft sinds 2 november 2016;
•          Dirk van den Belt, 82 jaar en vermist uit Kampen op 8 april 2018;
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column Fernando Jonker: Autodidact in de keuken

“Sucre, sucre!”, riep ik keihard toen ik voor het eerst voet zette op Nederlands bodem. Ik had nog nooit van mijn leven sneeuw gezien en dacht dat het hele land bestrooid was met suiker. Mijn eerste ontmoeting met Nederland associeerde ik dus onbewust met eten: de rode draad in mijn leve...

Awards Chefs
Restaurant ‘t Amsterdammertje wint Slag op de Schelde 2019

De vijfde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant De Sjalot in Nijmegen. ...

Verbouwen
WOK& maakt nieuwe start met vernieuwd concept

De Aziatische fast service formule WOK& maakt plaats voor een nieuw concept met een andere naam. JAMe serveert gerechten uit de wereldkeuken die vooral natuurlijk, vegetarisch en veganistisch zijn. ‘The healthiest place on earth’ is de slogan van de formule waarvan de eerste winkel i...

Culinair Internationaal
Imperium Jamie Oliver staat op omvallen

Ne eerdere berichtgeving in de Britse media heeft het bedrijf van Jamie Oliver bevestigd dat uitstel van betaling is aangevraagd. Dikwijls is dit de voorbode van een faillissement. Het gaat in dit geval om 25 restaurants, waarvan 23 Jamie's Italian restaurants. De lijst wordt gecompleteerd door ...

Opening
Indonesia breidt uit met franchiseformule en bezorgdienst

Nadat Wai Man Lo de Satebar-formule verkocht in 2016, richtte hij zich na een rustperiode in 2018 volledig op de herintroductie van het familierestaurant van zijn vader. Restaurant Indonesia kreeg een pop-uplocatie aan de Coolsingel in Rotterdam en een stek in de Foodhallen. Nu heeft het restaurant ...

Events
Kookgoot en GastRO 2019: culinair stadsfestival Rotterdam

In het weekend van 24, 25 en 26 mei staat de bekendste goot van Nederland weer volop in het culinaire zonnetje. De Rotterdamse Koopgoot wordt drie dagen lang gevuld met pittoreske terrassen, pop-up keukens en gastronomische hoogstandjes. Het evenement Kookgoot is dit jaar onderdeel van GastRO, het n...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: